2009-04-22, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stuka
Ja sötebrödsdagarna är sannerligen över. Annat var det 1988 när vi vann samtliga Grand Slams..

Man kanske ska hoppas på den där Berta..
Tennisen var en mindre sport för 20 år sen.
Citera
2009-04-22, 22:21
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Det kan ju vara värt att påminna sig om att det är fler klassiska tennisnationer än Sverige som har stora problem för tillfället.

Citat:
Svenskar på topp 300 på senaste rankingen:
24. Robin Söderling
198. Thomas Johansson
215. Björn Rehnquist
278. Filip Prpic
299. Jonas Björkman (!)

Australiensare på topp 300 på senaste rankingen:
56. Lleyton Hewitt
150. Chris Guccione
181. Peter Luczak
184. Carsten Ball
190. Brydan Klein
220. Marinko Matosevic
221. Robert Smeets
251. Joseph Sirianni
254. Samuel Groth

Jag tror inte att de australiensiska tennisfansen heller är särskilt nöjda för tillfället.

Utan att veta exakt hur det ser ut i juniortennisen just nu, misstänker jag ändå att läget trots allt måste vara bättre för Australien än för Sverige på några års sikt. De senaste åren har ju knappast några svenskar ens deltagit i junior-GS-turneringarna och jag kan helt enkelt inte tro att det kan se lika illa ut för Australien på lite sikt.

Dessutom tjänar väl det australiensiska tennisförbundet stora pengar på Australian Open varje år, medan det utfattiga svenska tennisförbundet tvingas betala böter p g a att Malmös kommunalpolitiker leker utrikespolitiker.

DC-finalerna mellan Sverige och Australien 1983 och 1986 känns onekligen avlägsna idag, men eftersom Australien vann sin senaste DC-match kanske vi kan lottas mot dem i kvalet till nästa års elitdivision.

Slutsats: Kom igen, Berta!
Citera
2009-04-22, 22:52
Medlem
stukas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gag Halfrunt
Utan att veta exakt hur det ser ut i juniortennisen just nu, misstänker jag ändå att läget trots allt måste vara bättre för Australien än för Sverige på några års sikt. De senaste åren har ju knappast några svenskar ens deltagit i junior-GS-turneringarna och jag kan helt enkelt inte tro att det kan se lika illa ut för Australien på lite sikt.

Dessutom tjänar väl det australiensiska tennisförbundet stora pengar på Australian Open varje år, medan det utfattiga svenska tennisförbundet tvingas betala böter p g a att Malmös kommunalpolitiker leker utrikespolitiker.

DC-finalerna mellan Sverige och Australien 1983 och 1986 känns onekligen avlägsna idag, men eftersom Australien vann sin senaste DC-match kanske vi kan lottas mot dem i kvalet till nästa års elitdivision.

Slutsats: Kom igen, Berta!

Australien har Bernard Tomic också. Han är 16 och vann en match i Australian Open tidigare i år, har också vunnit en challenger.
Känns som Berta är en bit ifrån såna resultat just nu.
Citera
2009-04-23, 01:21
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Alla kan inte vara som Ivan Lendl, tror inte heller tennisen hade gagnats av enbart såna typer.

Eller lika stora träningsnarkomaner som Davydenko som till och med var tvungen att träna på sin självaste bröllopsdag

Dock är det alltid lika trist att se extrema talanger slänga bort sina karriärer. Nalbandian som slagit Federer flera gånger och pressade nyligen Nadal i en tuff match ids inte träna tillräckligt. Han hade säkerligen vunnit nån slam om han gett sig manken till det.

Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Tennisen var en mindre sport för 20 år sen.

Men i Sverige var det en desto större sport. Minns på 80-talet då vi en period hade 5 spelare på topp 10 listan. Helt sanslöst bra! Uppenbarligen måste det komma en ny Borg eller Edberg för att intresset ska öka. I dagsläget väljer barn hellre att börja spela trendiga sporter som innebandy. Men vad gör förbunden för att locka till sig nya utövare? Dom borde göra mycket mer. Framförallt hålla sporten tillgänglig och inte riva tennisbanor som dom gjort där jag bor. Medierna borde skriva mer om tennis också och inte bara om hockey och fotboll hela tiden.

