2009-06-24, 17:09
Medlem
CoopColas avatar
Något speciellt man bör tänka på när man köper tennisskor? Ska lira lite under sommaren på en grusbana. Såg några adidas på Stadium idag som kostade 400, kostade 600 förut, överväger att köpa dem imorgon. Jag är inte speciellt bra på tennis så behöver inga värsting skor.
Citera
2009-06-24, 17:38
Medlem
Bjurras avatar
Är man en hobbyspelare brukar det inte bli så intensivt så ett par relativt billiga skor duger gott. Jag kan inte komma på något särskilt som du ska tänka på, Adidas gör inga skräpskor.
Citera
2009-06-24, 18:12
Medlem
Vobblers avatar
Som Bjurra sa, du behöver inte lägga någon förmögenhet på dyra skor som hobbyspelare. Vad du än gör, spela aldrig på grus med dubbade löpardojor, då kan det gå illa. Min högerfot värker än idag...
Citera
2009-06-24, 22:07
Medlem
CoopColas avatar
Okej, låter kanon, tar och köper de skorna då. Jag kanske är dålig på att spela, men kommer inte vara sämst klädd iaf

Har ni några tips till en glad amatör? Något man ska tänka lite extra på? Vanliga nybörjarmisstag? Jag anser mig själv vara rätt snabb och har bra kondition.
Citera
2009-06-24, 23:57
Medlem
privat tennisplan

hejsan, har en fråga om en privat tennis plan, med lite priser å så.

De har alltså vart en asfalts-plan där, det enda som är felet med den nu är att halva är uppriven, har vart gropig och så. Men hur mycket pengar skulle det ungefär att fixa en asfalt eller grus plan där nu? marken under är just nu slät, ganska hårdpackat grus.

Så min fråga är alltså är om någon visste ett ungefärligt pris för att fixa till en plan igen?
Citera
2009-06-25, 00:29
Medlem
RobEngströms avatar
Söker fler hardcourtbanor i sthlmsområdet förutom hagatennis.
Citera
2009-06-25, 10:13
Medlem
Kitzbühels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Okej, låter kanon, tar och köper de skorna då. Jag kanske är dålig på att spela, men kommer inte vara sämst klädd iaf

Har ni några tips till en glad amatör? Något man ska tänka lite extra på? Vanliga nybörjarmisstag? Jag anser mig själv vara rätt snabb och har bra kondition.

Tänk på att inte köpa för billiga skor om du väger +80 kg dock. Då kan man få ett par med allt för dålig stötdämpning vilket kan göra att du får ont i korsryggen.
Asics brukar göra en bra budgetsko för ca 600 kr.

På grus är det dock inte lika viktigt med en superdojja som det är på hardcourt. Gruset är ju mjukt och sliter inte alls lika mycket på kroppen.

På hardcourt bör man ha en sko med dämpning både i bak och framdelen av foten samt att sko´n ska vara rejält stabil.,, även om du är en motionär.

Ang. misstag som många motionärer gör är att tålamodet brister efter ett par slag. Se till att inte missa.. Fegspela lite så kommer du vinna mer än du tror. Prova även att göra klassikern slå en boll på motståndarens backhand och rusa på nät. Då kommer du få många lätta poäng.

Citat:
hejsan, har en fråga om en privat tennis plan, med lite priser å så.

De har alltså vart en asfalts-plan där, det enda som är felet med den nu är att halva är uppriven, har vart gropig och så. Men hur mycket pengar skulle det ungefär att fixa en asfalt eller grus plan där nu? marken under är just nu slät, ganska hårdpackat grus.

Så min fråga är alltså är om någon visste ett ungefärligt pris för att fixa till en plan igen?

En tennisbana kan du få för ca 250.000 SEK. Grus blir billigast. Du kan dock göra en egen gräsbana för en struntsumma (i jämförelse) men den måste du sköta som ett spädbarn varje dag för att den ska bli bra. De här är rätt ledande på att göra grusbanor i SWE; http://www.lawnit.se/
Citera
2009-06-25, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kitzbühel
En tennisbana kan du få för ca 250.000 SEK. Grus blir billigast. Du kan dock göra en egen gräsbana för en struntsumma (i jämförelse) men den måste du sköta som ett spädbarn varje dag för att den ska bli bra. De här är rätt ledande på att göra grusbanor i SWE; http://www.lawnit.se/

Okej, tack så mycket.
Men jag har tänkt på en sak, om man bara skulle lägga asfalt på en yta lika stor som en tennisplan, hur mkt skulle det gå på ungefär?
Citera
2009-06-27, 01:07
Medlem
Tennis humör.

