2018-01-13, 15:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Jag sällar mig till dem som ändå tycker att det är stor skillnad mellan Federers och Nadals gameplan/spelstil. Att statistiken överbevisar mig gör mig inget. Det finns säkert massor av statistik som visar att Nadal slår fler vinnare än Federer, att antalet slagväxlingar/boll i en Federer-match vida överstiger antalet slagväxlingar per boll i en Nadal-match. Jag tänker fortsätta leva i min enfaldiga tro att Federer är mer av en shotmaker, som dessutom varierar sitt spel på ett mer subjektivt underhållande sätt än Nadal.

Klart att det är en (stor) skillnad mellan Federer och Nadal, och statistiken stöder det. Att Nadal drog fler vinnare i RG finalen 2008 säger inte så mycket eftersom den var så ojämn. Kollar vi på den där WTF-matchen där Fed krossade Rafa kommer statistiken se väldigt annorlunda ut.

Federer är absolut mer av en shotmaker. Och det är absolut ok att säga att han "varierar sitt spel på ett mer subjektivt underhållande sätt".

Men: du får tänka på den position som jag invände mot. Det hävdades att Nadals gnetande "förstör tennisens essens", eller vad det var. Man kan se det hävdas ibland: att det Nadal producerar inte är tennis. Det är detta som jag menar är nonsens. Eller att Nadal bara nöter ner motståndarna genom fysisk överlägsenhet, som om han bara var ett fysiskt monster som aldrig kan slå stoppbollar eller spela normalt.

Om skillnaden är "stor" eller inte beror lite på hur man definierar det. I mitt tycke är skillnaden väldigt liten om vi ställer den mot Borg eller Wilander på grus. Men visst är Federer betydligt mer offensiv. Sen har vi ju Murray och Djokovic att jämföra med också. Nadal är 3-0 mot Murray i Wimbledon, och jag tror inte de matcherna bara var Nadal som nötte tills Murray missade. Djokovic är offensivare än Nadal, men samtidigt kändes tex 6-timmarsholmgången i AO 2012 som en clash mellan två baslinjetitaner som sluggade för kung och fosterland, och inte som en match mellan en som försökte spela tennis, och en som försökte förstöra.

(Plus idén om att lottingarna är riggade för att nån vill se Nadal. )
Citera
2018-01-13, 20:13
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Snyggaste tröjan någonsin? Jag röstar på Wilanders Sergio Tacchini från 1990.

https://www.google.se/search?q=Sergio+Wilander+1990&client=tablet-android-samsung&prmd=inv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ah UKEwjsls6Css_YAhXGKVAKHTPbDHgQ_AUIESgB&biw=1280&bi h=800#imgrc=TXalBr2Drp76bM:

Cool, särskilt i kombo med den där kepan!
Citera
2018-01-14, 10:37
Medlem
Grymt att Ymer vann kvalfinalen! Någon som vet om man kan se matchen i efterhand någonstans?
Citera
2018-01-14, 16:14
Medlem
M.Ymer inledde året med en kvalseger, hoppas han kan göra en bra säsong.
Citera
2018-01-15, 12:53
Avslutad
Stabil insats av Elias. Han tog verkligen sin jättechans när han fick möta en annan kvalspelare som dessutom är rankad om möjligt ännu sämre än han själv.

Ett set tog han, sedan var GS-drömmen slut för hans del.

Frågan är hur länge han orkar satsa på den här dödfödda karriären. Han fyller 22 i år och har ännu inte vunnit en enda match i grand slam-sammanhang. Försöker komma på när/om han ens vunnit en match i någon ATP-turnering?

Visst är det bisarrt när sverigeettan har inte bara lite sämre, utan katastrofalt mycket sämre meriter än tidigare svenska dussinspelara som Niclas Kroon och Lars Jönsson. Eller Janne Gunnarsson (semifinalist i AO! I singel!).
Citera
2018-01-15, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Stabil insats av Elias. Han tog verkligen sin jättechans när han fick möta en annan kvalspelare som dessutom är rankad om möjligt ännu sämre än han själv.

Ett set tog han, sedan var GS-drömmen slut för hans del.

Frågan är hur länge han orkar satsa på den här dödfödda karriären. Han fyller 22 i år och har ännu inte vunnit en enda match i grand slam-sammanhang. Försöker komma på när/om han ens vunnit en match i någon ATP-turnering?

Visst är det bisarrt när sverigeettan har inte bara lite sämre, utan katastrofalt mycket sämre meriter än tidigare svenska dussinspelara som Niclas Kroon och Lars Jönsson. Eller Janne Gunnarsson (semifinalist i AO! I singel!).

13-30 har han i matchfacit i ATP och Grand Slam sammanhang så allt överdriver du lite. Sen håller jag med om att det inte ser så ljust ut, han låg på samma ranking för exak två år sen. Kanske har han uppnått sin maximala nivå, han har väl aldrig varit någon stor bolltalang utan mer utav en träningsprodukt.
Citera
2018-01-15, 15:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gujukal
13-30 har han i matchfacit i ATP och Grand Slam sammanhang så allt överdriver du lite. Sen håller jag med om att det inte ser så ljust ut, han låg på samma ranking för exak två år sen. Kanske har han uppnått sin maximala nivå, han har väl aldrig varit någon stor bolltalang utan mer utav en träningsprodukt.

13 matcher, vilka då, vilka turneringar? Atp:s hemsida är ganska blank...
Citera
2018-01-15, 17:24
Medlem
Citat:
På den engelska wikipedia-sidan https://en.wikipedia.org/wiki/Elias_Ymer nämns Ymers bl.a. dessa tre vinster:

Kukushkin i Båstad 2014.
De Bakker och Kyrgios i Barcelona 2015

Övriga 10 vet jag inte hur man får ihop, om man inte också räknar kvalsegrar. Men det borde i så fall handla om fler än 10, eftersom han kvalat in till GS fem gånger (15 segrar?)
Citera
2018-01-15, 17:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
På den engelska wikipedia-sidan https://en.wikipedia.org/wiki/Elias_Ymer nämns Ymers bl.a. dessa tre vinster:

Kukushkin i Båstad 2014.
De Bakker och Kyrgios i Barcelona 2015

Övriga 10 vet jag inte hur man får ihop, om man inte också räknar kvalsegrar. Men det borde i så fall handla om fler än 10, eftersom han kvalat in till GS fem gånger (15 segrar?)

Nä jag får inte heller ihop det.
Citera
2018-01-15, 19:09
Medlem
Nej wikipedia ska man inte ta på allvar någonsin. Där har man mycket felaktigt räknat med matcher i Davis Cup, så det på det sättet man får ihop sin missvisande fakta.
Citera
2018-01-15, 19:32
Avslutad
Citat:

Tyckte mig räkna till sju segrar totalt här:

http://www.atpworldtour.com/en/players/elias-ymer/y218/player-activity?year=all&tournament=atp

Bara ATP, och jag exkluderade kvalen. GS är ej med, men där har han ju inte vunnit något.

2 Barcelona, 1 Chenai, 1 Stockholm, 2 Gstaad, 1 Båstad.
Citera
2018-01-15, 19:32
Medlem
Mikael Ymer kvalade in till en challenger i Tyskland. Slog toppseeden i kvalfinalen.

Stark challenger, full med rankingparasiter och såna som åkte ut tidigt i Australien-kvalet. Platserna i huvudlottningen som han kan få, bortsett möjligen Stakhovsky, ser dock överkomliga ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in