Sen är det så att den nya generationen med Söderling och Pim Pim i spetsen pga diverse orsaker inte förmått att ta över stafettpinnen. Pim Pim som var rankad 9 som bäst hade säkerligen kunnat bli en stabil topp 10 spelare om det inte vore för alla skador som satte stop för karriären. Hans serve var lika bra som Roddicks om inte bättre. Sen hade han grymt tryck i grundslagen.
Citera
2009-04-23, 19:05
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Vi får fortsätta att glädja oss åt Vinciguerras comeback i Rom. Han har bara tappat elva game på tre matcher. Underbart!

Citat:
Andreas Vinciguerra klar för semifinal i Rom

Andreas Vinciguerra vann kvartsfinalen över den rutinerade amerikanen Michael Russell (rankad, 214) med 6–1, 6–1 i kvartsfinalen i Roms challenger-turnering.

Andreas Vinciguerra har rivstartat ännu en tenniscomeback med att gå till semifinal i en challengeturnering i Rom.

– Kroppen känns bra och spelet funkar. Än så länge hade det inte kunnat vara bättre, säger han när Sydsvenskan når honom på telefon.

Nästa vecka åker "Vinc" till Portugal för att försöka kvala in till ATP-turneringen i Estoril. Sedan väntar World Team Cup i Düsseldorf där Sverige är försvarande mästare.

http://sydsvenskan.se/sport/article428135/Andreas-Vinciguerra-klar-for-semifinal-i-Rom.html
Citera
2009-04-23, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Minns på 80-talet då vi en period hade 5 spelare på topp 10 listan.

Wilander, Edberg, Pernfors, Nyström, Järryd, Sundström och Carlsson var alla rankad som topp 10 spelare 1985-87. Som mest tror jag att vi hade Wilander, Edberg, Nyström och Järryd samtidigt på topp tio.
Citera
2009-04-23, 21:17
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Trevliga ATP-rankingar

Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Wilander, Edberg, Pernfors, Nyström, Järryd, Sundström och Carlsson var alla rankad som topp 10 spelare 1985-87. Som mest tror jag att vi hade Wilander, Edberg, Nyström och Järryd samtidigt på topp tio.

Det verkar som att det stämmer att vi aldrig hade fem spelare på topp tio samtidigt. Den 9 juni 1986, det vill säga omedelbart efter finalplatsen i Franska Öppna 1986 klättrade Pernfors från 27:e plats till 15:e. De bästa svenskarna var då:

Citat:
ATP-ranking 9 juni 1986
2. Mats Wilander
7. Stefan Edberg
8. Joakim Nyström
9. Anders Järryd

Pernfors fortsatte sedan att klättra under sommaren 1986 och nådde topp tio för första gången den 22 september 1986. Då hade dock Anders Järryd redan ramlat ut från topp tio och fortsatte sedan att rasa på rankingen under hösten 1986. De bästa svenskarna var vid denna tidpunkt:

Citat:
ATP-ranking 22 september 1986
2. Mats Wilander
3. Stefan Edberg
9. Joakim Nyström
10. Mikael Pernfors
18. Anders Järryd

Jag har inte lusläst ATP-rankingarna, så jag kan ha missat något, men jag tror inte att vi någonsin hade fem svenskar samtidigt på topp tio. Däremot hade vi bevisligen fem svenskar på topp tio under 1986, dock inte vid ett och samma tillfälle.

Utan att ha kollat hur det såg ut under 1987, verkar det ologiskt att vi skulle ha haft fem på topp tio någon gång under det året, eftersom Pernfors, som jag minns det, ganska snabbt ramlade ut från topp tio.

