2025-09-22, 22:34
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Ingen dum gissning, Muster var ju den absoluta gruskungen på 90-talet, känslan är ju att han vann fler än "bara" en titel i franska öppna, men det stannade där för honom, han vann desto fler Masters-titlar på grus.

Sedan var han ju faktiskt världsetta också, om än en väldigt kort period, några få veckor bara.

Så även om Muster inte uppfyller något av de två kriterierna så var det en god gissning tycker jag.

Här är en ledtråd:
Tänk Sydamerika!

Parentesen i min ursprungliga quiz kan också fungera som en ledtråd..

Var tvungen att kolla upp Muster och såg att Edberg hade 10-0 i h2h mot österrikaren (varav 4-0 på grus). Det är rätt bra gjort mot en kille som varit världsetta.

Sedan hade Muster ett märkligt svagt facit i Franska Öppna för någon som kallas "gruskung". Trots att han vann en titel 1995, så nådde han bara tre kvartsfinaler på 14 försök. Han nådde lika många kvartsfinaler i både Australian Open och US Open på färre starter.

-----
Sedan kollade jag upp vilka som varit världsettor och såg att Becker bara var rankad etta i ynka 12 veckor. Hur fan är det möjligt för en kille som vann sex Slams, 13 "Masters 1000" titlar, tre ATP-slutspel, Grand Slam Cup och WCT-slutspelet!?
Citera
2025-09-22, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Var tvungen att kolla upp Muster och såg att Edberg hade 10-0 i h2h mot österrikaren (varav 4-0 på grus). Det är rätt bra gjort mot en kille som varit världsetta.

Sedan hade Muster ett märkligt svagt facit i Franska Öppna för någon som kallas "gruskung". Trots att han vann en titel 1995, så nådde han bara tre kvartsfinaler på 14 försök. Han nådde lika många kvartsfinaler i både Australian Open och US Open på färre starter.

-----
Sedan kollade jag upp vilka som varit världsettor och såg att Becker bara var rankad etta i ynka 12 veckor. Hur fan är det möjligt för en kille som vann sex Slams, 13 "Masters 1000" titlar, tre ATP-slutspel, Grand Slam Cup och WCT-slutspelet!?

Muster var väl en gnetare, slog igenom väldigt sent. Tycker han är ganska överskattad, visst han var ju bra men jag har aldrig skrivit under på honom som "gruskung". Inte ens innan Nadal kom fram.
Dominic Thiem var en betydligt större talang i mitt tycke.
Citera
2025-09-23, 08:09
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Muster var väl en gnetare, slog igenom väldigt sent. Tycker han är ganska överskattad, visst han var ju bra men jag har aldrig skrivit under på honom som "gruskung". Inte ens innan Nadal kom fram.
Dominic Thiem var en betydligt större talang i mitt tycke.

44 titlar, 8 Masters (varav 3 titlar i Rome och 3 titlar i Monte Carlo), vinst i RG, samt världsetta i en tid då Sampras/Agassi var i sina bästa år.

Inte illa pinkat av en "gnetare"
Senast redigerad av TupolevTu-144 2025-09-23 kl. 09:02.
Citera
2025-09-23, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
44 titlar, 8 Masters (varav 3 titlar i Rome och 3 titlar i Monte Carlo), vinst i RG, samt världsetta i en tid då Sampras/Agassi var i sina bästa år.

Inte illa pinkat av en "gnetade"
Vid den tiden tittade jag bara på tennis (läs: slamfinaler) om det var svenskar inblandade. Och det blev inte så ofta vid Musters peak. Jag minns inget av hans tennis. Däremot har jag för mig att jag tyckte han var en störig typ. Kanske vi (Sverige) stötte på honom i något DavisCup-sammanhang eller nåt.

Edit. Blandar ihop honom med Horst Skoff. Jag hade kompisar som inte var intresserade av tennis för fem öre, men Horst Skoff kände de till, och uppskattade som en kul typ.
Senast redigerad av psonpson 2025-09-23 kl. 09:18.
Citera
2025-09-23, 09:39
Medlem
Citat:

Anmärkningsvärt lite tid som etta. Nästan en bedrift i sig kan man tycka med dessa meriter. Tittar man på Edberg som har liknande meriter så var han väl rankad etta runt 70 veckor eller så.

Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144

Inte illa pinkat av en "gnetare"

Nej, det är det inte, precis som jag skrev så var han bra. Men någon kung har han aldrig varit. Thiems meriter hade varit mycket bättre om han inte hade spelat mot Nadal, Djokovic o.s.v.

Sampras var ganska kass på grus dessutom. En ynka semi i FÖ. Vilket är dåligt för en spelare med 14 GS-titlar.
Senast redigerad av terribilis 2025-09-23 kl. 09:46.
Citera
2025-09-25, 01:08
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Edit. Blandar ihop honom med Horst Skoff. Jag hade kompisar som inte var intresserade av tennis för fem öre, men Horst Skoff kände de till, och uppskattade som en kul typ.

