2010-07-06, 00:24
Medlem
fishattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Björn Borg: Federer är nära slutet

Ligger det nåt i Björns resonemang? Kan Federer vara på väg att lägga racket på hyllan inom kort?
Själv trodde jag Federer hade gjort sitt bästa 2008 då han tappade första platsen på rankingen och hade en svacka. Dock kom han som bekant starkt tillbaka efter körtelfebern. Vågar inte döma ut honom igen. Dock tror jag aldrig han kommer kunna återta 1:a platsen. Möjligtvis kan ha vinna en slam till.

http://www.expressen.se/sport/1.2047616/bjorn-borg-federer-ar-nara-slutet

Han saknar bara OS-guldet så han har väl inte mycket motivation att fortsätta efter de. Har han ingen motivation ser jag ingen anledning till varför han skulle fortsätta. Han är dessutom pappa nu för tiden så han kanske vill ägna mer tid till den biten.
Citera
2010-07-06, 00:35
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongo_89
just OS 2012 kmr bli målet och slutet för många av spelarna på touren.

Federer, davydenko,roddick, ferrerro,hewitt,blake,ljubicic,stephanek,robredo.. .är bara några som kmr troligtvis ha 2012 som sin sista säsong....jag tror iaf att federer kmr sluta efter 2012...kan inte se varför han ska fortsätta efter den säsongen...

2012 blir det 10 år sen Sampras vann sin sista GS i US Open. Tänk om Federer kunde göra nåt liknande och kröna sin karriär med en sista stor titel. Varför inte i OS? Jag är dock högst tveksam om han lyckas. Sampras spelsätt och serve höll långt upp i åldern. Han fick så mycket gratispoäng direkt på serven. Det man sett av Federer på sistone tyder på att det bara går utför. Tycker han tappar sin serve alldeles för lätt också. Han kan inte förlita sig på serven på samma sätt som Sampras. Han har inte råd att spela dåligt.

Många som är veteraner på herrtouren ja. Federer t.ex. har spelat på touren sedan 1998. Förmodligen gör många sin sista säsong 2012 i och med OS. Vi börjar nu närma oss en liknande situation som för 10 år sen då Sampras-Agassi generationen la racket på hyllan. Nadal lär hålla nåt år till. Men vem/vilka kommer bakom. Vart är 90-talisterna? Murray och Djokovic är födda -87 och Del Potro -88. De lär fortsätta utvecklas dock.
Senast redigerad av Castlevania 2010-07-06 kl. 00:37.
Citera
2010-07-06, 01:53
Medlem
är det bara jag som tycker nadal är bästa tennisspelaren genomtiderna?

nadal har alltså 6-2 i inbördesmöten mot federer i grandslam sammanhang (där federer spelar på allvar)

hur kan man påstå att federer är bäst genomtiderna när han har ganska grova minusstatistik (14-7) mot en spelare i sin epok?
Citera
2010-07-06, 06:13
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy-People
är det bara jag som tycker nadal är bästa tennisspelaren genomtiderna?

nadal har alltså 6-2 i inbördesmöten mot federer i grandslam sammanhang (där federer spelar på allvar)

hur kan man påstå att federer är bäst genomtiderna när han har ganska grova minusstatistik (14-7) mot en spelare i sin epok?

Inbördes statistik är inte den avgörande faktorn att ta hänsyn till. Istället måste man se vad spelaren presterat i GS, antal veckor som världsetta, spelsätt och vad spelaren betytt och tillfört tennisen i stort. Jag skulle tippa på att rätt få anser att Nadal är den bästa tennisspelaren genom tiderna. Då har man dålig koll på historik och vad tidigare världsettor gjorde för sporten. Helt enkelt för ung för att kunna relatera till tidigare spelare. Nadal är den bästa tennisspelaren just nu, det är viss skillnad.

Angående den inbördes statsen i GS så är det 4 möten på grus. Där vet vi alla vad "King of Clay" går för. Hade mötena istället utspelat sig på gräs hade siffrorna varit omvända. Nu har de dock mötts 3 gånger i Wimbledon och där leder Federer med 2-1.

Federer har 16 GS-titlar mot Nadals 8, Federer har näst flest veckor som världsetta (knappt efter Sampras). Vunnit alla GS. Nadal har inte vunnit i US Open. Det enda som Nadal har som Federer saknar är ett OS-guld. Dock har Federer OS-guld i dubbel. Federer har också ett större och mer variationsrikt spel än Nadal. Fler verktyg i verktygslådan (åtminstone då han var som bäst). Det enda som saknas är ett fullt utvecklande nätspel. Men det har Nadal förvisso inte heller.

