2009-03-19, 11:48
Medlem
dr-zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Alltså Nadal är fan inte att underskatta och det har han visat så många ggr förut. Även om han har matchboll mot sig så lär han spela så hårt att han låter motståndaren bli så överraskad. 4-0 i tredje set nu till Nadal och det ser ut som om det är seger för Nadal...!!!

EDIT: Hehe Nadal leker ju för fan bort Nally, men konstigt att det kan vända så fort. Återigen visar det sig vilket psyk-spel tennis är. 5-0 nu!

Nalby tankar sista tre gamen, han vinner väl max 5 poäng eller nåt. Man blir inte förvånad av varken Nadals eller Nalbys beteende. En Nalby i högform kan spela ut vem som helst, men att det ska räcka i längre än tre set är en omöjlighet, därav avsaknaden av framgång i GS-sammanhang. Är han månne den spelaren med mest talang som aldrig vunnit en GS? Nadal å andra sidan lever för de där avgörande bollarna, psyket är enormt...
Citera
2009-03-19, 11:53
Medlem
Vobblers avatar
Klart som korvspad att man missade den matchen, den verkar ha varit sevärd. Jag läste att Nalbandian sumpade fem matchbollar, surt sa räven!

David vann väl Masters-slutspelet för ett par sedan? Ingen GS förvisso, men det är ändå starkt. Jag vill minnas att han slog Federer i finalen.
Citera
2009-03-19, 13:20
Medlem
stukas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr-zeke
Nalby tankar sista tre gamen, han vinner väl max 5 poäng eller nåt. Man blir inte förvånad av varken Nadals eller Nalbys beteende. En Nalby i högform kan spela ut vem som helst, men att det ska räcka i längre än tre set är en omöjlighet, därav avsaknaden av framgång i GS-sammanhang. Är han månne den spelaren med mest talang som aldrig vunnit en GS? Nadal å andra sidan lever för de där avgörande bollarna, psyket är enormt...

Personligen tycker jag också det. Han skulle väl egentligen vunnit US Open när Roddick vann (2003?), hade 2-0 i set mot amerikanen i semin och stördes i tredje sets tie-break när nån jänkare i publiken skrek OUT!, om jag inte minns fel..

Lägg till en final i Wimbledon, två Masters series-titlar och en Masters cup. Slagit Federer 8 ggr och har plusstatistik på Nadal.
Citera
2009-03-19, 13:57
Medlem
Kitzbühels avatar
Mr "Gordo" Nalbandian måste ta Nadal i två raka, för han skulle aldrig orka tre tuffa set mot Nadal.

Det är allmänt kännt i tenniskretsar att Nalb. är den största talangen, men den lataste spelaren som njuter lite för mycket av det goda livet
Citera
2009-03-19, 14:12
Medlem
Vobblers avatar
Jo, nog ser han lite svullen ut då och då. Sen att han ofta "försvinner" ett par månader hemma i Argentina, och kommer tillbaka deffad och laddad lagom till höst-slutspurten, har gjort att han har misstänkts för doping. Men med tanke på att ett par argentinare har åkt dit är det inte så konstigt.
Citera
2009-03-19, 14:34
Medlem
Kitzbühels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Jo, nog ser han lite svullen ut då och då. Sen att han ofta "försvinner" ett par månader hemma i Argentina, och kommer tillbaka deffad och laddad lagom till höst-slutspurten, har gjort att han har misstänkts för doping. Men med tanke på att ett par argentinare har åkt dit är det inte så konstigt.

Coria, Puerta (tyvärr , han var min favvospelare), chela, Cañas, Hood är bara några av de Argentinos som åkt fast.

Puerta torskade första gången på Clenbuterol, som används när man vill torska vikt om jag ej missminner mig!? Han var svullen som en köttbulle efter en skada och kom tillbaka deffad som en belgian blue

Cañas var den starkaste spelaren av alla på touren och kunde löpa längs baslinjen i 5 timmar utan problem. Han åkte dit för doping 2005 och har vunnit några bra matcher efter det, men är inte alls samma "oxå" som han var innan.

Coria sägs det var ett vrak av alla preparat han tankade i sig och de som varit nära honom rapporterar att han stundtals drabbades av frossaliknande symptom och att han t o m varit nära döden ett par tillfällen med allvarliga hjärtproblem. Obehagligt...

Chela åkte dit för Clenbuterol, en substans många idrottare åkt dit för. Kallas för den snällaste dopingformen med få eller inga biverkningar. Ungeför som ett kraftigare kreatin om jag förstått saken rätt.

Hörde av en australiensisk spelare 2002, som nu gått i "pension" att de spansktalande spelarna var de som misstänktes främst för doping. De hade muskler utanpå musklerna sa de och tränade som djur och drog sig undan i omklädningsrum etc. Det gick väldigt många rykten om att de fick hjälp av en viss "agency" i spanien, men de visste inte mycket mer.. Fick dock lite vatten på mitt kuvert när jag såg denna tråden på ett tennis-forum,,,

Post # 144 och nedåt:

http://www.menstennisforums.com/showthread.php?t=135112&page=10
Citera
2009-03-19, 14:53
Medlem
Vobblers avatar
Mycket bra och intressant inlägg Kitzbühel!

