Citat:
Jag sällar mig till dem som ändå tycker att det är stor skillnad mellan Federers och Nadals gameplan/spelstil. Att statistiken överbevisar mig gör mig inget. Det finns säkert massor av statistik som visar att Nadal slår fler vinnare än Federer, att antalet slagväxlingar/boll i en Federer-match vida överstiger antalet slagväxlingar per boll i en Nadal-match. Jag tänker fortsätta leva i min enfaldiga tro att Federer är mer av en shotmaker, som dessutom varierar sitt spel på ett mer subjektivt underhållande sätt än Nadal.
Klart att det är en (stor) skillnad mellan Federer och Nadal, och statistiken stöder det. Att Nadal drog fler vinnare i RG finalen 2008 säger inte så mycket eftersom den var så ojämn. Kollar vi på den där WTF-matchen där Fed krossade Rafa kommer statistiken se väldigt annorlunda ut.
Federer är absolut mer av en shotmaker. Och det är absolut ok att säga att han "varierar sitt spel på ett mer subjektivt underhållande sätt".
Men: du får tänka på den position som jag invände mot. Det hävdades att Nadals gnetande "förstör tennisens essens", eller vad det var. Man kan se det hävdas ibland: att det Nadal producerar inte är tennis. Det är detta som jag menar är nonsens. Eller att Nadal bara nöter ner motståndarna genom fysisk överlägsenhet, som om han bara var ett fysiskt monster som aldrig kan slå stoppbollar eller spela normalt.
Om skillnaden är "stor" eller inte beror lite på hur man definierar det. I mitt tycke är skillnaden väldigt liten om vi ställer den mot Borg eller Wilander på grus. Men visst är Federer betydligt mer offensiv. Sen har vi ju Murray och Djokovic att jämföra med också. Nadal är 3-0 mot Murray i Wimbledon, och jag tror inte de matcherna bara var Nadal som nötte tills Murray missade. Djokovic är offensivare än Nadal, men samtidigt kändes tex 6-timmarsholmgången i AO 2012 som en clash mellan två baslinjetitaner som sluggade för kung och fosterland, och inte som en match mellan en som försökte spela tennis, och en som försökte förstöra.
(Plus idén om att lottingarna är riggade för att nån vill se Nadal.
)