Citat:
Ursprungligen postat av Bocek
Vad tycker ni om förslaget att ta bort Davis Cup?
Vansinne enligt min mening. Davis Cup är den absolut bästa tennisturneringen på hela året och ett mycket starkt varumärke som måste värnas. Det skulle vara fruktansvärt att avskaffa den största årligen återkommande lagtävlingen i idrottsvärlden för att några överbetalda divor inte vill ställa upp för sina länder. Om tennisspelarna känner sig slitna, ser jag hellre att ATP/ITF inför några helt spelfria veckor under året.
DC har dessutom en speciell betydelse genom att det ger länder som inte har några storstjärnor (som Sverige, periodvis under 00-talet) en chans att få se sina spelare ställas mot världsstjärnor och nå stora framgångar. Jag ser också en stor charm i att turneringen pågår under hela året och att den inte avgörs på en enda plats, utan genom landskamper över hela världen. Jag kan inte på något sätt se hur ett "VM" (i vilket land? på vilket underlag?) skulle kunna konkurrera med DC.
Tänk också på att det kan ta lång tid att ge en ny turnering den tyngd och status som en traditionsfull turnering som DC har. En av tennisens starkaste sidor är just att det är en idrott som värnar om sitt arv och sina traditioner, till skillnad från exempelvis längdskidåkningen som plötsligt slängde alla traditioner på sophögen och nu inte längre går att ta på allvar. Så, definitivt nej till detta förslag från min sida.