2014-03-13, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Dimitrovs förlust ska vi inte dra för stora växlar av. Gulbis är väldigt bra just nu. De är båda spelare som ser ut att kunna klättra högt på rankingen i år (även om jag är mer osäker på Gulbis förmåga att spela bra på alla underlag). De möttes för några veckor sedan, och då vann Dimitrov väldigt knappt, efter att han haft marginalerna på sin sida. Den här gången var det tvärtom. Det var helt enkelt bara otur att de mötte varandra så tidigt in i turneringen.

Gulbis har ingen som helst kontinuitet för att kunna klättra högt på rankingen, vi har sett det förrut, han går bra i en två turnerningar och sen rasar allt. Tar han en top 15 placering på världsrankingen när säsongen är slut så har han överträffat sig själv.
Citera
2014-03-13, 11:57
Medlem
Till theRulerOfBethos, jag vet att du sa att du trodde att Sharapova skulle rasa på rankingen för ett tag sedan och att jag inte höll med då. Jag är beredd att ändra mig lite där, jag trodde hennes problem berodde endast på skador men det verkar som att det är mer än så. Om jag inte är helt ute och cyklar så jobbade hon även för TV vid OS i Sotji, något jag tycker är ett ytterst märkligt beteende av en professionell tennisspelare. Det får mig att undra lite på hennes motivation, hon har ju vunnit alla grand slam-turneringarna, hennes drivkraft för tennis är nog inte exakt lika stark idag som den en gång var. Nu är det i och för sig lite tidigt att säga om det blir ett riktigt ras på rankingen men jag är nog beredd att hålla med om att det är tveksamt om hon kommer att bli lika bra igen. Det återstår att se hur det går, hennes spelstil har inte utrymme för minsta lilla tveksamhet dock, för då blir hon faktiskt helt kass, hon spelar ju med hög risk.

Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Gulbis har ingen som helst kontinuitet för att kunna klättra högt på rankingen, vi har sett det förrut, han går bra i en två turnerningar och sen rasar allt. Tar han en top 15 placering på världsrankingen när säsongen är slut så har han överträffat sig själv.

Ja risken finns med honom att han har för korta perioder när han är bra, men nu har han tagit sig en bit i en masters och har chansen att nå ännu längre, det genererar mycket poäng så man ska aldrig säga aldrig. Han hade en stabil säsong förra säsongen, kan han bygga vidare på det så kan han definitivt nå längre. Dock så tror jag inte på honom som topp10, men som topp15 tror jag han har en bra chans.
Citera
2014-03-13, 14:25
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Gulbis problem har varit just stabiliteten, och han ser stabilare ut i år än tidigare. Med honom kan jag bara säga att vi får se hur det ser ut på grus och gräs i år. Men jag tror att han kan ha höjt sig.

Kevin Anderson har varit den spelare på herrtouren som jag stört mig på mest av alla. Väldigt bra servar, och har dessutom mycket annat i sitt spel som gör att han kan vinna turneringar. Samtidigt är hans spelstil enormt skör. Det räcker med att han ställer in siktet lite fel så sätter han ingenting. Påminner lite om en robot. Fungerar den som det ska så gör den ett väldigt bra jobb, men är siktet fem centimeter felinställt så missar den allt.

Gällande Sharapova är det lite samma sak. Hon har oerhört små marginaler att spela med. En bra dag sitter bollarna fem cm innanför linjerna och då sopar hon banan av nästan vem som helst. En dålig dag sitter de fem cm utanför och då kan hon förlora mot vem som helst. Då gäller det att ha kontroll över sin kropp och sina slag. Det jag tyckte mig se i AO var att hennes balans såg väldigt konstig ut. Det fanns ingen säkerhet som gjorde att man kunde se att hon kunde kontrollera bollbanan. Var mer skjuta från höften och hoppas att bollen går in men utan kontroll, och det funkar inte i längden.

Antar att du syftar på Karlovic nu terriblis. Visst han åkte ut direkt, men det gör han ofta (dessutom mot en väldigt stark wawrinka). En bra serve är naturligtvis viktigt i dagens tennis, men om du bara har en bra serve och ingenting annat så brukar det inte räcka så långt i alla fall.
Citera
2014-03-13, 14:47
Medlem
Nja Karlovic har gått bra i år och i slutet av förra. Han har även slagit flest ess denna säsong. Han lär klättra en del i år, han blir farlig som fan i Wimbledon om han fortsätter spela som han har gjort det senaste halvåret och bygger vidare på det.

Gulbis har inga problem på grus, det är hans bästa underlag! Där får han möta fler spelare som han trivs att spela emot. Bollen studsar upp mer på grus och fler spelare som är bra där spelar med mycket topspin. Enligt honom själv så föredrar han att möta såna bollar. Det är ju även på grus han har spelat sin bästa tennis i karriären, i alla fall om man ser till resultat. Gräs däremot är han sämre på, där studsar bollen lägst av alla ställen...

