Citat:
Ursprungligen postat av
Brewingmob
Nadals spel går ju ut på att trötta ut motståndaren och vinna pga fysisk överlägsenhet. Det är väl likt Borg om något? Nu är jag så ung att jag varken följt tennisen på 80- eller 90-talet men alla vet väl att Borg gnetade likt Nadal. Det är inte tennis för mig.
Jag vet inte om jag riktigt förstår vad det ens betyder, "fysisk överlägsenhet". Styrka? Men Federer servar och slår hårdare (dock rätt marginellt), och Djokovic är i samma liga. Uthållighet? Fast Nadal är knappast uthålligare än Djokovic, och inte heller Federer tröttnar i första taget. Har du nått bra exempel på en Fed-Nadal match där Federer helt enkelt kroknat? Finns en del femsettare, men WI 2007 och AO 2017 vann ju Fed.
Alltså: Borgs (och till viss del Wilanders) gnatande på grus var i en helt annan liga, beroende på andra racketar. Är också för ung för att ha sett det annat än på youtube, men deras grusmatcher kunde typ bestå helt av poäng som
denna. Wilander - Vilas 82 hade nån boll som gick 68 gånger över nät. För oss ser det ut som de bollar in. De kan få en boll i mitten av banan, och istället för att attackera slår de bara tillbaks den. Det är "moonballing" och att gneta och vänta på att motståndaren gör ett misstag.
Jämför det med Nadal - Federer tex i finalen av
RG 2007. Visst, Federer är offensivare, men så fort Nadal får en boll som bara är
aningen kort eller lös så smäller det direkt. Den enda som har en lika giftig eller till och med giftigare forehand än Nadal i dagens tennis är Federer (jag skulle nog säga tennishistorien). I RG-finalen 2008 slog Nadal 46 vinnare mot Federers 31.
Som igen med finalen mot Wawrinka: man kan ju knappast säga att Wawrinka var den som förde spelet men att Nadal fick tillbaka allt tills schweizaren slog bort sig. Istället var det Wawrinka som sprang från hörn till hörn. Ungefär likartat hur en in-form Federer (eller Djokovic) hade kunnat spöa Wawrinka eller nån annan på en bra dag.
Jag ser inte varför Nadals spel är "fysiskt" på ett sätt som Federers och Djokovic inte är det. Skillnaden dem emellan är definitivt oändligt mycket mindre än den som skiljer dem från Borg eller tidig Wilander.
Citat:
Ursprungligen postat av
Brewingmob
Har Nadal erkänt att han lider av tvångstankar eller skriver du bara så? Jag tror som du, att han förändrades enormt mycket sedan han la till alla tics, det är ju inte bara tidskrävande utan även extremt psykiskt utmattande. Skulle vara intressant att se hans hem, asberget-hem?
"Tvångstankar" låter kanske lite väl patologiskt. Men hans obsession med vattenflaskorna och rutinen med shortsen (där han numera också börjat dra i kuken) är ju välbekant, och rätt störande. Det där har tyvärr blivit värre: ser man tidiga videos från hans proffskarriär gör han inte så. Hans segergester och generella intensitet var också mer sympatiska när han var yngre.
Så jag förstår att folk kan ogilla honom, för detta och andra skäl. Jag ogillar förvisso inte Federer, men jag håller inte på honom. Mest en individuell grej, inget jag kan rationellt förklara (mer kanske än att jag ogillar hur tex USO-publiken jublar som fan åt honom och inte alls för Youzhny, trots att Federer är 16-0 eller nått i individuella möten -- han utsätts för en hjältedyrkan som är rätt avtändande, men det rår ju inte han för.)
Däremot kan jag inte förstå eller "godkänna" argument om att Nadal spelar "anti-tennis", och att han förstört spelets essens.
(Sen kan ju även Djokovic studsa bollen hur länge som helst; de ska ju köra med shot-clock nu i AO, vi får se hur det går.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Brewingmob
Vad jag menar med Hingis-spel är att man slår säkerhetsbollar med bra längd till motståndaren tappar längd eller kraft, då går man in och börjar styra duellen för att sedan avgöra med vinnare. Federer hade mer det spelet 2003-2009 och det är ju själva kärnan i hans spel.
Tja, låter ju som Nadal också. Som sagt, får han en boll som är något kort så sluggar han direkt med forehanden. Vilket även Fed gör, fast ännu mer. Tveksamt om man kan säga att Federer någonsin slår "säkerhetsbollar". Men visst, han går inte för vinnare hela tiden. Offensiv baslinjare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Brewingmob
Haha tack för att du kollade genom lottningarna och därmed bekräftade min tes, det finns all anledning att ana riggning! Jag säger såklart inte att det är så, men sådan statistik är inte bara slumpartad.
Ja, det var rätt remarkabelt. Men som sagt ser det annorlunda ut för åren efter. Men 2011 tex verkar ju vara en jävla otur för Federer. Dock var detta i en period då Nadal normalt slog honom i GS-sammanhang. Federers vinst mot Nadal i AO 2017 var den första sedan WI 2007.
Nadal har rätt grym plusstatistik på alla big 4 i GS-sammanhang: 9–4 (mot Djok), 9–3 (mot Fed), 7–2 (mot Murray).