2018-01-15, 21:21
Medlem
Sloane Stephens har sedan sin vinst i US Open inte vunnit en enda match. Nu blev det respass direkt i Australian Open. Katastrof, anställ en mental coach genast. Frågan är om det hjälper, dagens yngre spelare verkar vara som korthus. De lyckas ta sig till toppen och allt ser bra ut, sedan så kommer raset.
Citera
2018-01-16, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
13 matcher, vilka då, vilka turneringar? Atp:s hemsida är ganska blank...

Enligt hans profil på atp sidan http://www.atpworldtour.com/en/players/elias-ymer/y218/fedex-atp-win-loss
Citera
2018-01-16, 07:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gujukal
Enligt hans profil på atp sidan http://www.atpworldtour.com/en/players/elias-ymer/y218/fedex-atp-win-loss

Missade att man kunde välja "career" där.
Citera
2018-01-16, 10:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gujukal

Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Missade att man kunde välja "career" där.

Som sagt, kolla här och hans W-L är 7-19, för ATP maindraw matcher (minus GS och masters, vilket försämrar hans stat med 0-7 till, tror jag):

http://www.atpworldtour.com/en/players/elias-ymer/y218/player-activity?year=all&tournament=atp

13-30 inkluderar Challengers, vilket man ser här:

http://www.atpworldtour.com/en/players/elias-ymer/y218/player-activity?year=all&matchType=singles
Citera
2018-01-16, 10:37
Medlem
Tror att det är kvalmatcher till vanliga ATP-turneringar som räknas med, faktiskt. Han har kvalat in till ett antal av dessa turneringar han spelat utanför Sverige.

På challengernivå har han ett jättefacit så det är såklart inte med.
Citera
2018-01-16, 10:42
Avslutad
Ursprungsfrågan var hur många matcher på ATP-nivå han vunnit. För mig var det underförstått i main draw i en ATP-turnering, inte challenger.
Citera
2018-01-16, 10:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Tror att det är kvalmatcher till vanliga ATP-turneringar som räknas med, faktiskt. Han har kvalat in till ett antal av dessa turneringar han spelat utanför Sverige.

På challengernivå har han ett jättefacit så det är såklart inte med.

Nej du har rätt förstås angående Challengerna. Men jag räknade snabbt med ATP-kvalen också, och då hamnade han snabbt över 20, sen slutade jag räkna, ungefär halvvägs. (Skulle vara om man tog bort GS och masters då? )

Kan sidan vara fel? Kollar på Mackenzie McDonald, och han har 0-4 i karriär.

Ok, jag kan inte förklara siffran 13-30. (DC matcher?) Men 7-19 för maindraw ATP tycker jag ändå verkar vara rätt tydligt (plus som sagt 0-7 om man adderar GS och Masters).

Att han vunnit 7 matcher på ATP-"riktig tävling"-nivå tror jag vi kan slå fast, eller?
Citera
2018-01-16, 11:15
Medlem
Jo sju stämmer nog helt och hållet. Sen är officiella statistiken uppenbart något annat.

Summa summarum är iaf att Elias har ett bra facit på en nivå som motsvarar challengers. Och ett smått uselt på allt som motsvarar ATP-nivå.

Å andra sidan kan en kvalmatch till en Masters vara tyngre än en MD match i något mindre. Så jag hade inte sett det så svart-vitt. Hur mycket är en MD vinst värd om det sker mot en spelare utanför topp 100. Man kan ta tyngre skalper i challengers.

Elias har..
17-36 mot topp100. OK siffra men visar att det finns jobb att göra.
1-14 mot topp50. Svag siffra givetvis. Visar brist på kapacitet.
71-81 mot spelare högre rankade än honom själv, vid tidpunkten för matchen. Svårbedömt.
78-38 mot spelare lägre rankade än honom själv, vid tidpunkten för matchen. Detta är bra, slår man sämre håller man nästan alltid sin ranking.

http://www.tennisabstract.com/cgi-bin/player.cgi?p=EliasYmer

Det är ganska lätt att se ungefär vad han håller för till dags dato. Hade varit intressant att jämföra liknande stats för spelare som nu slår igenom som 25-åringar. För tro mig, flera av dom vi ser i större sammanhang var inte ens halvkända spelare vid 21 år. Kanske någon annan dag.
Citera
2018-01-16, 21:50
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Mikael Ymer kvalade in till en challenger i Tyskland. Slog toppseeden i kvalfinalen.

Stark challenger, full med rankingparasiter och såna som åkte ut tidigt i Australien-kvalet. Platserna i huvudlottningen som han kan få, bortsett möjligen Stakhovsky, ser dock överkomliga ut.

Mikael möter det nya spanska hoppet - Nicola Kuhn. Har inte sett honom spela men han anses som en stor talang. Han fyller 18 i år och spås en lysande framtid.
Citera
2018-01-17, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond
Mikael möter det nya spanska hoppet - Nicola Kuhn. Har inte sett honom spela men han anses som en stor talang. Han fyller 18 i år och spås en lysande framtid.

Jag har sett honom spela en gång, riktigt bra, men är bog bättre på grus, Mikael bör ha en chans på HC.
Citera
2018-01-17, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond

En högerhänt Shapovalov, kanske ännu offensivare. Grymma tempoväxlingar, extremt bra returer, bra vinklar, slår vinnare från båda sidor. Snabb dessutom. Jo, han lär vinna en del matcher i år om han inte var kraftigt formtoppad för dagen.. Osar spelstyrka. Raka motsatsen till en spansk grinder. Bland det intressantaste jag sett på ett tag, kommer försöka se fler matcher med honom framöver.

Matchen sa därför också rätt lite om Mikaels spel, utan det var mest imponerande att se spanjoren pumpa på.
Senast redigerad av frankkk 2018-01-17 kl. 21:14.
Citera
2018-01-17, 23:43
Medlem
Citat:
En högerhänt Shapovalov, kanske ännu offensivare. Grymma tempoväxlingar, extremt bra returer, bra vinklar, slår vinnare från båda sidor. Snabb dessutom. Jo, han lär vinna en del matcher i år om han inte var kraftigt formtoppad för dagen.. Osar spelstyrka. Raka motsatsen till en spansk grinder. Bland det intressantaste jag sett på ett tag, kommer försöka se fler matcher med honom framöver.

Matchen sa därför också rätt lite om Mikaels spel, utan det var mest imponerande att se spanjoren pumpa på.

Ja, han är bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in