Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Skarpt argument! Dina källor är en handfull fakta blandat med en oändlig mängd konspiratorisk spekulation.
Vad i mina inlägg är "konspiratorisk spekulation"?
Citat:
Vem skulle påstå att de har världens tuffaste antidopingprogram?
Ja du, vad sägs om att faktiskt läsa länkarna jag postade innan du svarar?
Citat:
Jämförelsen är med cyklingen, en sport som har kniven mot strupen att rensa upp totalt för ens existera som professionell verksamhet i framtiden. Relativt det är tennisen "slapp".
Cykelsporten har många dopningsavslöjanden därför att man jobbar väldigt hårt för att sätta dit fuskarna. Med tennisens antidopningsarbete hade ytterst få cyklister åkt fast. Tennisen är slapp därför att man har ett antidopningsprogram som innebär att ett antal av dom tyngsta prestationshöjande substanserna/metoderna kan användas av utövarna med obefintlig risk för avslöjande.
Citat:
Vilken annan icke-konditionsidrott har hårdare tester? Hur sannolikt är det att EPO skulle ha en avgörande betydelse i en match? I de idrotter som har omfattande problem är kopplingen väldigt klar och direkt.
Friidrotten har det absolut. Tom sprinters som Marion Jones och Kelli White använde EPO. Att tro att det inte skulle kunna ha stor betydelse i tennis där matcherna varar i flera timmar och spelschemat är minst sagt tufft, är naivt.
Jim Courier håller med:
http://www.independent.co.uk/sport/tennis-courier-reveals-blooddoping-fears-1075149.html
Liksom Wada (se tidigare länkar).
Citat:
Behovet har liksom inte varit lika uppenbart som i tex damernas diskus. Har du sett hur dessa baseballspelare är byggda? Finns inte en tennispelare någonsin som ens har varit i närheten att ha den muskelmassan, Nadal är en tandpetare i jämförelse. Roddick kommer in lättare byggd än någonsin till Wimbledon och spelar sin bästa tennis i karriären.
Basebollspelare behöver inte springa tillnärmelsevis lika mycket vilket både är en anledning till att dom är större och att tennisen faktiskt är en mer fysisk sport med minst lika goda skäl att dopa sig.
Att Roddick tjänade på att bränna lite fett stärker inte direkt din tes.
Citat:
Tennis är inte en fysisk sport. Behöver du springa 100m på under 10s? Lyfta 170kg över huvudet? Trampa 6 timmar i sträck upp för alpvägar? Vilken fysisk egenskap måste man komma nära 100% av det mänskligt möjliga för att bli en vinnare i tennis? Och gott om drickapauser har de också... Det räcker med att du sköter din fysträning professionellt, det är inga mirakel du behöver uträtta.
Återigen, detta är fruktansvärt naivt. Du kan inte ha någon som helst koll på dagens tennis om du inte fattar att fysiken spelar väldigt stor roll. Varför tävlar inte damer och herrar mot varandra om det inte är så viktigt? Tror du inte att Nadal (jag säger inte att han är dopad) hade varit sämre om han tröttnade snabbare, hade sämre återhämtningsförmåga, inte kunde träna lika hårt, inte kunde få lika mycket spin och fart på bollen, inte han upp lika många bollar, inte kom rätt till lika många bollar, var svagare etc. Tror du att en småfet Serena (återigen, bara ett exempel) skulle vinna slams om hennes fysiska styrka var mer ordinär? Blev inte Murray och Verdasco klart bättre efter att dom blev snabbare, starkare och uthålligare? Tackar inte Agassi sin fystränare Gil Reyes för sina stora framgångar i slutet av karriären (5GS 99-2003)?
Citat:
"har varit" hade jag använt när senaste säkra fakta är från 2003. De viktigaste turneringarna sköter ITF och de har inte friheten att vara hur slappa som helst längre.
Nu påstod jag iofs inte att dopning är ett problem i tennis utan att det finns en del som tyder på det.