2009-01-09, 15:58
Medlem
dr-zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
Ser fram emot när tennisens Bad boy Nadal återigen vinner Wimbledon i år igen. Sura britter spoilerade tyvärr förra året i vad som var tidernas bästa final alla kategorier. Alla älskar vi väl en spelare som bryter mot konventionerna och den självutnämnda nobelheten som pryder Wimbledons väggar. Jag mös senast.

Enda bekymret för Nadal är egentligen inte Federer (hans innestående möten mot schweizaren är ju genant för den senare) utan vad andra på touren kan hitta på som exempelvis Blake eller kanske Murray.

Hmm... En ny tennisfantast i den här tråden. Var ska jag börja pajkastningen ? Skämt åsido, visst är Nadal ett välkommet avbrott från konventionerna på touren med sina enorma överarmar, säregna klädstil och vansinniga topspins och visst är hans matcher mot Federer något utöver det vanliga. Men personligen tog jag lite illa vid mig när han började klättra på läktartaken efter sin bragdinsats i Wimbledon. Det kändes konstigt att se någon visa sin glädje så pass mycket att takbestigning var det enda alternativet att delge omvärlden denna glädje...

Du har nog lite väl uppskruvade förväntningar på vad Nadal kan åstadkomma i år. Federer lär nog vara mer än angelägen att visa omvärlden och sig själv att Wimbledon är hans hem. Att Nadal dessutom ska överträffa eller ens tangera sin makalösa 08-säsong ser jag som inte särskilt sannorlikt. Så det handlar nog i högsta grad om vad Federer och inte någon annan ska hitta på denna säsong om Nadal ska bli den andra vänsterfattade spelaren i tourens historia att börja och sluta året som världsetta.
Citera
2009-01-09, 17:04
Medlem
dr-zekes avatar
Federer - Murray är igång. 3-3, Murray ska precis serva. Det ser ut som förra årets YEC. Murray spelar ett väldigt solitt baslinjespel med få UEs medan Federer attackerar gång på gång med varierande framgång. Helt klart en fördel Murray då han vinner sina games bra mycket lättare än Federer som nu pressats till 40-40 och inte förmått stänga förrän efter ett par fördelar i två av sina tre game. Helt klart ligger ett Murray-break i luften....

Mitt tips om ett enkelt första-set för Federer verkar inte stämma..
Citera
2009-01-09, 17:06
Medlem
stukas avatar
Nadal är fan ingen bad boy.. och han hade väl lika mycket stöd i Wimbledon som Federer senast, om inte mer.

Safin är en bad boy, Rios var en bad boy, Stepanek är en skitstövel, McEnroe var ett jävla as och Agassi som ung var tydligen ett riktigt praktarsel.

Nadal är sportslig och väluppfostrad och en helt annan sak.
Citera
2009-01-09, 18:37
Medlem
Vobblers avatar
Det är nästan overkligt att se Federer klappa igenom som han gjorde i kväll. 2009 blir nog ett mörkt år.

Han har tappat gnistan stackarn..
Citera
2009-01-09, 21:56
Medlem
pirates avatar
Jag tror att 2009 blir Murray's år. Han kommer att lyfta sitt spel väldigt mkt och få lite övertag på de andra topp tre spelarna. Men men bara tiden visar vad som kommer att ske.

Dock vill jag säga att jag tror inte Federer tar hem AO, fastän man ska absolut inte räkna bort honom.
Och inte Nadal för den delen heller, tror han behöver lyfta sitt spel i HD ännu ett snäpp innan han kan ta tunga titlar i det underlaget.
Djokern kommer att förbli Djokern, det vassa spelet men det känns som om det saknas lite lite lite grann hos honom.
Citera
2009-01-09, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stuka
Nadal är fan ingen bad boy.. och han hade väl lika mycket stöd i Wimbledon som Federer senast, om inte mer.

Safin är en bad boy, Rios var en bad boy, Stepanek är en skitstövel, McEnroe var ett jävla as och Agassi som ung var tydligen ett riktigt praktarsel.

Nadal är sportslig och väluppfostrad och en helt annan sak.

Nadal är ngt lite småpsykande. Safin vill jag nog inte säga är osportslig på plan. McEnroe/Connors/Lendl/Borg fick ju tennisen at få rock roll stämpel.
Agassi som ung var alldeles för fair play.
Citera
2009-01-10, 01:52
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Är detta, och inget annat delfora, historielöshetens verkliga högborg på Fb?
Nadal som ett "välkommet avbrott": har det varit något annat än krafttennis de senaste 10 åren och topspinnande de senaste 25? Dessutom "sportslig"?!Lendl "rock´n´roll"? McEnroe var/är dessutom ingen skitstövel i den meningen, mer en hetlevrad knäppgök. Connors, Nastase m fl höll t skillnad från McEnroe på med "planerade" utbrott i psykande syfte.