Jag har funderat ett tag på..... varför får inte tennisspelare utrycka sig aggresivt när det går dåligt ?
I fotboll, hockey och en hellvetes massa andra sporter så kan man höra folk spyr galla och vråla svordommar som man nästan hukar sig från, medans i tennisen så blir de utbuade direkt någon ropar något fånigt som "shit" osv.
Är detta pga att tennisen från början (vad jag förstått) var en "överklass sport" ?
Citera
2009-06-27, 22:39
Medlem
grusplan

Hej igen, har nu hittat en gamma grusplan som inte skötts på två år.. Så den är ganska full med barr och kottar för tillfället. Men jag och mina kompisar har fått tillgång till den här och alla verktyg så som vält och sånt, så vi har tänkt oss att fixa den här.
Planen just nu är ganska mjuk och torr, vi håller just nu på att sopar av den, sen ska vi försöka spruta på lite vatten och trycka till den, men har inte skött tennisplan förut så...

Jag undrar om det är någon som har lite bra tips, hur ofta den ska vattnas eller sånt?
Eller om nån vet någon bra sida man kan hitta lite sånt om grusplaner?

Tack på förhand!
Citera
2009-06-27, 23:13
Medlem
Kitzbühels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rohypnololle
Hej igen, har nu hittat en gamma grusplan som inte skötts på två år.. Så den är ganska full med barr och kottar för tillfället. Men jag och mina kompisar har fått tillgång till den här och alla verktyg så som vält och sånt, så vi har tänkt oss att fixa den här.
Planen just nu är ganska mjuk och torr, vi håller just nu på att sopar av den, sen ska vi försöka spruta på lite vatten och trycka till den, men har inte skött tennisplan förut så...

Jag undrar om det är någon som har lite bra tips, hur ofta den ska vattnas eller sånt?
Eller om nån vet någon bra sida man kan hitta lite sånt om grusplaner?

Tack på förhand!

Kratta upp all barr och kottar med en gummikratta eller räfsa. Gruset ska vara lite lätt upprivet. Därefter ska ni igentligen lägga på ca 500 kg nytt grus och sprida jämnt över banan. Sen DRÄNKER ni banan i vatten. Det ska bli en sjö. När pölarna torkat och banan bara är lite blöt så tar ni en bult (ett måste!!) och bultar hela planen i längd en gång och sedan i bredd en gång. Därefter fuktar ni banan igen och bultar längd och bredd två gånger. Låt torka helt. Sen fukta banan igen och bulta två gånger igen. En bana ska bultas med handbult ca 20 gånger med fuktning mellan var annan gång.

Därefter kan ni, om ni har en stor sil, sila ut lite fint glidgrus, ca 2 skottkärror och dra ut med ban-borsten. Har ni ej sil kan ni bara dra banan med borsten ett par gånger. Sen kan ni provspela och se att den håller.

Om man ej bultar ordentligt trampar man igenom så banan spricker i stora kocker och tillslut blir den ospelbar.

Uppdatera gärna hur det gick!!
Citera
2009-06-28, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kitzbühel
Kratta upp all barr och kottar med en gummikratta eller räfsa. Gruset ska vara lite lätt upprivet. Därefter ska ni igentligen lägga på ca 500 kg nytt grus och sprida jämnt över banan. Sen DRÄNKER ni banan i vatten. Det ska bli en sjö. När pölarna torkat och banan bara är lite blöt så tar ni en bult (ett måste!!) och bultar hela planen i längd en gång och sedan i bredd en gång. Därefter fuktar ni banan igen och bultar längd och bredd två gånger. Låt torka helt. Sen fukta banan igen och bulta två gånger igen. En bana ska bultas med handbult ca 20 gånger med fuktning mellan var annan gång.

Därefter kan ni, om ni har en stor sil, sila ut lite fint glidgrus, ca 2 skottkärror och dra ut med ban-borsten. Har ni ej sil kan ni bara dra banan med borsten ett par gånger. Sen kan ni provspela och se att den håller.

Om man ej bultar ordentligt trampar man igenom så banan spricker i stora kocker och tillslut blir den ospelbar.

Uppdatera gärna hur det gick!!

Tack så mycket för hjälpen!
Ja vi hade faktiskt sådan tur att det fans ca. 10st 40kg säckar kvar vid planen. Om man inte har en gummi-skrapa så tror du det går om man borstar av det med kvastar?? Det är en hel del barr..

Och sen när jag ska lägga ut gruset, så räknade du med att jag även lägger bakom planen på kortsidorna? Är väl inte jätte viktigt utanför på långsidorna kanske!?

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in