2016-11-08, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nallemalle
Intressant hur djokovic hamnar bakom nadal och kanske även Federer. Djokovic styrka e väl att han även e ruskigt bra när han inte e på topp. Han var bättre än alla trots att han inte alltid är / var på topp. Fram till us Open. Lägger alltid i en växel extra. Din lista e ju mer personliga favoriter än bäst genom tiderna

Jaha och vad tror du en sådan lista är då? Det går liksom inte att mäta vem som är bäst genom tiderna då alla spelarna inte har spelat emot varandra. Det går väl bara att utse vem som varit mest överlägsen under en viss tid, men det är ju ganska ointressant för det kan ju vem som helst läsa sig till genom att kolla statistik och den statistiken säger ändå ingenting om vem som är bäst.
Citera
2016-11-08, 22:35
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nallemalle
Intressant hur djokovic hamnar bakom nadal och kanske även Federer. Djokovic styrka e väl att han även e ruskigt bra när han inte e på topp. Han var bättre än alla trots att han inte alltid är / var på topp. Fram till us Open. Lägger alltid i en växel extra. Din lista e ju mer personliga favoriter än bäst genom tiderna

Hur kan du ens nämna Djokovic kanske före Federer?
Att jag rankade Nadal före Djokovic beror på att han vunnit mer (än så länge,
Nadal får kanske svårt framöver, tror mer på Djokovic 2017)
+ bäst baslinjepel av alla och grym topspin bland mycket annat.

Men menar du på allvar att Djokovic borde placeras före Federer?
Det vore som att påstå Malmö FF är bättre än Manchester United
Citera
2016-11-08, 22:44
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Jaha och vad tror du en sådan lista är då? Det går liksom inte att mäta vem som är bäst genom tiderna då alla spelarna inte har spelat emot varandra. Det går väl bara att utse vem som varit mest överlägsen under en viss tid, men det är ju ganska ointressant för det kan ju vem som helst läsa sig till genom att kolla statistik och den statistiken säger ändå ingenting om vem som är bäst.

Jag förstår din poäng, men eftersom vi lever i olika tidevarv så är det svårt jämföra 50-tal med idag,
men listor kommer alltid finnas.

Är Ingemar Stenmark världens bästa storslalom åkare genom tiderna?
Ja självklart,han vann mest, med störst marginal och ensam att vinna alla lopp under en säsong, men han skulle vara totalt chanslös mot en medelmåttig svensk som harvar i andra startgrupp idag i vc.
Så statistiken ljuger aldrig här
Citera
2016-11-08, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Hur kan du ens nämna Djokovic kanske före Federer?
Att jag rankade Nadal före Djokovic beror på att han vunnit mer (än så länge,
Nadal får kanske svårt framöver, tror mer på Djokovic 2017)
+ bäst baslinjepel av alla och grym topspin bland mycket annat.

Men menar du på allvar att Djokovic borde placeras före Federer?
Det vore som att påstå Malmö FF är bättre än Manchester United

De sistnämnda är en absurd jämförelse. Nej jag håller faktiskt Federer högre som " bäst genom tiderna " ⎌tror fortf djokovic har chansen att plocka den i antal GS. Nadal och Federer tar inte en till p skulle han göra det, då är han bäst.
Han är åtminstone den som har haft den högsta högstanivån av alla. Med det sagt så lär ju även världsettan om 10 år vara ännu bättre, så det går ändå inte att gå på.
Han har suddat ut alla frågetecken förutom det största, 17 gs eller fler.

Djokovic baslinjespel är ändå bäst. Nadals forehand är härlig. Saknar när han var som bäst/snabbast och den fantastiska raka backhanden han hade då...
Saknar Nadal och Fed i detta "B-slutspel"
Citera
2016-11-08, 23:46
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Jag gillar listor och nu hoppar jag från Sveriges bästa som jag listade i en annan tråd
till att utse Världens bäste spelare.

Så nu kör jag igång med att lista världens 10 främsta tennisspelare genom tiderna
enligt mitt tycke (från 70-talet och framåt.)

