2009-04-16, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonte1515
Måste komma ihåg att Wawrinka kan Federer utan och innan. Och helt klart är Federer på god väg utför nu.
Ja, DC kamrater bl.a inte så konstigt.
Nej, Federer är nog på permanent nedåtgående känns det som.
Citera
2009-04-17, 00:40
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Wawrinka spelade väl dubbel i OS med Federer?

Han verkar vara en stabil spelare, men har han vunnit någon singelturnering? Men visserligen kan man klättra på rankingen utan turneringsvinster. Fasen vet om han inte är en topp-20-spelare nu.

Ja, han har en turneringsseger i singel. Den främsta meriten kom dock i OS 2008 där han och Federer blev mästare efter seger i finalen mot det svenska paret Aspelin/Johansson. Han ligger på 16:e plats just nu men har varit rankad så högt som 9. Personligen tycker jag han är lite för mycket upp och ner. Men segern mot Federer kanske stärkte honom?

Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Ja, DC kamrater bl.a inte så konstigt.
Nej, Federer är nog på permanent nedåtgående känns det som.

Vilket inte är så konstigt med tanke på hans dryga 10 år på touren och flera år som världsetta. Det stora frågetecknet är om motivationen och hungern finns kvar. Eller har han blivit mätt av alla framgångar och fått stukat självförtroende av alla förluster mot toppspelare? Förr var han fokuserad hela tiden och kämpade för att vinna varje boll. Nu sprider han bollar som aldrig förr och sitt bästa slag (forehand) slår han ut.

Dags för Federer att ta en allvarlig funderare över sin karriär. Agassi körde ju fast i mitten av 90-talet och fick börja om från noll igen. Han tog på sig blåstället och lirade en challenger. Hoppas på en nystart för Federer innan det är försent. Men det ser långt ifrån bra ut.
Citera
2009-04-17, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Ja, han har en turneringsseger i singel. Den främsta meriten kom dock i OS 2008 där han och Federer blev mästare efter seger i finalen mot det svenska paret Aspelin/Johansson. Han ligger på 16:e plats just nu men har varit rankad så högt som 9. Personligen tycker jag han är lite för mycket upp och ner. Men segern mot Federer kanske stärkte honom?

Vilket inte är så konstigt med tanke på hans dryga 10 år på touren och flera år som världsetta. Det stora frågetecknet är om motivationen och hungern finns kvar. Eller har han blivit mätt av alla framgångar och fått stukat självförtroende av alla förluster mot toppspelare? Förr var han fokuserad hela tiden och kämpade för att vinna varje boll. Nu sprider han bollar som aldrig förr och sitt bästa slag (forehand) slår han ut.

Dags för Federer att ta en allvarlig funderare över sin karriär. Agassi körde ju fast i mitten av 90-talet och fick börja om från noll igen. Han tog på sig blåstället och lirade en challenger. Hoppas på en nystart för Federer innan det är försent. Men det ser långt ifrån bra ut.
Blåstället är nog snarare så att han får börja spela Davis cup mera, det är dom hårda veckorna som kan ge resultat.
Citera
2009-04-17, 02:49
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Blåstället är nog snarare så att han får börja spela Davis cup mera, det är dom hårda veckorna som kan ge resultat.

Jag tycker han borde börja bära blåstället konstant, och lägga ner den tid i gymmet som krävs. Skaffa en heltidstränare och lägga upp taktik mot hans största rivaler. Kanske ta ett brake och umgås med familjen och få lite distans till tennisen, träna hårt och sen komma tillbaka som en ny spelare?
Citera
2009-04-17, 10:04
Medlem
Kitzbühels avatar
Det känns som Fed är för "tung" numera. Hans fina fysik finns inte längre och han dansar inte fram på de fjäderlätta fötterna vi är vana att se honom göra tidigare.

Hans lidande fotarbete innebär att han kommer sent till många bollar och sprider bollarna som en dyngspridare.

Med en bra fystränare och en sportpsykolog kan Fed komma tillbaka till toppen igen, men utan det, eller rättare sagt, om han sätter sin prsonliga tjurighet och prestige överst och vägrar inse han behöver en motivator så kommer han falla som en sten.

Spelare som Robredo, Ferrer etc kommer snart börja slå Fed oxå och då får han ännu mer demoner i sin skalle....
Citera
2009-04-17, 12:15
Medlem
pirates avatar
Tycker det är ganska konstigt att man låter en spelare spela två matcher på en dag.
Ponera att en match varar över 2,5 h. Vad gör spelaren sen när han ska in på plan helt slut och ingen kraft?
Jävla skitregler som borde möjligtgöra framskjutning av spel.

Nadal rusar nu fram i andra set mot Lapentti, tycker man ser ibland sjukt bra bollkontroll hos Nadal. Det är ruskigt hur han läser spelet och kunna avgöra snabbt.
Citera
2009-04-17, 14:10
Medlem
Nichosjs avatar
Det jag tycker är så märkligt med Federer är att det gick utför så snabbt. Man kan ju verkligen se vilken potential han har i vissa matcher, som mot Del Potro i Oz. Klart högst högstanivå (på alla underlag utom grus), men hans lägstanivå är alldeles för låg.

Bara jag som tycker mig se något oroligt i Stans blick?
http://cache.daylife.com/imageserve/0dv4dt756810l/1000x.jpg
Citera
2009-04-17, 14:39
Medlem
Vobblers avatar
Det som nu sker med Federer har vi sett hända med forna toppspelare förr också, t ex Agassi och Sampras. De låg också i toppen i många år och hade ett par mörka år innan de sprattlade till och började vinna slams igen.

Så jag tror att vi får se något liknande med Roger. En duktig coach och hårdare träning, sen vänder det säkert 2010.
Citera
2009-04-17, 16:31
Medlem
Nichosjs avatar
Ja, man kan ju knappast säga att kapaciteten inte finns där. Maken till talangfull människa har nog tennisen aldrig skådat. Därför blir man ju så frustrerad när man ser honom missa forehand på forehand.

Vill bara understryka att jag verkligen inte har något emot Nadal. Tvärtom så gillar jag honom och tycker att han verkligen förtjänar förstaplatsen just nu. Helt makalöst talangfull spelare, även om jag föredrar Federers elegans framför Nadals power.
Citera
2009-04-17, 17:20
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nichosj
även om jag föredrar Federers elegans framför Nadals power.

Samma här. När Fed har en bra dag ser det nästan lekfullt enkelt ut. Han liksom dansar runt på banan och vet oftast var bollen kommer.

Förhoppningsvis hittar han sitt spel snart.
Citera
2009-04-17, 17:56
Medlem
Castlevanias avatar
Känner ni igen den här gamle storspelaren från Ryssland? Han har lagt på sig hullet sedan han lade racket på hyllan kan man lugnt säga

http://www.nycdiet.com/nycdiet/images/yevgeny1.jpg
Citera
2009-04-17, 18:06
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Känner ni igen den här gamle storspelaren från Ryssland? Han har lagt på sig hullet sedan han lade racket på hyllan kan man lugnt säga

http://www.nycdiet.com/nycdiet/images/yevgeny1.jpg

Bildnamnet avslöjar gåtan. Men visst känner jag igen honom ändå. Kafelnikov diggade jag när han var aktiv, otroligt talangfull spelare.

Men jag glömmer aldrig när han slog Enqvist i Australian Open-finalen 1999. Thomas var i kanonform, men i finalen funkade ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in