2017-09-12, 14:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Nadals problem är att nu när han är 1:a ska han försvara sin ranking vilket kommer tvinga honom att spela massor av turneringar som han egentligen borde hoppa över. Med hård matchning kommer skadorna tillbaka illa kvickt för honom, hans spelstil är aldeles för slitsam. Jag tror att han håller fram till Wimbledon, sen kommer skadorna igen.

Har inte jättekoll, men då han väl var skadad slutet av förra året har han ju inga poäng att försvara förrän AO (och nån mindre uppvärmningsturnering innan då han dock fick spö av Raonic). Så om han spelar nu i Asien och Paris kan han dra in ytterligare en del och hålla avståndet till Fed (om inte Fed vinner allt och Rafa får spö i R1, mer eller mindre).

Sen har han väl 1200 p att försvara i AO; men samtidigt har Fed 2000 p att försvara. Fed har också 2000 att försvara från Indian Wells och Miami.

Sen när det är dags för grus har Nadal drygt 4500 att försvara, så går det dåligt då är det nog kört.

Murray stannade ju No 1 rätt länge trots att det var klart sedan AO att Federer och Nadal var bättre.

Men skador är ju alltid en risk för Nadal. Förhoppningsvis har han siktet inställt på slams, och WTF, snarare än småturneringar.
Citera
2017-09-12, 14:46
Medlem
Citat:
Nadals problem är att nu när han är 1:a ska han försvara sin ranking vilket kommer tvinga honom att spela massor av turneringar som han egentligen borde hoppa över. Med hård matchning kommer skadorna tillbaka illa kvickt för honom, hans spelstil är aldeles för slitsam. Jag tror att han håller fram till Wimbledon, sen kommer skadorna igen.

Är väl bara att strunta i rankingen och fokusera på Grand Slam-turneringarna.
Vem minns en spelares antal veckor som världsetta?
Citera
2017-09-12, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Är väl bara att strunta i rankingen och fokusera på Grand Slam-turneringarna.
Vem minns en spelares antal veckor som världsetta?

Det ideala vore om han nu tog timeout fram till Shanghai och sen bara spelade London, i Paris är han chanslös. Efter Melbourne borde han helt skippa februari och mars och fokusera enbart på 2-3 grusturneringar som uppvärmning inför Paris.

Men han har aldrig visat på några tendenser att minska sitt matchande, snarare tvärt om har han spelat som en galning trots riskerna, 2013 borde han ha tagit 2 månaders timeout efter US Open, men istället spelade han mer än någonsin och sabbade för sig själv.

När han blev världsettta 2008 var det lika dant, istället för att vara smart och bara spela de viktigaste turneringarna valde han att spela som en galning och det slutade med att han skadade sig.
Citera
2017-09-12, 16:01
Avslutad
Citat:
Det ideala vore om han nu tog timeout fram till Shanghai och sen bara spelade London, i Paris är han chanslös. Efter Melbourne borde han helt skippa februari och mars och fokusera enbart på 2-3 grusturneringar som uppvärmning inför Paris.

Men han har aldrig visat på några tendenser att minska sitt matchande, snarare tvärt om har han spelat som en galning trots riskerna, 2013 borde han ha tagit 2 månaders timeout efter US Open, men istället spelade han mer än någonsin och sabbade för sig själv.

När han blev världsettta 2008 var det lika dant, istället för att vara smart och bara spela de viktigaste turneringarna valde han att spela som en galning och det slutade med att han skadade sig.

Håller väl i stort sett med, även fast jag hoppas Nadal vid det här laget har tillräcklig koll på sin kropp för att veta vad som är ett vettigt schema. Många tyckte ju han körde för hårt i årets grussäsong, men det gick ju bra (kanske tur han torskade i Rom mot Thiem, dock -- gav honom ett par vilodagar extra).

Tror han behöver en del matchträning också. Att skippa både Indian Wells och Miami tror jag inte är nödvändigt eller bra.

Chanslös i Paris? Ok, tror heller inte han vinner, men i princip alla de som var borta i USO är ju så vitt jag vet fortfarande borta. Så här ser hans tidigare resultat i Paris sedan 2007 ut, där "A" betyder "absent":

F QF SF A A A SF A QF A

Det är trots allt rätt hyfsade resultat. Om man tänker att det är 3,5 månader kvar på året borde det väl inte vara så svårt att trycka in några turneringar till.
Citera
2017-09-13, 00:41
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Väntat och ett bra beslut. Detta har varit ett väldigt märkligt år. Det kan knappast ha hänt en enda gång förr att så många av toppspelarna har varit skadade. Helt sjukt egentligen. Federer är en förebild där också, spela första halvan och vila andra

Förhoppningsvis så kommer de tillbaka utvilade och finslipade, bättre än förut. Wawrinka kan dock gärna få sluta, är ganska less på honom, även om han spelar underhållande tennis så stör jag mig på hans ojämnhet väldigt mycket.

