2009-04-24, 19:40
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Lite mer 1980-talsnostalgi

Jag tillåter mig själv att spinna vidare lite på 1980-talsspåret, eftersom jag blev inspirerad när jag gick igenom de gamla rankingarna på ATP:s hemsida igår.

Ganska ofta står det i tennisartiklar vilket datum en viss spelare nådde sin bästa ranking, men för att fortsätta på spåret om svenskarna som var topp tio på det glada 1980-talet, har jag nu också tagit reda på under vilka tidsperioder som svenskarna som nådde topp tio på 1980-talet faktiskt låg kvar bland de tio bästa i världen. En sådan lista ger enligt min mening en bättre bild av hur länge en viss spelare var kvar i den absoluta världseliten, jämfört med att bara få en ögonblicksbild av det datum då spelaren nådde sin allra bästa ranking.

Tyvärr verkar inte ATP:s hemsida visa fullständiga rankingar för det tidiga 1980-talet, så jag har inte kunnat se när Björn Borg ramlade ut från topp tio, men det måste ju rimligen ha skett någon gång under 1982.

De andra svenskar som någon gång under 1980-talet nådde topp tio var, som Gincan skrev, i kronologisk ordning Mats Wilander, Henrik Sundström, Anders Järryd, Joakim Nyström, Stefan Edberg, Mikael Pernfors och Kent Carlsson. Listan nedan visar under vilka tidsperioder spelarna ifråga låg rankade på topp tio (måndag - måndag).

Eftersom vi nu bara diskuterar 80-talet har jag inte tagit reda på när Edberg ramlade ur topp tio, vilket dock bör ha skett någon gång under 1995.

Mats Wilander
Juni 1982* - 28 augusti 1989

Henrik Sundström
25 juni 1984*
16 juli 1984 - 30 juli 1984
20 augusti 1984 - 15 april 1985

Anders Järryd
9 juli 1984* - 6 augusti 1984
27 augusti 1984 - 23 juni 1986

Joakim Nyström
15 oktober 1984 - 10 december 1984
22 april 1985 - 29 juli 1985
26 augusti 1985 - 30 september 1985
24 februari 1986 - 9 mars 1987

Stefan Edberg
18 februari 1985 - 4 mars 1985
9 september 1985 -

Mikael Pernfors
22 september 1986 ( = en enda vecka!)

Kent Carlsson
15 juni 1987 - 22 juni 1987
20 juli 1987 - 21 september 1987
12 oktober 1987 - 2 november 1987
16 maj 1988 - 23 maj 1988
19 september 1988 - 8 maj 1989

* = Något osäkert datum, eftersom ATP:s hemsida inte är fullständig.

Och visst tusan blir man tårögd när man tänker tillbaka på detta...

För övrigt kan jag bara instämma i att tennistråden är en mycket bra tråd, som jag har läst en längre tid - med stor säkerhet är det en av de trådar som har högst kvalitet i hela sportforumet.
Citera
2009-04-24, 19:48
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Visst, och apropå "Halfrunts" nostalgi-tripp (tack för den , f ö!); lika imponerande som toppen (småländskt grand slam -88!) var ju bredden på den tiden! Jonas Svensson, Henke Sundström, Janne Gunnarsson etc etc - det var ju ett tvåsiffrigt antal direktkvalificerade t varje GS, helt jävla otroligt, i världens största individuella bollsport! (ofta brukar Ingo nämnas som den största fadäsen i bragdguldets historik, men hur bar man sig åt för att missa DC-laget, valfritt år?)

Det är förstås bara att instämma, både i att bredden var helt osannolik och i att det sannerligen var en bragd av SvD att missa att ge DC-laget bragdguldet.

Man stirrar sig ju ibland blind på svenskarna i den absoluta toppen, men det kan vara bra att också påminna sig om spelare som till exempel Stefan Eriksson, Ulf Stenlund, Johan Carlsson och Nicklas Kroon, som ganska långa perioder låg på topp 100, men som vanligtvis inte ens var på tio i topp i Sverige. De var aldrig ens i närheten av att få spela Davis Cup. Idag skulle de med motsvarande ranking ha varit Sverigetvåor efter Robin Söderling och gjutna singelspelare i DC.
Citera
2009-04-24, 22:59
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Hatten av Gag Halfrunt för denna sammanställning!

Man kan förlora sig i långa perioder och bara stirra på namnen, gräma sig över att skadorna stoppade både Henke S och KC, vilket jäkla år Jocke gjorde, hur nära Järryd var att klå Becker i W-semin -85 etc etc etc - och reminiscera över hur åren har gått...

Konstigt dock att fallet för Sveriges del varit sååååå djupt som det varit. Hela 80-talsundret kan ju inte förklaras som en post-Borg effekt; finns ju traditioner sedan den omedelbara efterkrigstiden. Å andra sidan är ju - som påpekats i tråden - Australiens kräftgång än märkvärdigare egentligen, landet med 50-11 världsettor sedan 50-talet.
Citera
2009-04-24, 23:27
Medlem
pirates avatar
Före Indian Wells så hade Nadal inga vinster mot Nalbandian, men efter att ha vunnit i Indian Wells så har vinster bara ramlat in nu för Nadal som slog Nalby och kommer att få möte Davydenko i Semin i Barca...
Citera
2009-04-24, 23:43
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Hatten av Gag Halfrunt för denna sammanställning!

