Citat:
Ursprungligen postat av Crazy-People
är det bara jag som tycker nadal är bästa tennisspelaren genomtiderna?
nadal har alltså 6-2 i inbördesmöten mot federer i grandslam sammanhang (där federer spelar på allvar)
hur kan man påstå att federer är bäst genomtiderna när han har ganska grova minusstatistik (14-7) mot en spelare i sin epok?
Inbördes statistik är inte den avgörande faktorn att ta hänsyn till. Istället måste man se vad spelaren presterat i GS, antal veckor som världsetta, spelsätt och vad spelaren betytt och tillfört tennisen i stort. Jag skulle tippa på att rätt få anser att Nadal är den bästa tennisspelaren genom tiderna. Då har man dålig koll på historik och vad tidigare världsettor gjorde för sporten. Helt enkelt för ung för att kunna relatera till tidigare spelare. Nadal är den bästa tennisspelaren just nu, det är viss skillnad.
Angående den inbördes statsen i GS så är det 4 möten på grus. Där vet vi alla vad "King of Clay" går för. Hade mötena istället utspelat sig på gräs hade siffrorna varit omvända. Nu har de dock mötts 3 gånger i Wimbledon och där leder Federer med 2-1.
Federer har 16 GS-titlar mot Nadals 8, Federer har näst flest veckor som världsetta (knappt efter Sampras). Vunnit alla GS. Nadal har inte vunnit i US Open. Det enda som Nadal har som Federer saknar är ett OS-guld. Dock har Federer OS-guld i dubbel. Federer har också ett större och mer variationsrikt spel än Nadal. Fler verktyg i verktygslådan (åtminstone då han var som bäst). Det enda som saknas är ett fullt utvecklande nätspel. Men det har Nadal förvisso inte heller.
Jag rankar Nadal strax bakom Borg, lika med Lendl men en bra bit upp till storheterna Sampras och Federer. Nadal har visserligen några år på sig att förbättra sig och få några fler slams. Men 16 titlar kan han glömma. Det är bara en tidsfråga innan hans krävande spelstil börjar ta ut sin rätt.