10.André Agassi ( cool snubbe med klassisk forehand)
9. Boris Becker (lite dryg, men rätt okej ändå)
8. John McEnroe (för att han är super brat)
7. Jimmy Connors (min första idol,jag var alltid Connors när jag lirade med kompisarna)
6. Ivan Lendl (hatade honom som många andra men han kommer ändå rätt högt)
5. Pete Sampras (inte den roligaste att titta på,men effektiv)
4. Novak Djokovic ( han är ruskigt bra när han är på topp)
3. Rafael Nadal (gruskung och provocerande omständlig i sina servegem..)
2. Björn Borg ( 41 raka segermatcher i Wimbledon,say no more)
1. Roger Federer (kungen så klart störst, bäst och trevligast)

Borg la av vid 25 (1981 var sista året på riktigt)
Om Borg ställt upp i Australiska i sina bästa år skulle han rimligtvis vunnit 2-3 titlar där
( på den tiden hade inte den tävlingen vidare status men det var en gs)

Ingen annan spelare har det facit vid 25 år som Borg haft.
11 GS vinst, 16 finaler
inte ens Federer är riktigt nära,Nadal är två efter Borg med 10 vinster 13 finaler.
Konkurrensen var inte direkt mördande åren efter Borg lade av-
1982-83-84-85-86

Så vem vet vad Borg hade åstadkommit? Med fortsatt hunger och aptit, och samma fysik?
Kanske det bromsat Wilanders framfart? En del okända,tillfälliga tomtebloss dök upp efter Borg- eran.
Nobody spelare som Nya Zeelands Chris Lewis gick till final i Wimbledon-83,skulle aldrig hänt idag.

Angående Borgs 41 vunna matcher i Wimbledon i svit så tangerade Federer det,
men en match var wo så det räknas inte.Så Borg är bäst där.
Personligen var jag rätt liten på den tiden, så blev aldrig riktigt hängiven Borg-fan.
Jag tycker inte Borg är Sveriges största idrottsman genom tiderna.
Men det är ett annat ämne så slutar här.

Fyll gärna på med era bästa- listor

Haha, vilken skräplista, trollar du?
Håller med om första platsen, men det är väl det enda!

Frågan är sen om Rod Laver eller Sampras ska in på andraplatsen! Rod Laver tog två calender slams! TVÅ CALENDER SLAMS!! Ingen av dom du listar har ens en! Och endast fyra av dom har inteckningar i alla fyra! Då förstår du vad två äkta slams innebär, den sista tog han under proeran -69 och han spelade fantastisk under -70 talet också! Jag skulle placera honom som nummer två, han har också en väldigt fin skonsam spelstil, härlig serve, trots så kort i rocken!

Men det är jämnt skägg med Sampras, kolla några av hans running forhands eller andra servar! Men berätta, HUR I HELVETE TAR MAN 14 SLAMS PÅ 90-TALET?? Det gör man inte, det ska inte gå! Herregud vilken storhetstid, om man nu pratar om the big four, kan man ju prata om the Big twenty eller nått! Vilka vinnarskallar dessutom,

Pete Sampras, Stefan Edberg, Andre Agassi, Ivan Lendl, Boris Becker, Jim Courier, Carlos Moya, Marcelo rios, Gustavo Kuerten, YJevjenji Kafelinkov, Tomas Muster, Patrik Rafter... Haha, och då har jag bara räknat upp världsettor än så länge!

Michal Stich, Goran Ivanesevic, Sergei Broguera, Richard Krajicek, Alex Corretja, Petr Korda, Michael Chang, Todd Martin, Greg Rusedski, Tim Henman var alla fantastiska spelare och vinnarskallar

Sampras spelade enbart med natursena dessutom, men endast 90 square racket och hade sanslösa 80 pound i det lilla wilsonhuvudet, ändå spelade han som han gjorde, ofattbart, sanslös harmoni i kroppen!

Ja, andra platsen är klurig, men du bör börja där åtminstone, Federer får man dock ge förstaplatsen, och det är också sportens bästa ambassadör också!
Citera
2016-11-09, 00:00
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia

Frågan är sen om Rod Laver eller Sampras ska in på andraplatsen! Rod Laver tog två calender slams! TVÅ CALENDER SLAMS!! Ingen av dom du listar har ens en! Och endast fyra av dom har inteckningar i alla fyra! Då förstår du vad två äkta slams innebär, den sista tog han under proeran -69 och han spelade fantastisk under -70 talet också! Jag skulle placera honom som nummer två, han har också en väldigt fin skonsam spelstil, härlig serve, trots så kort i rocken!

