Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
De rekord som han har kvar att slå handlar mest om hur länge han orkar hålla på, Masterstitlar känns som han redan nu kan ge upp, Nadal vinner i snitt 3 masters per år och endast en långvarig skade frånvaro kan hindra honom från att samla på sig ett dussital till.
Andra rekord som är prestigefulla skulle vara flest vunna US Open och Wimbledon, dock tvivlar jag på att Federer orkar hålla på länge nog för att ta Connors rekord på runt 100 vunna matcher i vardera turnering.
En sak som Federer bör göra är att utjämna i GS finaler mot Nadal, om båda skulle gå till final bör han vinna, 2-6 inbördes i GS finaler skulle inte vara vackert när vi snackar bäst genom tiderna.
Nja, Mastersturneringar är lite töntigt enligt mig. Det är inget anrikt med det så att säga utan mer något som har blivit stort på senare tid. Att vinna Wimbledon flest gånger någonsin slår helt klart att ha mest Masterstitlar. Som jag sett det så är det väl endast Nadal som tar Masters seriöst. De flesta andra spelarna verkar mest vara där för få spela lite tennis, stundtals ser Federer, Djokovic och framför allt Murray omotiverade ut.
Som jag sagt så många gånger tidigare. Det med inbördes vinster i GS-sammanhang bör tas med en nypa salt. Att Federer har 2-6 mot Nadal beror endast på att de möts fyra gånger i Paris. Hade Nadal kommit till final lite oftare i Wimbledon så hade Federer jämnat ut den statistiken. Eller t.ex om de möts i AO eller US-Open när Nadal torskat i semifinaler och Federer vunnit turneringen. Jag tror t.ex att Nadal skulle åkt på stryk mot Federer 08 i US-Open, när Nadal åkte mot Murray. Federer har varit bra som tagit sig till final så många gånger, men haft "oturen" att ställas mot tidernas bästa grusspelare.
Men som ni säger, jag antar att Federer siktar främst på mest Wimbledon-titlar och US-Open-titlar totalt. Sen är väl rekordet i mest antal veckor något han kan tänkas slå snart. Rätt häftigt att han även är på väg att över andraplatsen bakom sig själv i mest antal veckord i följd som världsetta. En bit kvar, men det är ingen omöjlighet.