Mest intresserad av Djokovic comeback nästa år. Kommer vi få se en lika bra, kanske till och med bättre version av honom eller är hans storhetstid och dominans som spelare över? Det har ju varit mycket snack om Djokovic och att det inte bara är skador den senaste tiden utan även brist på motivation....att han helt enkelt är mätt.
Senast redigerad av Reggie Hamond 2017-09-13 kl. 00:45.
Citera
2017-09-14, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond
Mest intresserad av Djokovic comeback nästa år. Kommer vi få se en lika bra, kanske till och med bättre version av honom eller är hans storhetstid och dominans som spelare över? Det har ju varit mycket snack om Djokovic och att det inte bara är skador den senaste tiden utan även brist på motivation....att han helt enkelt är mätt.

Det som hände förra säsongen tror jag inte hade med skador att göra. Jag tror han dragits med problem även när han vann så han kan inte skylla på det.

I år verkar han haft mer problem med det dock. Jag tycker att det syntes ganska tydligt att han var slut mentalt förra säsongen, efter FÖ.

Jag tror dock inte att han är mätt. Möjligt att han var det men jag tror inte att han är det nu längre, han vill nog komma tillbaka.
Senast redigerad av terribilis 2017-09-14 kl. 08:57.
Citera
2017-09-15, 09:41
Medlem
Tennisplay.se sänder Sveriges DC-möte mot Litauen, för uppflyttning. Registrering men gratis att testa en vecka.

Litauen kommer utan Berankis så vi är såklart stora favoriter. Micke möter dock en spelare(Grigelis) idag som är högre rankad än honom själv. Elias möter en snudd på orankad.

Spelas i Båstad på grus kan sägas.
Citera
2017-09-15, 10:03
Medlem
Jag tippar redan nu att Rafa spräcker nollan i ATP-finalen och tar sin första titel där i år.
Citera
2017-09-15, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Tennisplay.se sänder Sveriges DC-möte mot Litauen, för uppflyttning. Registrering men gratis att testa en vecka.

Litauen kommer utan Berankis så vi är såklart stora favoriter. Micke möter dock en spelare(Grigelis) idag som är högre rankad än honom själv. Elias möter en snudd på orankad.

Spelas i Båstad på grus kan sägas.
Imponerad av MY så långt, han är lite Ferrer, svårt att vinna bollar mot honom
Citera
2017-09-15, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runber
Imponerad av MY så långt, han är lite Ferrer, svårt att vinna bollar mot honom

Men han är ju så ojämn , kan ju spela som en gud ett set sen kan det bli nå feldomslut åsså brinner han av på domaren och tappar allt spel, det är absolut inget fel ha temperament , men han måste lära sig det där att ge fan att diskutera domslut , det är ju domaren som dömer , blir väl inte bättre av att klaga på domaren och banorna och allt vad han gör.
Vet inte om han gjorde det i dag dock , men 4:e set känns som det kan ha varit ett sådant.
Men han har talang helt klart.
Citera
2017-09-15, 23:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Jag tippar redan nu att Rafa spräcker nollan i ATP-finalen och tar sin första titel där i år.

Vinner han den har han väl vunnit mer eller mindre allt som går att vinna? Utan att ha exakt koll. Han har åtminstone vunnit Davis Cup, OS-guld i både singel och dubbel, samtliga slams och samtliga masters. Skulle vara mäktigt om han fixade det!

Edit: Han har inte vunnit samtliga masters naturligtvis. Fel av mig. Men det kan han säkert fixa. Saknar Miami och Paris.
Senast redigerad av Stukatj 2017-09-15 kl. 23:28.
Citera
2017-09-16, 03:04
Avslutad
# Så olympiaden 2024 är i Paris, och tennisen kommer spelas på Roland Garros. Guld till Norge?

# Nadal och Federer ska visst spela dubbel ihop i Laver Cup. Nadal har en gång spelat med Djokovic, men de fick spö direkt, av Pospisil och Raonic, tror jag det var. Laver Cup känns ju som en ren uppvisningsgrej, men jag tror de vill att det inte ska vara det. Men utan ATP-poäng känns det ju rätt meningslöst.

# Nån brasse, okänd för mig, Guilherme Clezar kanske ligger lite illa till efter en gest i DC-matchen mot Japan. Efter ett enligt honom dåligt domslut sätter han fingrarna mot ögonen och drar tillbaks dem, för att simulera asiatiska ögon. Åtminstone verkar det som det är det han gör:

https://au.sports.yahoo.com/tennis/a/37110458/guilherme-clezar-in-hot-water-over-racist-gesture-at-umpire/

https://twitter.com/saqueevoleio/status/908551750839263235

Får nog säga att jag just nu lutar åt att se det där som värre än vad Fognini gjorde. Spelade mot Sugita. Jag brukar egentligen vara rätt tjockhudad vad gäller "rasism", men vafan, det där tycker jag är riktigt sunkigt. Skedde dessutom i Japan. Brassen spelar visst mest på Challenger-touren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in