Horst Skoff, som lirade en klassisk holmgång i Davis Cup mot Mats Wilander, var minst sagt en kul typ. Fast det var också hans livsnjutande personlighet som tog kål på honom. Faktum är att Skoff avled för en del år sedan, bara 39 år gammal, i samband med ett besök hos en så kallad "Dominatrix" vid namn "Roberta" på en BDSM-klubb i Hamburg. Horst, som betalade över 500 euro för upplevelsen med "Roberta", var så sugen på att mätta sina masochistiska begär att han krävde att den sado-masochistiska "experten" "Roberta" skulle misshandla honom i så extrem utsträckning att han till slut drabbades av hjärtsvikt och dog. Polisen hittade honom livlös på en en bakgård vid gatan Hammer Steindamm i Hamburg. "Roberta" dömdes aldrig för något brott.
Senast redigerad av anwe8 2025-09-25 kl. 01:13.
Citera
2025-09-30, 17:56
Medlem
Carlos Alcaraz har alltså 11050 poäng hittills medan Jannik Sinner har 8250, vinner Jannik i Peking är han 2600 poäng bakom Alcaraz som alltså inte kommer spela Shanghai. Vinner Jannik Shanghai kan det bli väldigt spännande ända in på målsnöret och vem som ska sluta året som världsetta, det kan komma att avgöras i ATP finalen, då är Jannik nämligen bara 1600 poäng bakom Alcaraz.

Poäng kvar att tävla om under säsongen

Peking 500
Shanghai 1000
250 turnering
Basel/Vienna 500
Paris 1000
250 turnering
ATP slutspelet 1500

Jannik skulle i teorin kunna plocka på sig 4500 poäng mellan Peking och ATP slutspelet. Då skulle det inte räcka för Carlos ens med final i både Paris och ATP slutspelet med vinst i alla 3 gruppspelsmatcher. Snälla Sinner, kom och spela Stockholm Open, pretty please

Tänk er scenariot, Jannik vinner Peking/Shanghai/Stockholm Open/Vienna/Paris och plockar på sig 3250 rankingpoäng. Carlos skulle alltså tvingas spela en 250 turnering veckan innan ATP slutspelet även om han gick till final i Paris. Det är också möjligt att Carlos skulle bli så stressad av att ha Jannik flåsandes i nacken att han skulle hoppa på Basel/Vienna veckan innan Paris. Fan vilken avslutning på säsongen det hade varit.

Nu kommer tyvärr detta inte att ske då Sinner med all säkerhet kommer välja Saudi Arabiens miljoner före Stockholm Open tyvärr
Senast redigerad av Gincan 2025-09-30 kl. 18:30.
Citera
2025-10-01, 09:24
Svenskmöte i Italien inom kort i Santa Margherita Di Pula 13 ITF: Caijsa Hennemann, som övertygat stort hittills i år med 30-5 som matchfacit, ställs mot Nellie Taraba Wallberg. Wallberg, som tog hem EM för 18-åringar nyligen, pulveriserade landsmaninnan Isabella Svahn med 60 61 i kvalet och är i praktslag.
Senast redigerad av anwe8 2025-10-01 kl. 09:27.
Citera
2025-10-01, 14:27
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Svenskmöte i Italien inom kort i Santa Margherita Di Pula 13 ITF: Caijsa Hennemann, som övertygat stort hittills i år med 30-5 som matchfacit, ställs mot Nellie Taraba Wallberg. Wallberg, som tog hem EM för 18-åringar nyligen, pulveriserade landsmaninnan Isabella Svahn med 60 61 i kvalet och är i praktslag.

Wallberg tog en reell skalp och gav Hennemann respass med 2-1 i set. Otroligt starkt av henne och ett kvitto på att hon redan nu är slagkraftig mot seniorer. Hennemann har varit fantastisk hittills i år och gått fram som en ångvält på ITF-touren, snäppet under WTA, och var oddsmässigt klar favorit till runt 1.40x pengarna.
Citera
2025-10-02, 09:41
Wallberg möter Hobgarski, rankad runt 290 i världen, i Italien kl 10:00.

Lea Nilsson går upp mot Sandra Samir, rankad runt 400 i världen, i Monastir vid 12-tiden.

Här får vi lite fler kvitton på hur firma Wallberg/Nilsson står sig mot senior-motstånd.
Citera
2025-10-04, 12:14
Medlem
GretaForPresidents avatar
Leo Borg fortsätter imponera. NOT!

Han åker till arabvärlden och spelar en turnering som ger 25 ATP-poäng när man vinner tävlingen (32 till start) - Leo vann visserligen sin R32-match, men sedan var det stopp i R16…
Varför slösa pengar på en 25-tävling långt bort när det samtidigt går en 25-tävling i Falun samma vecka?

Fy fan vad vi väntar på någon vass svensk tennisspelare, man som kvinna, som kan etablera sig topp-50 åtminstone!
Vad hände med Rebecca Peterson egentligen?
Citera
2025-10-06, 20:49
Medlem
Citat:

-----

Kombination av tillfälligheter, att någon (Lendl, Edberg framförallt), alltid var något före, frågetecken med rankningsystem (t.ex var Becker inte världsetta någongång under 1989, trots två grand slam vinster, och var knappast dålig annars heller), samt att jag tror att han spelade något färre tävlingar än t.ex. Edberg.
Fast Edberg var min idol när jag var liten, har jag idag svårt att säga något annat än att Becker var den bättre av dem. Inte mycket bättre, men ändå bättre. Trots att Edberg hade klart fler veckor som världsetta. Beckers 25-10 i deras inbördes möten säger inte allt, men det säger ändå något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in