Detta är för övrigt en annan riktigt trevlig ranking:

Citat:
ATP-ranking 19 september 1988
1. Mats Wilander
3. Stefan Edberg
6. Kent Carlsson

Och nog sjutton smäller tre på topp sex minst lika högt som fem på topp tio?
Citera
2009-04-23, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Eller lika stora träningsnarkomaner som Davydenko som till och med var tvungen att träna på sin självaste bröllopsdag

Dock är det alltid lika trist att se extrema talanger slänga bort sina karriärer. Nalbandian som slagit Federer flera gånger och pressade nyligen Nadal i en tuff match ids inte träna tillräckligt. Han hade säkerligen vunnit nån slam om han gett sig manken till det.

Men i Sverige var det en desto större sport. Minns på 80-talet då vi en period hade 5 spelare på topp 10 listan. Helt sanslöst bra! Uppenbarligen måste det komma en ny Borg eller Edberg för att intresset ska öka. I dagsläget väljer barn hellre att börja spela trendiga sporter som innebandy. Men vad gör förbunden för att locka till sig nya utövare? Dom borde göra mycket mer. Framförallt hålla sporten tillgänglig och inte riva tennisbanor som dom gjort där jag bor. Medierna borde skriva mer om tennis också och inte bara om hockey och fotboll hela tiden.

Sen är det så att den nya generationen med Söderling och Pim Pim i spetsen pga diverse orsaker inte förmått att ta över stafettpinnen. Pim Pim som var rankad 9 som bäst hade säkerligen kunnat bli en stabil topp 10 spelare om det inte vore för alla skador som satte stop för karriären. Hans serve var lika bra som Roddicks om inte bättre. Sen hade han grymt tryck i grundslagen.
Lagidrotter har sin speciella charm, Sverige segrade ihjäl sig helt enkelt i både
tennis och bordtennis på herrsidan.
Citera
2009-04-24, 00:23
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gag Halfrunt
Jag har inte lusläst ATP-rankingarna, så jag kan ha missat något, men jag tror inte att vi någonsin hade fem svenskar samtidigt på topp tio. Däremot hade vi bevisligen fem svenskar på topp tio under 1986, dock inte vid ett och samma tillfälle.

Antar att det bara har av akademisk betydelse. Men för oss tennisnördar kan det vara intressant att veta sådana detaljer. Vet att jag läst någonstans (?) att vi hade 5 svenskar på topp tio, men jag tror inte heller det var samtidigt. Det svenska tennisundret var makalöst bra iaf.
Citera
2009-04-24, 11:19
Medlem
Vobblers avatar
Man blir ju alldeles tårögd när man läser "Halfrunts" inlägg om svenskarnas framfart på rankingen på 80-talet.

Men 90-talet var ganska roligt det också. Om vi bara kunde få fram en enda spelare som kunde vara med och slåss i grand slam-turneringarna så vore jag nöjd, men det verkar omöjligt.

Det är länge sedan Thomas vann Aussie Open nu.
Citera
2009-04-24, 17:51
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Man blir ju alldeles tårögd när man läser "Halfrunts" inlägg om svenskarnas framfart på rankingen på 80-talet.

Men 90-talet var ganska roligt det också. Om vi bara kunde få fram en enda spelare som kunde vara med och slåss i grand slam-turneringarna så vore jag nöjd, men det verkar omöjligt.

Det är länge sedan Thomas vann Aussie Open nu.

Visst, och apropå "Halfrunts" nostalgi-tripp (tack för den , f ö!); lika imponerande som toppen (småländskt grand slam -88!) var ju bredden på den tiden! Jonas Svensson, Henke Sundström, Janne Gunnarsson etc etc - det var ju ett tvåsiffrigt antal direktkvalificerade t varje GS, helt jävla otroligt, i världens största individuella bollsport! (ofta brukar Ingo nämnas som den största fadäsen i bragdguldets historik, men hur bar man sig åt för att missa DC-laget, valfritt år?)
Citera
2009-04-24, 19:22
Medlem
Castlevanias avatar
Sticker mellan med en god nyhet från Rom. Vinciguerra är klar för final efter seger mot Volandri, 6-2 3-6 6-1. Mycket starkt gjort. Volandri är en erkänt bra grusspelare (omän lite på dekis) med flera segrar mot bra motstånd. Bl.a. slog han Nadal i Cagliari 2003.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in