Men det är jämnt skägg med Sampras, kolla några av hans running forhands eller andra servar! Men berätta, HUR I HELVETE TAR MAN 14 SLAMS PÅ 90-TALET?? Det gör man inte, det ska inte gå! Herregud vilken storhetstid, om man nu pratar om the big four, kan man ju prata om the Big twenty eller nått! Vilka vinnarskallar dessutom,

Pete Sampras, Stefan Edberg, Andre Agassi, Ivan Lendl, Boris Becker, Jim Courier, Carlos Moya, Marcelo rios, Gustavo Kuerten, YJevjenji Kafelinkov, Tomas Muster, Patrik Rafter... Haha, och då har jag bara räknat upp världsettor än så länge!

Michal Stich, Goran Ivanesevic, Sergei Broguera, Richard Krajicek, Alex Corretja, Petr Korda, Michael Chang, Todd Martin, Greg Rusedski, Tim Henman var alla fantastiska spelare och vinnarskallar

Sampras spelade enbart med natursena dessutom, men endast 90 square racket och hade sanslösa 80 pound i det lilla wilsonhuvudet, ändå spelade han som han gjorde, ofattbart, sanslös harmoni i kroppen!

Ja, andra platsen är klurig, men du bör börja där åtminstone, Federer får man dock ge förstaplatsen, och det är också sportens bästa ambassadör också!

Mot slutet av sin karriär hade Sampras dessutom Lleyton Hewitt, Andy Roddick, Marat Safin och Juan Carlos Ferrero att tampas mot, och dessa herrar hade väldigt tidiga peakar, var nära eller på peaken av sina förmågor när Sampras fortfarade var aktiv, och dessa killar, som ni vet, hann ju också med att placera sig allra högst upp på rankinglistan!
Citera
2016-11-09, 00:40
Medlem
outback4s avatar
Citat:

Jaja,lugn och fin nu
Rod Laver ,vem f*an är det?
Skämt åsido, Laver vann inget av värde under 70-talet, jag skrev 70-talet, annars kan man ta med Lew Hoad,Bill Tilden och de franska musketörerna oxå.
Sampras är en stor mästare men han vann inte 14 slams under 90-talet,
några (2 st) vanns på 2000-talet, och då kom de 3 största fram (Federer,Nadal,Djokovic)
A Murray kan bli hyfsad (jag vet han är etta just nu,men det är för att alla andra är skadade..)
Murray blir aldrig något stort namn,hur mycket han än vinner.
Han är nutidens Ivan Lendl.

Var kommer P Rafter,T Muster,C Moya in m fl ? På en tio bästa lista?
Du glömde Pat Cash och inte minst, Mats Wilander
Citera
2016-11-09, 01:24
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Jaja,lugn och fin nu
Rod Laver ,vem f*an är det?
Skämt åsido, Laver vann inget av värde under 70-talet, jag skrev 70-talet, annars kan man ta med Lew Hoad,Bill Tilden och de franska musketörerna oxå.
Sampras är en stor mästare men han vann inte 14 slams under 90-talet,
några (2 st) vanns på 2000-talet, och då kom de 3 största fram (Federer,Nadal,Djokovic)
A Murray kan bli hyfsad (jag vet han är etta just nu,men det är för att alla andra är skadade..)
Murray blir aldrig något stort namn,hur mycket han än vinner.
Han är nutidens Ivan Lendl.

Var kommer P Rafter,T Muster,C Moya in m fl ? På en tio bästa lista?
Du glömde Pat Cash och inte minst, Mats Wilander

Men det var inte det jag menade, att det var tvunget att titlarna kom på -90-talet per definition! Han var aktiv under en era som var extremt konkurrensutsatt! Det vimlade ju av vinnarskallar och världsettor! 90tal i tennismening är en metafor för en tid med galet bred topp, vi kan säga att den är -1989-2002!

Sedan missar du en annan aspekt, och jag hatar att ta upp det, för jag vet att det är tabu i tennissammanhang att prata om det! Men vänsterhänta spelare har fördelar! Avigheten i att möta en vänsterspelare ger ett litet bidrag. Därför behöver dom inte utveckla lika hög spelkvalitet, nu pratar vi nyanser, jag vet, men man kan se brister i tex nadals spel som inte inte en högerhänt spelare skulle ha "råd" med, för att nå samma framgång! återigen, det är hårfint, supersmå nyanser, men av den anledningen ryker Nadal och McEnroe för mig!