Tennis har blivit en riktig kraftsport på senare år, så det är inte så konstigt att vissa spelare försöker nå framgång med hjälp av diverse hjälpmedel.

På 90-talet var österrikaren Thomas Muster misstänkt då han kunde slita som ett djur på grusbanorna utan att bli trött. Men de kunde aldrig bevisa att han hade dopat sig.

Jag kan tänka mig att en spelare som Nadal blir testad varje vecka då hans spelstil och pondus påminner en hel del om Musters.
Citera
2009-03-19, 16:10
Medlem
dr-zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Mycket bra och intressant inlägg Kitzbühel!

Tennis har blivit en riktig kraftsport på senare år, så det är inte så konstigt att vissa spelare försöker nå framgång med hjälp av diverse hjälpmedel.

På 90-talet var österrikaren Thomas Muster misstänkt då han kunde slita som ett djur på grusbanorna utan att bli trött. Men de kunde aldrig bevisa att han hade dopat sig.

Jag kan tänka mig att en spelare som Nadal blir testad varje vecka då hans spelstil och pondus påminner en hel del om Musters.

Det här med doping i tennis är väldigt intressant och jag är personligen övertygad att Nadal inte är ett naturens urkraft utan där har det nog knaprats en hel del grejer. Nu kommer jag inte ihåg var jag läste det, men Nadal var en patient hos doktor Eufemiano Fuentes innan Operación Puerto ägde rum. Detta är naturligtvis en grov anklagelse som jag tyvärr inte kan försvara på annat sätt än just ett rykte... Så nu förväntar jag mig att bli fullkomligt grillad för detta....
Citera
2009-03-19, 17:46
Medlem
Hann bara se halva första set mellan Nadal och Nalbandian innan jag körde till jobbet i morse. Nalbandian körde över Nadal de första gemen med några riktigt feta forehandvinnare och Nadal slog mest UE eller kom för sent för att göra något åt bollarna som visslade runt öronen på honom. Tveklöst så att Nalbandian har gott om talang men saknar mental och fysisk styrka när det kniper. Lika tveklöst är det att Nadal både har talang och en gigantisk vinnarskalle. Fem matchbollar emot och sedan 6-0 i tredje säger en del, om båda lirarna. Tycker ändå inte att Rafa ser lika säker ut som vanligt, mycket UE och färre vinnare än vanligt, serven har inte heller varit lika effektiv som vi är vana.

Och ska man vara ärlig så är det många av topplirarna som har sett lite skakiga ut, men sen rett ut det. Djokovic var illa ute och räddade matchbollar mot Wawrinka (annan kille med mycket talang och lite vek skalle) och Del Potro fick slita räv mot 140-nånting rankade John Isner. Federer tappade set mot Gonzalez och Verdasco kollapsade i andra set mot Kohlschreiber.

QF-matcherna ser stenhårda ut. På pappret har väl Murray den enklaste mot Ljubicic men kroaten har skrällt ut, Simon, Ancic och och Andreev (mer vek skalle). Han kan ställa till det igen.
Roddick-Djokovic lär bli laddat med tanke på debaklet i AO. Roddick på hemmaplan är dock svårslaget. Nole på vinnarhumör också.
Nadal Vs. Del Potro kan bli tufft också, ingen av dem har imponerat något särskilt och båda kan slå vem fan som helst när det stämmer.
Min säkraste är alltså Federer mot Verdasco. Schweizaren ser ut att trivas och Verdascos kollaps mot Kohlschreiber (som verkligen inte är någon Federer) bådar illa även om han redde ut det till sist. Knappast troligt att Fed bjuder på några sådana tjänster. Att Fed tappade set mot Gonzo kan jag ändå acceptera på något sätt. Chilenaren är het och klassade James Blake 7-5, 6-1. Fed lär vara sugen på en ny final mot en Nadal lite ur slag och på tal om vinnarskallar så finns det väl få större än Roger Federer?
Citera
2009-03-19, 17:49
Medlem
dr-zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
...och på tal om vinnarskallar så finns det väl få större än Roger Federer?

Ja, det skulle väl vara Nadal då !!
Citera
2009-03-19, 18:04
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr-zeke
Det här med doping i tennis är väldigt intressant och jag är personligen övertygad att Nadal inte är ett naturens urkraft utan där har det nog knaprats en hel del grejer. .

Du är nog inte ensam om att tro att Nadal har knaprat. Men än så länge har Rafa klarat sig undan.
Citera
2009-03-19, 19:02
Medlem
Klart, skulle vara Nadal. Finns en anledning att de är etta och tvåa i världen sedan bra lång tid. Finns inga andra som presterar på så hög nivå så ofta och "aldrig" har en riktigt dålig dag. Som Michael Schumacher ungefär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in