Citat:
Ursprungligen postat av
swedenflooded
Ingen som spelar dubbel?
Jag spelar inte dubbel, men har några gissningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
swedenflooded
Kan någon förklara varför dubbelspel har blivit så fånigt numer:
-Efter varje boll, vunnen som förlorad, måste man uppsöka sin partner o peta på/röra honom. Går det inte spela annars eller varför är det så viktigt?
För att hjälpa att hålla uppe den mentala energin hos sin partner? och visa att man är ett lag, så att partnern inte börjar känna att den är orsaken till att spelet går dåligt?
Citat:
Ursprungligen postat av
swedenflooded
-Servaren måste låtsas taktikprata inför nästan varje serve: trots att motståndarna, om dom ens förstår språket, befinner sig 30m bort måste man ändå låtsas viska, dvs man håller handen eller bolllen framför (i) munnen.
Eftersom spelarna dels är samspelta, dels inte vet hur motståndarna returnerar, vad finns det att snacka om inför var o varannan serve? Att det hela oftast, alls inte alltid, är ett låtsasspektakel ser man på om munnarna rör sig eller inte.
Vet du att dom låtsas?
Jag skulle också föredra om dom bara körde på, utan viskandet.
Citat:
Ursprungligen postat av
swedenflooded
Förr gick det alldeles utmärkt att spela högkvalitativ dubbel utan det här tramsandet. Att efter ett speciellt bra slag ge den andre en high five är inget som stör. Men varenda slag är ju inte precis ett sådant.
Jag var inte med förr, och håller väl allmänt med dig. Men jag kan tänka mig att det ligger idrotts-psykologiska saker bakom, som gör att ett lag spelar bättre om dom hela tiden håller kontakten. Det är nog speciellt viktigt när det går dåligt. Om det bara high-fivas när det går bra, kan nog en svacka bli onödigt djup, ifall spelarna sluter sig inom sig själva när det går dåligt.