2010-06-09, 14:24
Medlem
Nån annan som har glott på Halle? Jäklar vilken skillnad det är på gräset (och bollarna?) jämfört med Wimbledon. Toklåg studs.
Citera
2010-06-09, 18:56
Medlem
Brakkans avatar
ATP:s rankingsystem är det inte lönt att försöka begripa sig på. Kan någon förklara Söderlings poäng-förutsättningar inför Wimbledon.
Citera
2010-06-09, 19:39
Medlem
Kongo_89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brakkan
ATP:s rankingsystem är det inte lönt att försöka begripa sig på. Kan någon förklara Söderlings poäng-förutsättningar inför Wimbledon.

atps poäng system handlar om att försvara sina poäng man fick från förregående år.

som nu tex wimbledon. söderling kom till åttondelsfinal och fick då 180p för den bedriften. detta betyder att om han inte spelar wimbledon kmr han förlora 180 p. förlorar han tidigare än åttondelen förlorar han oxå poäng. (kan inte säga hur mkt varje runda är värd på rak arm...)

söderling vann båstad förra året...vinner han inte där iår igen kmr han tappa 250 poäng. de handlar alltså om att försvara sin ranking. många lixom jag trodde inte att söderling skulle fixa att försvara sina 1200p han hade från FÖ 2009. men ja nu gick han +-0 från den tävlingen vilket är bra. han hadde annars tappat å blivit 8 på rankingen då. del potro som är skadad spelade inte franska öppna och 2009 kom han till semi och va tvungen att försvara 720p iår. men då han var skadad nu gick han -720 p. detta gjorde att söderling klättra till 6e plats på rankingen.

dock hur seedningen för wimbldeon ser ut kan man inte direkt svara på då de har sin egen variant vilket jag minns Johan Porsborn kritiserade förra året.
Citera
2010-06-09, 19:44
Medlem
Brakkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongo_89
atps poäng system handlar om att försvara sina poäng man fick från förregående år.

som nu tex wimbledon. söderling kom till åttondelsfinal och fick då 180p för den bedriften. detta betyder att om han inte spelar wimbledon kmr han förlora 180 p. förlorar han tidigare än åttondelen förlorar han oxå poäng. (kan inte säga hur mkt varje runda är värd på rak arm...)

söderling vann båstad förra året...vinner han inte där iår igen kmr han tappa 250 poäng. de handlar alltså om att försvara sin ranking. många lixom jag trodde inte att söderling skulle fixa att försvara sina 1200p han hade från FÖ 2009. men ja nu gick han +-0 från den tävlingen vilket är bra. han hadde annars tappat å blivit 8 på rankingen då. del potro som är skadad spelade inte franska öppna och 2009 kom han till semi och va tvungen att försvara 720p iår. men då han var skadad nu gick han -720 p. detta gjorde att söderling klättra till 6e plats på rankingen.

dock hur seedningen för wimbldeon ser ut kan man inte direkt svara på då de har sin egen variant vilket jag minns Johan Porsborn kritiserade förra året.
Om man spelade en viss turnering förra året och lyckades bra är man alltså mer eller mindre piskad att ställa upp i den i år för att inte tappa poäng?

Är det värre att åka ut i första omgången i en turnering som man vann förra året jämfört med att åka ut tidigt i en turnering som man inte spelade förra året?
Senast redigerad av Brakkan 2010-06-09 kl. 19:46.
Citera
2010-06-09, 19:45
Medlem
Kongo_89s avatar
poängen för en GRAND SLAM ser ut följande:

W 2,000
F 1,200
SF 720
QF 360
R16 180
R32 90
R64 45
R128 10

söderling nådde åttondelsfinal (R16) sist vilket betyder han måste försvara 180p
Citera
2010-06-09, 19:48
Medlem
Brakkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongo_89
poängen för en GRAND SLAM ser ut följande:

W 2,000
F 1,200
SF 720
QF 360
R16 180
R32 90
R64 45
R128 10

söderling nådde åttondelsfinal (R16) sist vilket betyder han måste försvara 180p
Om han når åttondelen i år = noll poäng.
Om han når kvarten = plus 180 poäng.
Om han åker ut före åttondelsfinalen = minus ett antal poäng.