Man kan förlora sig i långa perioder och bara stirra på namnen, gräma sig över att skadorna stoppade både Henke S och KC, vilket jäkla år Jocke gjorde, hur nära Järryd var att klå Becker i W-semin -85 etc etc etc - och reminiscera över hur åren har gått...

Konstigt dock att fallet för Sveriges del varit sååååå djupt som det varit. Hela 80-talsundret kan ju inte förklaras som en post-Borg effekt; finns ju traditioner sedan den omedelbara efterkrigstiden. Å andra sidan är ju - som påpekats i tråden - Australiens kräftgång än märkvärdigare egentligen, landet med 50-11 världsettor sedan 50-talet.

Innan jag började gå igenom listorna funderade jag för övrigt på när Jonas Svensson (eller “Jonas B Svensson” som han fick stå ut med att kallas i början av karriären) egentligen nådde topp tio. Han var ju oerhört stark en kort period kring decennieskiftet, då han bland annat nådde semin i Franska Öppna två gånger (1988, efter att bland annat ha slagit Ivan Lendl, och 1990) och kvarten i Australian Open 1989, då han slog Boris Becker, så jag trodde att han möjligen kunde ha nått topp tio redan på 1980-talet.

Det visade sig att Jonas Svensson var ganska nära topp tio redan 1988, men att han nådde tiondeplatsen först 1991. Han blev alltså den första nya svensken som tog sig upp på tio i topp under 1990-talet, men han höll sig kvar endast under perioden 25 mars 1991 - 22 april 1991. Som jag minns det föll han ganska snabbt på rankingen efter 1991. Trots allt imponerande meriter. Hur många genomsnittligt idrottsintresserade personer känner till tennisspelaren Jonas Svensson idag?

För att uppdatera listan har jag nu tagit reda på att Stefan Edberg var med på topp tio oavbrutet under perioden 9 september 1985 - 13 februari 1995, det vill säga i nästan tio år i sträck. Ungefär samtidigt som han föll ut från topp tio gick Magnus Larsson tillfälligt upp som Sverigeetta för att snart efterträdas av Thomas Enqvist under hans stora genombrottsår.

Underbara, bitterljuva nostalgi…

Det är klart att man förstod att vi inte skulle kunna hålla oss kvar på 1980-talsnivån för evigt, men jag trodde inte heller att fallet skulle kunna bli så otroligt djupt som det har blivit. Som redan har påpekats i tråden - tänk vad bra 1990-talet var i jämförelse med hur (i synnerhet senare delen av) 00-talet har varit. Hade det inte varit för Björn Borg och 1980-talsspelarna skulle vi idag ha varit sjuka av nostalgi över 1990-talsspelarna (vilket ju inget hindrar att man är ändå…)

Optimisten i mig säger ändå att den långa svenska tennistraditionen från 1950-talet och framåt ändå måste innebära att det är mer troligt att Sverige får fram nya skapliga tennisspelare än vad som är fallet för till exempel Norge, Danmark, Finland, etc. På samma sätt som det är mer troligt att Finland får fram bra spjutkastare, Danmark badmintonspelare, etc.
Citera
2009-04-25, 00:09
Medlem
stukas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Före Indian Wells så hade Nadal inga vinster mot Nalbandian, men efter att ha vunnit i Indian Wells så har vinster bara ramlat in nu för Nadal som slog Nalby och kommer att få möte Davydenko i Semin i Barca...

Nadal slog Nalbandian visst, men på w.o denna gången.. Nalby skadad.
Citera
2009-04-25, 01:01
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuka

Aha där ser man, jag hann bara läsa att Nadal är i Semin.
Men men ok så det var en w.o denna gång.
Citera
2009-04-25, 01:09
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Eller så åker man veckan före och kollar på damklassen. Spanar in en viss Caroline Wozniacki

För att han inte är en lika stor Nadal kramare som dig?

Tycker du det var professionellt skrivet av en tennistränare och en expertkommentator?
Senast redigerad av NS_14 2009-04-25 kl. 01:13.
Citera
2009-04-25, 01:36
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
Tycker du det var professionellt skrivet av en tennistränare och en expertkommentator?

Syftade du på uttalandet att Djokovic har så svårt att slå Nadal? Kan iofs förstå ironin i inlägget. Djokovic har så förbenat svårt mot just Nadal. 12-4 till spanjoren talar sitt tydliga språk. Håller dock med om att Djokovic var med väldigt bra sist.

Citat:

Du måste tänka på nån annan spelare. Nadal slog Nalbandian i Indian Wells 2009 med siffrorna: 3-6 7-6(5) 6-0. Nadal räddade 5 matchbollar i den matchen vill jag minnas.
Citera
2009-04-25, 08:21
Medlem
Tydligen lämnar Australien w.o emot Indien i DC, vill inte spela i Chennai.
Hot om avstängning i ett år för Australien.
Kul att Vinciguerra spelar bra igen.
Citera
2009-04-25, 11:37
Medlem
stukas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Du måste tänka på nån annan spelare. Nadal slog Nalbandian i Indian Wells 2009 med siffrorna: 3-6 7-6(5) 6-0. Nadal räddade 5 matchbollar i den matchen vill jag minnas.

Jo men nu snackar vi om Barcelona som spelas nu.
Citera
2009-04-25, 12:14
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Jo men nu snackar vi om Barcelona som spelas nu.

Jaja, givetvis. Tänkte galet där. Nu har dock Nadal kvitterat H2H till 2-2 i och med WO:n...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in