Nåväl, någon som såg Söderling mot Stepanek i går natt? Han sopar banan m honom i första och tappar sedan allt - har vi sett det förut? När ska han skaffa sig en "mental coach"/hjälp av idrottspsykolog el dyl? (någon som vet om han har utomstående hjälp på det planet redan? Verkar ju inte fungera ivf).
Citera
2009-01-10, 03:30
Medlem
stukas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Är detta, och inget annat delfora, historielöshetens verkliga högborg på Fb?
Nadal som ett "välkommet avbrott": har det varit något annat än krafttennis de senaste 10 åren och topspinnande de senaste 25? Dessutom "sportslig"?!Lendl "rock´n´roll"? McEnroe var/är dessutom ingen skitstövel i den meningen, mer en hetlevrad knäppgök. Connors, Nastase m fl höll t skillnad från McEnroe på med "planerade" utbrott i psykande syfte.

Nåväl, någon som såg Söderling mot Stepanek i går natt? Han sopar banan m honom i första och tappar sedan allt - har vi sett det förut? När ska han skaffa sig en "mental coach"/hjälp av idrottspsykolog el dyl? (någon som vet om han har utomstående hjälp på det planet redan? Verkar ju inte fungera ivf).

Nej det finns värre delforum.
Hur är Nadal osporstlig? Hans tics har inget med att störa motståndare att göra.
McEnroe var ypperst avskydd i Wimbledons korridorer på 80-talet och flera gånger bara en hårsmån från att bli diskad i tidiga rundor.

Söderling pratar nog inte med någon Johan Plate, nej..
Citera
2009-01-10, 04:03
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuka
- - -Hur är Nadal osporstlig? Hans tics har inget med att störa motståndare att göra.
McEnroe var ypperst avskydd i Wimbledons korridorer på 80-talet och flera gånger bara en hårsmån från att bli diskad i tidiga rundor.
- - -

OK - det är klart det är tics, vid varje jäkla boll, och 15-20 sek längre än tillåtet, självfallet borde jag insett att karln är funktionshindrad.

Flera spelare - bl a Jocke Nyström - har påtalat det i någon mening "ärliga" i McEnroes karaktär, Nyström kontrasterade explicit mot Connors som aldrig spelade apa eller konstrade då han ledde en match och allt flöt på bra. Att sedan McEnroe var nära att bli diskad (och blev det en gång, mot Perna i AO, borde varit 20 ggr under karriären!) är en helt annan sak. Connors och Lendl är avsevärt mer avskydda bland andra spelare - men det är klart, du vet ju bäst.
Citera
2009-01-10, 11:12
Medlem
dr-zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Är detta, och inget annat delfora, historielöshetens verkliga högborg på Fb? Nadal som ett "välkommet avbrott": har det varit något annat än krafttennis de senaste 10 åren och topspinnande de senaste 25?

Den kraften och topspin som Nadal klappar till sina bollar med har nog aldrig setts till på touren. Mig veterligen har det inte tidigare funnits en spelare som genererat så mycket kraft som Nadal. Betänk också de större bollarna och de långsammare underlaget som introducerades 2000ish. Och jag har då aldrig sett mer muskulös spelare än Nadal.

Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Jag tror att 2009 blir Murray's år. Han kommer att lyfta sitt spel väldigt mkt och få lite övertag på de andra topp tre spelarna. Men men bara tiden visar vad som kommer att ske.

Misstänker efter gårdagens holmgång att 2009 blir som du säger. Dock så kommer Federer lyfta sitt spel ett antal nivåer så fort det blir GS och det är väl egentligen efter AO vi kan avgöra hur långt Federer räcker till i GS-sammanhang. Men helt klart kommer året tillhöra Murray som har ett väldigt stabilt grundspel med få misstag och springer ned varenda boll.
Citera
2009-01-10, 14:34
Medlem
moviemovies avatar
Eftersom jag håller på Federer så har Nadal varit hat-spelaren nummer 1 de senaste 2-3 åren. Men det ser ut som om Murray tar över mer och mer nu. Ser verkligen fram emot Nadal mot Murray i en eventuell AO-semi, och att Nadal piskar honom för att senare själv få pisk i en final mot Federer. Federer får gärna slå ut Djokovic i sin semi. Drömtänkande...

Btw så spelade Kohlschreiber riktigt bra tennis sista settet mot Federer. Det var några riktigt bra game och bollar från hans sida. Det såg ju riktigt bra ut ett tag för honom när han fick till slagen ordentligt och välplacerat. Han spelade som kommentatorn sa, världsklasstennis ett tag där. Tiebreake;et när Federer återigen lyckas vända ett jobbigt läge visar att han verkligen är som bäst när det gäller.

Ser fram emot AO!
Citera
2009-01-11, 06:53
Medlem
Vobblers avatar
Roddick var inte ens nära att rubba Murray i finalen. Jag vet vem jag ska ska spela en slant på som vinnare i AO.

En småskadad Nadal och Federer på nedgång, 2009 ser bra ut för skotten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in