Citat:
Ursprungligen postat av
outback4
Jag gillar listor och nu hoppar jag från Sveriges bästa som jag listade i en annan tråd
till att utse Världens bäste spelare.
Så nu kör jag igång med att lista världens 10 främsta tennisspelare genom tiderna
enligt mitt tycke (från 70-talet och framåt.)
10.André Agassi ( cool snubbe med klassisk forehand)
9. Boris Becker (lite dryg, men rätt okej ändå)
8. John McEnroe (för att han är super brat)
7. Jimmy Connors (min första idol,jag var alltid Connors när jag lirade med kompisarna)
6. Ivan Lendl (hatade honom som många andra men han kommer ändå rätt högt)
5. Pete Sampras (inte den roligaste att titta på,men effektiv)
4. Novak Djokovic ( han är ruskigt bra när han är på topp)
3. Rafael Nadal (gruskung och provocerande omständlig i sina servegem..)
2. Björn Borg ( 41 raka segermatcher i Wimbledon,say no more)
1. Roger Federer (kungen så klart störst, bäst och trevligast)
Borg la av vid 25 (1981 var sista året på riktigt)
Om Borg ställt upp i Australiska i sina bästa år skulle han rimligtvis vunnit 2-3 titlar där
( på den tiden hade inte den tävlingen vidare status men det var en gs)
Ingen annan spelare har det facit vid 25 år som Borg haft.
11 GS vinst, 16 finaler
inte ens Federer är riktigt nära,Nadal är två efter Borg med 10 vinster 13 finaler.
Konkurrensen var inte direkt mördande åren efter Borg lade av-
1982-83-84-85-86
Så vem vet vad Borg hade åstadkommit? Med fortsatt hunger och aptit, och samma fysik?
Kanske det bromsat Wilanders framfart? En del okända,tillfälliga tomtebloss dök upp efter Borg- eran.
Nobody spelare som Nya Zeelands Chris Lewis gick till final i Wimbledon-83,skulle aldrig hänt idag.
Angående Borgs 41 vunna matcher i Wimbledon i svit så tangerade Federer det,
men en match var wo så det räknas inte.Så Borg är bäst där.
Personligen var jag rätt liten på den tiden, så blev aldrig riktigt hängiven Borg-fan.
Jag tycker inte Borg är Sveriges största idrottsman genom tiderna.
Men det är ett annat ämne så slutar här.
Fyll gärna på med era bästa- listor

Haha, vilken skräplista, trollar du?
Håller med om första platsen, men det är väl det enda!
Frågan är sen om Rod Laver eller Sampras ska in på andraplatsen! Rod Laver tog två calender slams! TVÅ CALENDER SLAMS!! Ingen av dom du listar har ens en! Och endast fyra av dom har inteckningar i alla fyra! Då förstår du vad två äkta slams innebär, den sista tog han under proeran -69 och han spelade fantastisk under -70 talet också! Jag skulle placera honom som nummer två, han har också en väldigt fin skonsam spelstil, härlig serve, trots så kort i rocken!
Men det är jämnt skägg med Sampras, kolla några av hans running forhands eller andra servar! Men berätta, HUR I HELVETE TAR MAN 14 SLAMS PÅ 90-TALET?? Det gör man inte, det ska inte gå! Herregud vilken storhetstid, om man nu pratar om the big four, kan man ju prata om the Big twenty eller nått! Vilka vinnarskallar dessutom,
Pete Sampras, Stefan Edberg, Andre Agassi, Ivan Lendl, Boris Becker, Jim Courier, Carlos Moya, Marcelo rios, Gustavo Kuerten, YJevjenji Kafelinkov, Tomas Muster, Patrik Rafter... Haha, och då har jag bara räknat upp världsettor än så länge!
Michal Stich, Goran Ivanesevic, Sergei Broguera, Richard Krajicek, Alex Corretja, Petr Korda, Michael Chang, Todd Martin, Greg Rusedski, Tim Henman var alla fantastiska spelare och vinnarskallar
Sampras spelade enbart med natursena dessutom, men endast 90 square racket och hade sanslösa 80 pound i det lilla wilsonhuvudet, ändå spelade han som han gjorde, ofattbart, sanslös harmoni i kroppen!
Ja, andra platsen är klurig, men du bör börja där åtminstone, Federer får man dock ge förstaplatsen, och det är också sportens bästa ambassadör också!