2020-10-04, 21:45
Medlem
ingetbranicks avatar
Till diskussionen "Kan man bli bra på tennis om man är under 180 cm?" och "Borde man ens få spela tennis då?" kan jag dra några namn i högen från 1980-talet och framåt: Mikael Pernfors, 173 cm (10 på rankingen, 3 ATP-titlar), Johan Kriek, 175 cm (7 på rankingen, 14 ATP-titlar), Alberto Berasategui, 172 cm (7 på rankingen, 14 ATP-titlar), Fabrice Santoro, 177 cm (17 på rankingen, 6 ATP-titlar), Guillermo Coría, 175 cm (3 på rankingen, 9 ATP-titlar ...

Belgiska bröderna Rocchus var kanske inga stjärnor, men hyfsade spelare ändå inte minst med tanke på deras längdhandikapp: Olivier Rocchus, 165 cm (24 på rankingen, 2 ATP-titlar) och Christoph Rochus, 170 cm (38 på rankingen, 1 ATP-titel i dubbel).

Så nog finns det hopp för vår nye favorit Hugo Gaston, 172 cm. Med det spelet både tror och hoppas jag att vi får se mer av honom, kanske framför allt på grus. Kvällen till ära byter jag avatar bara för hans skull .
Citera
2020-10-04, 22:11
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Frankrike har nu alltså två korta spelare med ett liknande varierat spel som kan vara landets mest lovande. Gaston och Corentin Moutet.
Citera
2020-10-05, 03:48
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Fem poäng till den som, utan googling, kan nämna de fyra (då) topp-10 rankade spelare som Magnus Larsson slog ut, på vägen mot Grand Slam Cup titeln i München, 1994 (ITF-slutspelet). Ordningen spelar mindre roll.

Svar:

Den prestationen skojar man inte bort. Larsson, som själv var rankad 19:e inför turneringen, gjorde dessutom en bagel mot världstvåan i avgörande set, i kvartsfinalen.

Du ska få chansen till 5 poäng också, Stefan4..

En annan bedrift samma år(1994) lyckades en herre med som slog ut topp3 i samma turnering, dvs världsettan, världstvåan och världstrean.

Detta gjorde han dessutom i rad(!!) under turneringens sista 3 matcher, dvs QF, SF och F.

Spelarna han slog ut var, i tur och ordning - Stich(3), Sampras(1) och slutligen Ivanesevic(2) i finalen.

Vem var det som lyckades med bedriften, och var hände det(i vilken turnering)?

Ledtråd: Turneringen i fråga är idag en blygsam 250p-turnering. Men den hade en annan status 1994(Bonusfråga: Vilken status då?).

Kuriosa: Man spelade bäst av tre set i alla omgångar t.o.m SF. Medan finalen spelades i bäst av fem set(Det upplägget hade jag gärna sett mer av idag, kanske t.o.m i GS).
Senast redigerad av TupolevTu-144 2020-10-05 kl. 04:26.
Citera
2020-10-05, 07:24
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144

En annan bedrift samma år(1994) lyckades en herre med som slog ut topp3 i samma turnering, dvs världsettan, världstvåan och världstrean.

Detta gjorde han dessutom i rad(!!) under turneringens sista 3 matcher, dvs QF, SF och F.

Spelarna han slog ut var, i tur och ordning - Stich(3), Sampras(1) och slutligen Ivanesevic(2) i finalen.

Ledtråd: Turneringen i fråga är idag en blygsam 250p-turnering. Men den hade en annan status 1994(Bonusfråga: Vilken status då?).

Kuriosa: Man spelade bäst av tre set i alla omgångar t.o.m SF. Medan finalen spelades i bäst av fem set(Det upplägget hade jag gärna sett mer av idag, kanske t.o.m i GS).

Edberg! Nåt skit i Tyskland, typ München?

(Eller var det Becker i Stockholm Open?)

Edit: Tar Becker som mitt förstaval istället.
Citera
2020-10-05, 09:49
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Edberg! Nåt skit i Tyskland, typ München?

(Eller var det Becker i Stockholm Open?)

Edit: Tar Becker som mitt förstaval istället.

Stämmer(Becker, SO)!

Sista året som SO var en super 9-turnering(Masters). Hade varit häftigt att se live.

Jag har varit på SO vid två tillfällen, men det var senare. Hade riktigt fina platser vid ena tillfället, satt precis bakom en Box nära banan med bl.a dåvarande finansminister Ringholm i. Undra hur intresserad han var(är) av tennis egentligen. Han var väl inte intresserad av någonting iofs, inget ljushuvud direkt

Hursomhelst, fick se Agassi då iaf, rätt kul att han kom till Stockholm efter att SO blivit blåbärens turnering..
Senast redigerad av TupolevTu-144 2020-10-05 kl. 10:11.
Citera
2020-10-05, 09:57
Medlem
Citat:

Hörru tupolev, sitter du och googlar statistik om nätterna? Men ja, som nån redan sagt, Becker, Stockolm Open 1994. Statusen var super-9, alltså master series idag.