Haha, Wilander, filosofen! Han var faktiskt otroligt smart på banan, det var mycket bättre och effektivare tennis än vad det ser ut som, med det sagt, jämför hans spel i US Open-88, då han vann mot Lendl med Edbergs vinst -91, känns ju som 10 års skillnad i spelkvalitet, minst! Hände ju mycket med material och träningsrutiner just dom åren, men ändå! Pratade med Kurt förresten, hans gamla strängare, bara för några veckor sedan. Han var på Stockholm Open då, men tog sig tid att reda ut lite frågeställningar som jag hade! Trevlig farbror det där!

Haha, Pat Cash, han gjorde det riktigt bra vid ett tillfälle åtminstone, det måste man ge honom!
Nej, ingen av dom du nämnde platsar på topp 10, men dom var ju naturligtvis ohyggligt bra! Muster, gruskungen, var ju alltid grym underhållning! Rafter var nog den bättre av dom tre, älskade hans serve, och försökte imitera den lite minns jag, haha!
Citera
2016-11-09, 01:47
Medlem
Belavias avatar
Såhär blir min lista!

1. Roger Federer
2. Pete Sampras
3. Rod Laver
4. Novak Djokovic
5. Andre Agassi
6. Björn Borg
7. Rafael Nadal
8. Jimmy Connors
9. Ivan Lendl
10.Jim Courier

Tar tillbaka det med att Nadal inte ska vara med, det ska han såklart, dock inte på en 3:e plats..
Citera
2016-11-09, 10:50
Medlem
Citat:
Såhär blir min lista!

1. Roger Federer
2. Pete Sampras
3. Rod Laver
4. Novak Djokovic
5. Andre Agassi
6. Björn Borg
7. Rafael Nadal
8. Jimmy Connors
9. Ivan Lendl
10.Jim Courier

Tar tillbaka det med att Nadal inte ska vara med, det ska han såklart, dock inte på en 3:e plats..

På tal om skräplistor. Sätta en spelare som aldrig riktigt presterade på grus som #2 genom tiderna
Citera
2016-11-09, 11:34
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
På tal om skräplistor. Sätta en spelare som aldrig riktigt presterade på grus som #2 genom tiderna

Att du tycker det här är en skräplista, säger allt om ditt tenniskunnande, alla är inte siffror, allt är inte framgång på ALLA underlag, och allt går inte att googla fram..

Jag är glad att jag fick in Courier på listan, han hade kanske för kort tid på toppen för att vara med, att ha en någon slags jämnhet uppe i toppen över många år är ju något slags grundkriterium för att vara med på den här typen av listor!

Men OJ vilken dominans första åren på 90-talet, den självklara världsettan för ett kort tag, tyvärr blev det bara 4 slams för Courier! Många gillade inte honom, tyckte han var för mycket av ego, men jag gillade honom skarpt, och jävlar vad han kunde dra till, som om det vore en baseball! Cool backhand! Kanske ändå var ett affektionsval från min sida att peta in honom på 10e platsen! Men om det är den enda anmärkningen man kan ha på min lista, om man nu ens kan ha någon..
Citera
2016-11-09, 13:38
Medlem
Citat:
Att du tycker det här är en skräplista, säger allt om ditt tenniskunnande, alla är inte siffror, allt är inte framgång på ALLA underlag, och allt går inte att googla fram..

Jag är glad att jag fick in Courier på listan, han hade kanske för kort tid på toppen för att vara med, att ha en någon slags jämnhet uppe i toppen över många år är ju något slags grundkriterium för att vara med på den här typen av listor!

Men OJ vilken dominans första åren på 90-talet, den självklara världsettan för ett kort tag, tyvärr blev det bara 4 slams för Courier! Många gillade inte honom, tyckte han var för mycket av ego, men jag gillade honom skarpt, och jävlar vad han kunde dra till, som om det vore en baseball! Cool backhand! Kanske ändå var ett affektionsval från min sida att peta in honom på 10e platsen! Men om det är den enda anmärkningen man kan ha på min lista, om man nu ens kan ha någon..

Ja, det säger väldigt mycket om mitt tenniskunnande. outback4's lista var en klart mycket bättre lista än din.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in