En långsam bana i IW passar Gulbis bra, tror definitivt att han kan ta sig till final, Isner är ju svår, han kan även han ta sig till final dock så tror jag faktiskt att Gulbis har lite större chans mot just Djokovic, jag tror inte Djokovic får stryk igen av Isner i en semi. Men vem vet, isner kan man aldrig räkna ut, det gynnar även honom att banan är seg för då hinner han med bättre, han har kraften att slå igenom ändå hur långsamma banorna än är. Lite samma sak som det var med Söderling.
Senast redigerad av terribilis 2014-03-13 kl. 14:50.
Citera
2014-03-13, 23:30
Medlem
Jag tycker mig se en bestämdhet hos Dolgopolov som jag inte har sett tidigare. Det verkar som att han har börjat fått ihop det. Vore kul om så är fallet, väldigt sevärd spelare. Om man får anta att Federer blir hans motstånd i nästa runda så kommer det bli riktigt bra tennis där tror jag.
Citera
2014-03-14, 00:29
Medlem
Dolgopolov lär väl avancera en del efter sin fina vecka , hyffsad form han har.ganska bra spelare han slagit.
Citera
2014-03-14, 00:35
Medlem
Ja världsettan är ju ganska bra på tennis

Han har faktiskt slagit Spaniens två bästa spelare inom loppet av några veckor, det är bra gjort, det är inte så jättemånga som har klarat av det på de senaste åren.
Citera
2014-03-14, 03:19
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Ja Dolgopolov är verkligen en kvalitetsspelare när han får spelet att stämma. Det som imponerade på mig, det lilla jag såg mot Raonic var hur bra Dolgopolov returnerade. Raonic kunde få in riktigt bra servar men utan att få fördel av dem, bollarna kom tillbaka med en ordentlig hastighet. Kul. Kanske kan räkna in honom på skaran spelare som kan klättra högt i år också.

Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Jo, både Grigor och Andy kontraslår mycket.
Exakt, de står på ungefär samma plats i banan, ruskigt bra defensiv som de kombinerar just med de där kontraslagen. Känns som att han är oerhört vältränad, Dimitrov
Senast redigerad av theRulerOfBethos 2014-03-14 kl. 03:35.
Citera
2014-03-14, 10:35
Medlem
Har inte sett alla av Dolgopolovs matcher i år men av det jag har sett så verkar det som han har bestämt sig för ett sätt att spela på. Förr var det otroligt odistinkt, man kunde liksom inte se ett tydligt mönster hur han ville spela. Snubben har så otroligt många slag så det är inte konstigt att det kan vara svårt för honom att bestämma sig hur han ska spela. Nu verkar det som att han har bestämt sig och kör på det. Jag hoppas i alla fall att det är så för då kommer det gå mycket bra för honom i framtiden.

Sen så servar han otroligt bra, han har alltid haft en bra serve men nu verkar det som att han har blivit mycket, mycket jämnare med den.
Citera
2014-03-14, 12:18
Medlem
sanctissimuss avatar
I dag 14/3 klockan 18:00 SVT2 - Andy Murray - tennis och livet

Även i SVT24 15/3

svt.se

Brittisk dokumentär från 2013 Vad krävs för att bli bäst? Tennisspelaren Andy Murray vann fyra singeltitlar på ATP-touren under 2013. Han var den förste brittiske tennisspelaren som vann Wimbeldon. Vi följer hans liv vid sidan av tennisplanen, med familj och flickvän, envetna supportrar och rivalerna Novak Djokovic, Roger Federer och Rafael Nadal.
Citera
2014-03-14, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanctissimus
I dag 14/3 klockan 18:00 SVT2 - Andy Murray - tennis och livet

Även i SVT24 15/3

svt.se

Brittisk dokumentär från 2013 Vad krävs för att bli bäst? Tennisspelaren Andy Murray vann fyra singeltitlar på ATP-touren under 2013. Han var den förste brittiske tennisspelaren som vann Wimbeldon. Vi följer hans liv vid sidan av tennisplanen, med familj och flickvän, envetna supportrar och rivalerna Novak Djokovic, Roger Federer och Rafael Nadal.

Kul, detta hade jag ingen aning om, tack för tipset. Det blir bra som uppvärmning inför kvällens matcher.

Murray var inte första britt att vinna Wimbledon, i den moderna eran så var han först dock.
Citera
2014-03-14, 18:45
Medlem
barnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Har inte sett alla av Dolgopolovs matcher i år men av det jag har sett så verkar det som han har bestämt sig för ett sätt att spela på. Förr var det otroligt odistinkt, man kunde liksom inte se ett tydligt mönster hur han ville spela. Snubben har så otroligt många slag så det är inte konstigt att det kan vara svårt för honom att bestämma sig hur han ska spela. Nu verkar det som att han har bestämt sig och kör på det. Jag hoppas i alla fall att det är så för då kommer det gå mycket bra för honom i framtiden.

Sen så servar han otroligt bra, han har alltid haft en bra serve men nu verkar det som att han har blivit mycket, mycket jämnare med den.

Dolgopolovs serve måste vara jävligt irriterande att spela mot. Det går blixtsnabbt mellan uppkast och slag. Sedan håller jag med om att Dolgopolov imponerat i år, jag såg han spela i Rio flera matcher och han spelar med en annan säkerhet än tidigare, samtidigt väldigt sevärt.

Ang. Murray-dokumentären så är den inte särskilt bra, men hyfsat som tidsfördriv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in