2009-09-23, 16:38
Medlem
Vobblers avatar
Lottat och klart i nästa års Davis Cup. Argentina på hemmaplan blev det för Sverige.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/tennis/article5843439.ab

Om Nalbandian är tillbaka efter sitt långa skadeuppehåll blir det en svettig match. Vi har ju bara en enda vass singelspelare i dagsläget..
Citera
2009-09-23, 18:08
Medlem
Forulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Lottat och klart i nästa års Davis Cup. Argentina på hemmaplan blev det för Sverige.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/tennis/article5843439.ab

Om Nalbandian är tillbaka efter sitt långa skadeuppehåll blir det en svettig match. Vi har ju bara en enda vass singelspelare i dagsläget..

En sportslig höjdare lär det bli, garanterat! Hoppas de lägger matchen inom rimligt avstånd så man kan ta en helhelg med DC-tennis av klass....

Undrar vad man väljer för underlag? Jag gissar på att man vill ha en så snabb bana som möjligt, så Robin och Pim-Pim ska trivas mot Nalbandian (antar att både nalbandian och Pim-Pim lirar) så att dubbeln blir avgörande....

Annars vore grus en tanke för att inte JMDP ska trivas särskilt bra....

En tuff lottning är det hur som helst, Argentina ska vara klara favoriter i mina ögon.
Citera
2009-09-23, 19:38
Medlem
Kongo_89s avatar
jäklar bra matcher i DCs första omgång redan.
undrar om sverige spelar på grus? är ju annars sydamerikanska(och spanjorers) favorit underlag men efter söderlings framgångar på grus kan de ju va ett smart drag?
när kommer matchen äga rum?
Citera
2009-09-23, 19:40
Medlem
Kitzbühels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forulf
En sportslig höjdare lär det bli, garanterat! Hoppas de lägger matchen inom rimligt avstånd så man kan ta en helhelg med DC-tennis av klass....

Undrar vad man väljer för underlag? Jag gissar på att man vill ha en så snabb bana som möjligt, så Robin och Pim-Pim ska trivas mot Nalbandian (antar att både nalbandian och Pim-Pim lirar) så att dubbeln blir avgörande....

Annars vore grus en tanke för att inte JMDP ska trivas särskilt bra....

En tuff lottning är det hur som helst, Argentina ska vara klara favoriter i mina ögon.

Tanken är god, men ack så fel ändå. JMDP kan spela fantastiskt bra även på grus och Argentina har verkligen ett TON spelare som skulle kunna gå in och spela DC på grus. Sverige har Söderking.

Troligen väljer de , som vanligt då man möter ett grusland, Taraflex-matta. En jävligt obehaglig äcklig matta som det inte går att bli klok på. Konstig låg studs och svårt att komma rätt till bollen.

De B Ö R lägga en sån här match i Scandinavium i Gbg för då blir det nog mest folk. Jag kommer LÄTT boka biljett för alla 3 dagar så fort de släpps. Jag hoppas fler FB´are gör det samma så vi får lite liv i luckan och inte låter 3 argentinare på läktaren få det att låta som de är i Buenos Aires o spelar,,,

Det vore så gott o ha sån här stämning på matchen,, kolla från ca 0:15 och framåt

http://www.youtube.com/watch?v=m1xUGnH6MSo
Citera
2009-09-23, 20:00
Medlem
Forulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitzbühel
Tanken är god, men ack så fel ändå. JMDP kan spela fantastiskt bra även på grus och Argentina har verkligen ett TON spelare som skulle kunna gå in och spela DC på grus. Sverige har Söderking.

Troligen väljer de , som vanligt då man möter ett grusland, Taraflex-matta. En jävligt obehaglig äcklig matta som det inte går att bli klok på. Konstig låg studs och svårt att komma rätt till bollen.

De B Ö R lägga en sån här match i Scandinavium i Gbg för då blir det nog mest folk. Jag kommer LÄTT boka biljett för alla 3 dagar så fort de släpps. Jag hoppas fler FB´are gör det samma så vi får lite liv i luckan och inte låter 3 argentinare på läktaren få det att låta som de är i Buenos Aires o spelar,,,

Det vore så gott o ha sån här stämning på matchen,, kolla från ca 0:15 och framåt

http://www.youtube.com/watch?v=m1xUGnH6MSo

Själv hoppas jag på att de väljer Kinnarps Arena, dels för att det går att piska upp stämingen rejält, men främst för att få gångavstånd...
Citera
2009-09-23, 20:22
Medlem
Kitzbühels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forulf
Själv hoppas jag på att de väljer Kinnarps Arena, dels för att det går att piska upp stämingen rejält, men främst för att få gångavstånd...

hahaha,, fan, måste bara säga,,, WORD!
Citera
2009-09-23, 21:38
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Men vad säger ni om Spanien - Schweiz redan i första omgången, då? Tänk bara Rafael Nadal - Roger Federer i Davis Cup! Trist bara att storstjärnorna ofta hoppar av DC numera och att de som t ex Federer mest nöjer sig med att se till så att nationen inte ramlar ur elitdivisionen genom att antingen ställa upp i första omgången eller i kvalet... Men tillåt oss att drömma en stund!
Citera
2009-09-23, 21:39
Medlem
Gag Halfrunts avatar
...och så har Daniel Berta just tagit sin allra första ATP-poäng...

