2010-01-14, 09:53
Medlem
Boceks avatar
Vad tycker ni om förslaget att ta bort Davis Cup?

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/tennis/article6424617.ab

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/tennis/article6424712.ab

Själv vet jag inte riktigt vad jag tycker. Det är något speciellt med DC. Har funnits så länge och finns massor av tradition, men samtidigt förstår jag spelarna som har ett helt sjukt spelschema nästan helt utan "fritid". Slutar fler och fler spelare att spela DC så försvinner ju intresset.

Förslaget om att köra ett lag-VM vartannat år känns intressant och lite lockande. Att spela detta VM med 32 nationer under 10 dagar skulle kanske väcka intresse hos fler. Kan man få något liknande fotbolls-vm (som jag anser är det största och roligaste mästerskapet inom sporten) så skulle det vara guld värt. Något att ser fram emot och prata om i dagar, veckor och år innan för att spekulera om eventuella vinnare, skrällar och så vidare. Jag gillar idén samtidigt som jag ogillar idén att avskaffa DC, så jag vet egentligen inte vad jag tycker. Jag kan tänka mig att "äldre" tennisfantaster är helt emot att ta bort DC då de växt upp med de på ett annat sätt än jag gjort. Men en rolig fråga att diskutera är det i alla fall. Så vad tycker ni ?
Citera
2010-01-14, 16:35
Medlem
dr-zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bocek

Helt urbota dumt om nån är intresserad av vad jag tycker. Däremot kan jag helt klart tänka mig att man kör det varannat år, eller var fjärde år mellan sommar-OS turneringarna. Om ATP också rensar upp schemat veckorna kring Davis Cup ser jag absolut ingen anledning till varför turneringen skulle avskaffas!
Citera
2010-01-14, 18:15
Medlem
moviemovies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr-zeke
Helt urbota dumt om nån är intresserad av vad jag tycker. Däremot kan jag helt klart tänka mig att man kör det varannat år, eller var fjärde år mellan sommar-OS turneringarna. Om ATP också rensar upp schemat veckorna kring Davis Cup ser jag absolut ingen anledning till varför turneringen skulle avskaffas!

Håller med. Om det är något som ska tas bort så är det någon av de alla ATP-turneringarna. Helst några 500 och någon 1000. Känns mer som att spelarna idag tvingar sig själva att ställa upp i alla 1000 eftersom man inte har råd att missa en om man vill vara med och slåss där uppe på rankningen. Tror även spelarna skulle hålla med om att man kan slopa minst 1 1000-turnering och några 500-turneringar.

DC är en tradition och något fint och hedersamt. Att spela för sitt land är väl något av det finaste man kan göra. Den ska helt klart få vara kvar. Skulle kanske vara mer prestige om den inte spelades varje år. Men får hoppas att de löser detta på ett bra sätt.
Citera
2010-01-14, 18:22
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr-zeke

Problemet är attityden hos dagens toppspelare. Det enda som betyder nåt är rankingpoäng och att vinna så mycket pengar som möjligt. Äran att reprensentera sitt lands färger betyder inte lika mycket som det gjorde för tidigare generationer. Jag tycker också DC borde spelas vartannat år, eller var fjärde år. Men i realiteten tror jag inte det blir av. Speciellt då toppspelarna inte visar större intresse att försöka behålla turneringen, utan vill hitta på nåt nytt.

Få se vad Federer & co gnäller om härnäst. Min gissning är att dom vill ha högre prispengar i vissa turneringar. Federer har ju tidigare kommit med önskemål om just detta. Giriga jävlar säger jag bara!
Citera
2010-01-14, 18:57
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:

Vansinne enligt min mening. Davis Cup är den absolut bästa tennisturneringen på hela året och ett mycket starkt varumärke som måste värnas. Det skulle vara fruktansvärt att avskaffa den största årligen återkommande lagtävlingen i idrottsvärlden för att några överbetalda divor inte vill ställa upp för sina länder. Om tennisspelarna känner sig slitna, ser jag hellre att ATP/ITF inför några helt spelfria veckor under året.

DC har dessutom en speciell betydelse genom att det ger länder som inte har några storstjärnor (som Sverige, periodvis under 00-talet) en chans att få se sina spelare ställas mot världsstjärnor och nå stora framgångar. Jag ser också en stor charm i att turneringen pågår under hela året och att den inte avgörs på en enda plats, utan genom landskamper över hela världen. Jag kan inte på något sätt se hur ett "VM" (i vilket land? på vilket underlag?) skulle kunna konkurrera med DC.

Tänk också på att det kan ta lång tid att ge en ny turnering den tyngd och status som en traditionsfull turnering som DC har. En av tennisens starkaste sidor är just att det är en idrott som värnar om sitt arv och sina traditioner, till skillnad från exempelvis längdskidåkningen som plötsligt slängde alla traditioner på sophögen och nu inte längre går att ta på allvar. Så, definitivt nej till detta förslag från min sida.
Citera
2010-01-14, 19:11
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Jag noterar för övrigt att Aftonbladet lyckas igen i artikeln om DC!

Citat:
Den första upplagan spelades år 1990. Då deltog enbart USA och Storbritannien.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/tennis/article6424617.ab

...men, men...den här gången får vi väl låta det passera som ett vanligt tryckfel, antar jag.
Citera
2010-01-14, 19:17
Medlem
Bjurras avatar
Man skulle gott kunna krympa elitgruppen i DC till åtta lag. Då skulle toppspelarna bara behöva vika 3 helger per för DC-spel.
Citera
2010-01-14, 20:40
Medlem
Boceks avatar
Precis som jag trodde skulle många vara emot detta. Jag kan dock inte släppa tanken på att kunna åka på ett mästerskap där alla stora spelare är med, där det spelas matcher hela tiden. Där du bor i byn och följer ditt land, favoritspelar eller dylikt. Du kommer kunna se tennis dygnet runt till en början, för att sedan se matcher med otrolig spänning när slutspelet närmar sig.Tror jag läste om 32 lag, jag hade då hoppats på ett gruppspel (kanske skulle ta för lång tid) men oj vad spännande det hade varit att följa alla grupper. Bara en sån sak att kunna spekulera om vilka trupper som tas ut till mästerskapet. Jag gillar att leka med tanken och hade älskat att kunna uppleva något sådant live under en 10 dagars eller 2 veckors semester. Dock inte sagt att jag vill ta bort DC, för det är verkligen något speciellt. Jag har svårt att ta ställning såvida man inte kan ha båda delar, och som tidigare användare skrivit ta bort några andra turneringar.
Citera
2010-01-15, 08:01
Medlem
trisslottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SureBet
http://www.dn.se/sport/robin-soderling-skadad-1.1026569 helvete etc.

Fan också jag som sett fram emot att sitta uppe och kolla på australian open. Hoppas att det går bra ändå, dock är jag tveksam till det. Känns som om han kommer att få ont typ i första matchen eller något.
Citera
2010-01-15, 11:42
Medlem
Boceks avatar
Är det inte så att AO lottas idag? Någon som har koll på klockslag ?

Edit: Såg att det lottats.
Senast redigerad av Bocek 2010-01-15 kl. 11:49.
Citera
2010-01-15, 11:54
Medlem
pirates avatar
Citat:
Är det inte så att AO lottas idag? Någon som har koll på klockslag ?

Edit: Såg att det lottats.

Vi försöker hålla snack om AO i denna tråd.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=1097758
Citera
2010-01-18, 23:14
Medlem
fishattacks avatar
Synd att inte Robin fick jerringpriset. Tror inte att vanligt folk riktigt fattar vilka bragder han gjorde under året som gick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in