Jag rankar Nadal strax bakom Borg, lika med Lendl men en bra bit upp till storheterna Sampras och Federer. Nadal har visserligen några år på sig att förbättra sig och få några fler slams. Men 16 titlar kan han glömma. Det är bara en tidsfråga innan hans krävande spelstil börjar ta ut sin rätt.
Senast redigerad av Castlevania 2010-07-06 kl. 06:23.
Citera
2010-07-06, 14:56
Medlem
fishattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Inbördes statistik är inte den avgörande faktorn att ta hänsyn till. Istället måste man se vad spelaren presterat i GS, antal veckor som världsetta, spelsätt och vad spelaren betytt och tillfört tennisen i stort. Jag skulle tippa på att rätt få anser att Nadal är den bästa tennisspelaren genom tiderna. Då har man dålig koll på historik och vad tidigare världsettor gjorde för sporten. Helt enkelt för ung för att kunna relatera till tidigare spelare. Nadal är den bästa tennisspelaren just nu, det är viss skillnad.

Angående den inbördes statsen i GS så är det 4 möten på grus. Där vet vi alla vad "King of Clay" går för. Hade mötena istället utspelat sig på gräs hade siffrorna varit omvända. Nu har de dock mötts 3 gånger i Wimbledon och där leder Federer med 2-1.

Federer har 16 GS-titlar mot Nadals 8, Federer har näst flest veckor som världsetta (knappt efter Sampras). Vunnit alla GS. Nadal har inte vunnit i US Open. Det enda som Nadal har som Federer saknar är ett OS-guld. Dock har Federer OS-guld i dubbel. Federer har också ett större och mer variationsrikt spel än Nadal. Fler verktyg i verktygslådan (åtminstone då han var som bäst). Det enda som saknas är ett fullt utvecklande nätspel. Men det har Nadal förvisso inte heller.

Jag rankar Nadal strax bakom Borg, lika med Lendl men en bra bit upp till storheterna Sampras och Federer. Nadal har visserligen några år på sig att förbättra sig och få några fler slams. Men 16 titlar kan han glömma. Det är bara en tidsfråga innan hans krävande spelstil börjar ta ut sin rätt.

Kunde inte sammanfattat det bättre själv. Nadals knän kommer gå sönder igen det är jag helt övertygad om, tidsfrågan är bara när.
Citera
2010-07-06, 17:17
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishattack
Kunde inte sammanfattat det bättre själv. Nadals knän kommer gå sönder igen det är jag helt övertygad om, tidsfrågan är bara när.

Det var nåt tjall med knäna i Wimbledon. Men med behandling och medicin gick det att spela vidare. Frågan är om han måste operera eller om det räcker med vila och rehabilitering.
Citera
2010-07-06, 21:17
Medlem
Kongo_89s avatar
jag tror iaf med säkerhet att nadal inte kmr vara världsetta när han är 30 jag tror inte heller han kan bli så mkt bättre än han är nu. ... spelare som berdych,söderling har fortfarande stor potential och kan bli världsetta även om de blir 30 då de inte spelar mer på sin serve.

och dessa herrar måste främst utveckla bättre nät spel och vara mer bestämda-forståliga när de ska gå in på nät. de måste oxå förbättra returerna. de är nog de som skiljer top 5 till de övriga...de har bäst returer.
Citera
2010-07-06, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fishattack
Han saknar bara OS-guldet så han har väl inte mycket motivation att fortsätta efter de. Har han ingen motivation ser jag ingen anledning till varför han skulle fortsätta. Han är dessutom pappa nu för tiden så han kanske vill ägna mer tid till den biten.
Han saknar även Davis cup vinst, han har OS-guld i dubbel.
Men visst är det en speciell känsla att avsluta sin karriär på Wimbledon och med ett OS-guld.
Citera
2010-07-06, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selvovic
Nya rankingen är klar och det är bara att gratta "Soda"! Förhoppningsvis tar han fyran snart.

Jag kollade också in andra spelare på rankingen och noterar att Daniel Berta har nått career high på plats 1172. Mycket lovande! När man kollar på detaljerna för hans ranking ser man att det står ett T framför. Alltså: 1172T Så ser det ut på alla hans rankingpositioner sedan han blev proffs.

Även Söderling hade en eller två T framför sin ranking i unga år, men inte alls lika mycket som Berta. I dubbel däremot har Söderling T framför många av sina rankingar.

Vad fan betyder detta T? Har inte hittat info på hemsidan eller Wiki, så är det någon här som vet?
T står för tie, delad plats mao.
Citera
2010-07-06, 23:26
Medlem
Mahut ångar på, vann sin match idag i Newport ATP, har fina gräsmeriter, junior-mästare i singel i Wimbledon,
final i Queens och Newport, samt vunnit nån challenger.
Folk är helt galna i honom i Newport efter 11-timmars matchen, kul....
Citera
2010-07-07, 00:01
Medlem
fishattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Mahut ångar på, vann sin match idag i Newport ATP, har fina gräsmeriter, junior-mästare i singel i Wimbledon,
final i Queens och Newport, samt vunnit nån challenger.
Folk är helt galna i honom i Newport efter 11-timmars matchen, kul....

Det var väl deras mål med att spela en så lång match i Wimbledon (ja, jag tror att de spela så länge med flit). Nu får han blickarna på sig och kan marknadsföra sig.
Citera
2010-07-07, 00:39
Medlem
selvovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
T står för tie, delad plats mao.
Ah, tackar, inte undra på att jag aldrig sett det förr. Brukar ju vara vid de lägre rankingplatserna som det är snålt med poängen och tätt mellan spelarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in