Citat:
Daniel Berta har inkasserat sin första ATP-poäng för seniorer, skriver det svenska tennisförbundet på sin hemsida. Berta vann sin första match i futureturneringen i Falun mot Daniel Nord, 6-4, 6-4, segern är hans första på den professionella herrtouren och innebär att han nästa vecka är världsrankad bland seniorerna.

http://www.svd.se/sportspel/nyheter/artikel_3563913.svd
Citera
2009-09-23, 21:52
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gag Halfrunt
Men vad säger ni om Spanien - Schweiz redan i första omgången, då? Tänk bara Rafael Nadal - Roger Federer i Davis Cup! Trist bara att storstjärnorna ofta hoppar av DC numera och att de som t ex Federer mest nöjer sig med att se till så att nationen inte ramlar ur elitdivisionen genom att antingen ställa upp i första omgången eller i kvalet... Men tillåt oss att drömma en stund!

Jag tror som du i det här fallet, att de stora stjärnorna inte gör mer än nödvändigt. Tror inte att Federer eller Nadal skulle vilja spela en 5-setare och kanske få skador för att ta sitt land vidare.
Citera
2009-09-23, 23:19
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Jag tror som du i det här fallet, att de stora stjärnorna inte gör mer än nödvändigt. Tror inte att Federer eller Nadal skulle vilja spela en 5-setare och kanske få skador för att ta sitt land vidare.

Trist bara att det ska behöva vara så. Ivan Lendl och Boris Becker hoppade över många säsonger av DC, bortsett från början av deras karriärer och på senare år är ju Pete Sampras ett exempel på en spelare som ofta avstod DC.

Om vi undantar Björn Borg, som periodvis krävde extra ersättning för att ställa upp i DC, har ju de svenska stjärnorna varit extremt lojala mot DC-laget. En del misstänkte att det fanns någon överenskommelse att endast den ene av Stefan Edberg och Mats Wilander behövde spela första omgången i DC på 1980-talet, eftersom Sverige ändå alltid vann lätt och de ytterst sällan var med tillsammans redan i första omgången, men jag tror inte på den konspirationsteorin.

Det blev däremot en del rabalder när Jonas Björkman hoppade av första omgången av DC 1997. Enligt Bjösse berodde det på att han var sliten och behövde bygga upp sig inför säsongen, men många misstänker att det i själva verket rörde sig om missnöje med att Calle Hageskog valde att låta Nicklas Kulti ta hand om den avgörande matchen i DC-finalen mot Frankrike några månader tidigare. Dessutom surade ju övriga DC-laget till över Söderlings avhopp från DC-kvalmatchen mot Indien häromåret...

Men, som sagt, bortsett från dessa incidenter har svenskarna varit extremt lojala mot DC-laget. Undrar om det också kommer att gälla Söderling om han skulle bli en av de tre-fyra bästa spelarna i världen (eller någon annan svensk som, förr eller senare, blir vår nästa megastjärna)...
Citera
2009-09-23, 23:38
Medlem
stukas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gag Halfrunt
Det blev däremot en del rabalder när Jonas Björkman hoppade av första omgången av DC 1997. Enligt Bjösse berodde det på att han var sliten och behövde bygga upp sig inför säsongen, men många misstänker att det i själva verket rörde sig om missnöje med att Calle Hageskog valde att låta Nicklas Kulti ta hand om den avgörande matchen i DC-finalen mot Frankrike några månader tidigare. Dessutom surade ju övriga DC-laget till över Söderlings avhopp från DC-kvalmatchen mot Indien häromåret...

Den matchen minns man ju rätt väl.. visst hade Kulti matchbollar i egen serve mot Boetsch? 40-0 i egen serve eller nåt liknande i femte set..

Riktigt nära att bli DC-hjälte där, Kulti.

Ett annat minne var när vi vann i Moskva 1994, Edberg låg under mot Volkov när denne tappade spelet helt när en viss Boris Jeltsin kliver in på läktaren under stort rabalder..
Citera
2009-09-23, 23:52
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuka
Den matchen minns man ju rätt väl.. visst hade Kulti matchbollar i egen serve mot Boetsch? 40-0 i egen serve eller nåt liknande i femte set..

Riktigt nära att bli DC-hjälte där, Kulti.

Usch ja, stackars Kulti.

Först hade Thomas Enqvist vänt 0-2 i set och dessutom 2-5 i femte och avgörande set mot Cedric Pioline till seger med 9-7 i femte set. Sedan spelade Kulti en lika dramatisk match mot den betydligt bättre rankade Arnaud Boetsch, där Kulti hade 2-1 i set och var ytterst nära att ta hem matchen i fjärde set, bara för att förlora med 8-10 i femte och avgörande set i femte och avgörande matchen i 1996 års världsfinal!

Visst hade han tre matchbollar i rad i slutet av femte set, men jag tror att det var i fransmannens serve. Jag minns också att han fick svår kramp redan i fjärde set och att han spelade i nästan två timmar med krampsymptom. Han satt inte ens i sidbytena... Björn Hellberg och Mats Strandberg var i upplösningstillstånd.

Hageskog svarade året därpå när han fick frågan om vad målet med 1997 års DC var: "Att vinna en boll till."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in