Fantastiskt startfält där 1994, men det var tunga år för många. Peak svenska 90-talskrisen, uppsägningar, höga räntor, folk gav bort bostadsrätter (som idag är värda över två miljoner) för att slippa månadsavgiften. Och svenskarna vann inte slams längre, vilket drastiskt sänkte intresset för sporten i landet. Om inte allt det där inträffat samtidigt hade det kanske sett annorlunda ut idag.
Citera
2020-10-05, 10:36
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Hörru tupolev, sitter du och googlar statistik om nätterna?

Om det ändå vore så väl, då skulle jag kanske lära mig något nytt och knappa in på kalenderbitarna i tråden. Återvänder mest bara till mina gamla favoritklipp på tuben.

Jo, lite tjuriga tider i övrigt(samhälligt). Men det var man(jag) lite för ung för att förstå. Fotbolls-VM räddade nog folkkynnet lite.
Senast redigerad av TupolevTu-144 2020-10-05 kl. 10:40.
Citera
2020-10-05, 11:08
Medlem
Annars är ju det här en klassiker:

https://www.atptour.com/en/news/nalb...2007-flashback

Har säkert avhandlats i tråden tidigare. Det blir nåt att berätta för barnbarnen det, morfar Nalbandian.
Citera
2020-10-05, 11:33
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Annars är ju det här en klassiker:

https://www.atptour.com/en/news/nalb...2007-flashback

Har säkert avhandlats i tråden tidigare. Det blir nåt att berätta för barnbarnen det, morfar Nalbandian.

Det borde uppmärksammas oftare.

Undra om inte det är den främsta prestationen(i sitt slag) på touren någonsin. Åtminstone om man tar i beaktande att han vann både Madrid och Paris mastersturneringar back-to-back. Vet inte om artikeln ens tar upp det?

I Madrid slog han Nadal(2) i kvart, Djokovic(3) i semi och Federer(1) i finalen. Och i Paris veckan efter slog han på nytt Federer(1) i R3 och Nadal(2) i finalen. Sanslöst!

Finns ju t.o.m en egen tråd om detta:

(FB) Nalbandian
Senast redigerad av TupolevTu-144 2020-10-05 kl. 11:47.
Citera
2020-10-05, 14:07
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Undra om inte det är den främsta prestationen(i sitt slag) på touren någonsin. Åtminstone om man tar i beaktande att han vann både Madrid och Paris mastersturneringar back-to-back. Vet inte om artikeln ens tar upp det?

En annan intressant prestation om man beaktar spelarnas högsta ranking under karriären, även om dom inte var som bäst vid just den här tiden, är när Goran Ivanicevic vann Wimbledon 2001, som wildcard. Kroaten var rankad 125 vid tillfället och slog tre tidigare världsettor, samt en blivande etta, på vägen mot titeln. Att han gjorde det just i en Slam, i bäst av fem, är det som imponerar mest - det är ju då alla ska vara som bäst.

R2 - C Moyá (1:a, 1999)
R3 - A Roddick (1:a, 2003)
R4 - G Rusedski (4:a, 1997)
QF - M Safin (1:a, 2000)
SF - T Henman (4:a, 2002)
F - P Rafter (1:a, 1999)
Citera
2020-10-07, 00:54
Medlem
abandoftrusts avatar
Följer ej tennisen slaviskt nu, men slänger ett öga då och då (DG är tillbaka i AO)
Såg att den lille pygme'n fick ut Thiem, hur det gick till vet ja ej.
Vet att banan är väl nästan som en hardcourt bana vid denna tiden och studsarna blir lägre.
Självklart trist men rättvist för alla, håller såklart på Nadal men märker att det påverkar hans spel.
Ser han tampas med Sinner som spelat jättebra, men på en "vanlig" grusbana i Maj så hade de ej varit såna siffror. Blir det Serben som får ta hand om pygme'n så borde det vara klart för hans del. Är väl ej så mkt utfyllnad kvar. Blir det Nadal - Serben så gynnar det ju mera Serben pga banan.
Tycker den finalen blir svår att sia om isåfall. Båda spelar fantastiskt bra av det ja sett på highligts.
Citera
2020-10-07, 20:22
Medlem
Var på plats hela den veckan, kommer ihåg Becker låg lite kymigt till och någon ur publiken skrek come on Becker och han svarade Im coming
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in