Citat:
Ursprungligen postat av
Gincan
Det ideala vore om han nu tog timeout fram till Shanghai och sen bara spelade London, i Paris är han chanslös. Efter Melbourne borde han helt skippa februari och mars och fokusera enbart på 2-3 grusturneringar som uppvärmning inför Paris.
Men han har aldrig visat på några tendenser att minska sitt matchande, snarare tvärt om har han spelat som en galning trots riskerna, 2013 borde han ha tagit 2 månaders timeout efter US Open, men istället spelade han mer än någonsin och sabbade för sig själv.
När han blev världsettta 2008 var det lika dant, istället för att vara smart och bara spela de viktigaste turneringarna valde han att spela som en galning och det slutade med att han skadade sig.
Håller väl i stort sett med, även fast jag hoppas Nadal vid det här laget har tillräcklig koll på sin kropp för att veta vad som är ett vettigt schema. Många tyckte ju han körde för hårt i årets grussäsong, men det gick ju bra (kanske tur han torskade i Rom mot Thiem, dock -- gav honom ett par vilodagar extra).
Tror han behöver en del matchträning också. Att skippa både Indian Wells och Miami tror jag inte är nödvändigt eller bra.
Chanslös i Paris? Ok, tror heller inte han vinner, men i princip alla de som var borta i USO är ju så vitt jag vet fortfarande borta. Så här ser hans tidigare resultat i Paris sedan 2007 ut, där "A" betyder "absent":
F QF SF A A A SF A QF A
Det är trots allt rätt hyfsade resultat. Om man tänker att det är 3,5 månader kvar på året borde det väl inte vara så svårt att trycka in några turneringar till.