Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Wilander, Edberg, Pernfors, Nyström, Järryd, Sundström och Carlsson var alla rankad som topp 10 spelare 1985-87. Som mest tror jag att vi hade Wilander, Edberg, Nyström och Järryd samtidigt på topp tio.
Det verkar som att det stämmer att vi aldrig hade fem spelare på topp tio samtidigt. Den 9 juni 1986, det vill säga omedelbart efter finalplatsen i Franska Öppna 1986 klättrade Pernfors från 27:e plats till 15:e. De bästa svenskarna var då:
Citat:
ATP-ranking 9 juni 1986
2. Mats Wilander
7. Stefan Edberg
8. Joakim Nyström
9. Anders Järryd
Pernfors fortsatte sedan att klättra under sommaren 1986 och nådde topp tio för första gången den 22 september 1986. Då hade dock Anders Järryd redan ramlat ut från topp tio och fortsatte sedan att rasa på rankingen under hösten 1986. De bästa svenskarna var vid denna tidpunkt:
Citat:
ATP-ranking 22 september 1986
2. Mats Wilander
3. Stefan Edberg
9. Joakim Nyström
10. Mikael Pernfors
18. Anders Järryd
Jag har inte lusläst ATP-rankingarna, så jag kan ha missat något, men jag tror inte att vi någonsin hade fem svenskar samtidigt på topp tio. Däremot hade vi bevisligen fem svenskar på topp tio under 1986, dock inte vid ett och samma tillfälle.
Utan att ha kollat hur det såg ut under 1987, verkar det ologiskt att vi skulle ha haft fem på topp tio någon gång under det året, eftersom Pernfors, som jag minns det, ganska snabbt ramlade ut från topp tio.
Detta är för övrigt en annan riktigt trevlig ranking:
Citat:
ATP-ranking 19 september 1988
1. Mats Wilander
3. Stefan Edberg
6. Kent Carlsson
Och nog sjutton smäller tre på topp sex minst lika högt som fem på topp tio?