Har jag begripit?
Citera
2010-06-09, 19:49
Medlem
Kongo_89s avatar
Citat:
Om man spelade en viss turnering förra året och lyckades bra är man alltså mer eller mindre piskad att ställa upp i den i år för att inte tappa poäng?

Är det värre att åka ut i första omgången i en turnering som man vann förra året jämfört med att åka ut tidigt i en turnering som man inte spelade förra året?

ja de är värre att åka ut tidigt i en tunering man vann förra året än att åka ut i en tunering man inte va med i tidigare. spelade du inte tex båstad förra året har du inga poäng att försvara. du kan alltså inte förlora några poäng då. men om söderling åker ut tidigt i båstad så kommer han ju tappa poäng då han vann förra året.
Citera
2010-06-09, 19:50
Medlem
Kongo_89s avatar
Citat:
Om han når åttondelen i år = noll poäng.
Om han når kvarten = plus 180 poäng.
Om han åker ut före åttondelsfinalen = minus ett antal poäng.

Har jag begripit?

precis så!
Citera
2010-06-09, 19:52
Medlem
Castlevanias avatar
Efterlyser nån som kan förklara hur seedingen funkar i Wimbledon. De har som sagt ett annat system än de övriga GS-tävlingarna. Kommer Söderling bli seedad 5 eller 6 nu då Davydenko är tillbaka?
Citera
2010-06-09, 19:56
Medlem
Kongo_89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Efterlyser nån som kan förklara hur seedingen funkar i Wimbledon. De har som sagt ett annat system än de övriga GS-tävlingarna. Kommer Söderling bli seedad 5 eller 6 nu då Davydenko är tillbaka?

jag har för mig att man seedar typ efter de gräs tävlingar som spelats innan i queens,eastborne,halle och Hertogenbosch. typ att de har sin egen "Wimbledon race ranking". jag är inte helt 100 på dettta men har för mig att de är nått sånt. sen kanske de seedar efter förra årets resultat? är osäker
Citera
2010-06-09, 20:09
Medlem
Efter lite googling hittade jag följande

Citat:
Wimbledon takes the ATP rankings as at mid June and then, unlike other tournaments, makes some adjustments. Firstly, it doubles the points that players have earned in grass court tournaments over the previous year. Secondly, it multiplies by 1.75 the points earned on this surface 1-2 years ago. These ‘bonus’ points are added to the normal ATP points from other tournaments to arrive at revised total points and new rankings. This listing determines the order of the 32 seeds.

This means a player ranked 10th in the ATP rankings might move to, say, 7th in the rearranged rankings at Wimbledon with good grass court performances. The player is ‘protected’ from meeting a top eight player until the quarters, whereas he might have to meet a top eight player in the fourth round if unadjusted ATP rankings were used. In 2009, Marat Safin moved from 23rd seed to 15th
Citera
2010-06-09, 20:24
Medlem
Castlevanias avatar
Du var bättre på googla än mig Gincan. Då blev man lite klokare iaf. Duktiga grässpelare gynnas helt klart av seedingsystemet i Wimbledon. Ett annat exempel på spelare som gynnas av tidigare gräsresultat var Sharapova 2009. Hon var rankad 59 pga av alla skador men lyckades bli seedad 24. Söderling (14-8) har bättre grässtats än Davydenko (7-7) och kommer säkerligen bli seedad 5:a i Wimbledon. Dessutom gynnas knappast ryssen av sin skadefrånvaro.

Såg att seedingsystemet gjordes om i början av 2000-talet. Ska ta och kolla upp om det tidigare systemet gynnade grässpelarna ännu mer.

Edit: Grässtatsen tog jag fr.om. 2006
Senast redigerad av Castlevania 2010-06-09 kl. 20:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in