2008-05-15, 15:50
Medlem
Iskras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Fanns ju en profetia om detta i Jerimiah.

Matt 27
Men då Judas, som hade förrått Jesus, såg att Jesus var dömd, ångrade han sig och lämnade tillbaka de trettio silvermynten till översteprästerna och de äldste 4 och sade: "Jag har syndat och förrått oskyldigt blod." De svarade: "Vad rör det oss? Du vill se det så." 5 Då kastade han silvermynten i templet och gav sig av. Sedan gick han och hängde sig. 6 Översteprästerna tog mynten och sade: "Det är inte tillåtet att lägga dem i offerkistan, eftersom det är blodspengar." 7 Och de beslöt att för dessa pengar köpa Krukmakaråkern till begravningsplats för främlingar. 8 Därför kallas den åkern än i dag Blodsåkern.

9 Då uppfylldes det som var sagt genom profeten Jeremia: Och jag tog de trettio silvermynten, det pris som Israels barn hade satt på honom som hade värderats,* 10 och jag gav dem som betalning för Krukmakaråkern, så som Herren hade befallt mig.

Fast den skall tydligen anspela på sak.11:12-
Citera
2008-05-15, 15:56
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iskra
Fast den skall tydligen anspela på sak.11:12-
Aa just det..

Citat:
Sakarja 11
Då sade jag till fåren: "Jag vill inte längre vara er herde. Det som håller på att dö, det må dö, och det som håller på att förgås, det må förgås. Och de som blir kvar må äta upp varandra."

10 Så tog jag min stav Nåd och bröt sönder den för att upplösa det förbund som jag hade slutit med alla folk. 11 Så upplöstes det på den dagen, och de olyckliga fåren som gav akt på mig förstod att detta var HERRENS ord.

12 Och jag sade till dem: "Om ni finner för gott, så ge mig min lön. Men om inte, så låt det vara." Då vägde de upp min lön, trettio siklar silver. 13 Och HERREN sade till mig: "Kasta det åt krukmakaren!" - det härliga pris som de ansåg mig vara värd. Och jag tog de trettio silversiklarna och kastade dem i HERRENS hus åt krukmakaren. 14 Därefter bröt jag sönder min andra stav, Endräkt, för att upplösa broderskapet mellan Juda och Israel.
Citera
2008-05-16, 06:30
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Det faktum att Judas förrådde hindrare inte att han hade ett val. Han var ju inte ensam om att ta illa vid sig av Jesu person. Detta är en konsekvens av Jesu person och alla lärjungarna hade troligtvis en bit av sig som ville förråda. Skillnaden är att Judas gjorde det. Hans val har nog gjort det svårt för honom att närma sig Gud.
SVÅRT? JUDAS GICK JU DIN GUDS ÄRENDE? DE VAR JU VARANDRAS STALLBRÖDER! JUDAS GJORDE JU ENLIGT DIG EN I GUD VÄLBEHAGLIG GÄRNING?

Citat:
Att Judas skulle stå oåterkalleligt bortom förlåtelsen håller jag inte för självklart.
TJA, ENLIGT JESUS SÅ VAR HAN FÖRDÄRVETS MAN.

Citat:
Älskar vi Jesus så lever vi i gemenskap med honom, dvs. vårat sinnelag, vår vilja och så vidare konvergerar med vår Herres.
ENLIGT JESUS INTE! FÖR ENLIGT JESUS SÅ MÅSTE VI OCKSÅ VÄLJA ATT GÖRA SOM HAN SÄGER. HANDLINGEN KOMMER INTE PER AUTOMATIK.

ATT GÖRA SOM JESUS SÄGER ATT VI SKALL GÖRA ÄR ATT LEVA NÄRA HONOM.
Citera
2008-05-16, 07:11
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
SVÅRT? JUDAS GICK JU DIN GUDS ÄRENDE? DE VAR JU VARANDRAS STALLBRÖDER! JUDAS GJORDE JU ENLIGT DIG EN I GUD VÄLBEHAGLIG GÄRNING?
Oj, här har vi kommit åt CAPS LOCK...

Eftersom konsekvensen av detta är att man måste demontera hela kristendomen finner jag det otroligt.

Citat:

TJA, ENLIGT JESUS SÅ VAR HAN FÖRDÄRVETS MAN.

Det är riktigt - vilket skulle tyda på att han inte ångrade sig.

Det är lustigt att du inte är konsekvent i din argumentation.

Citat:
ENLIGT JESUS INTE! FÖR ENLIGT JESUS SÅ MÅSTE VI OCKSÅ VÄLJA ATT GÖRA SOM HAN SÄGER. HANDLINGEN KOMMER INTE PER AUTOMATIK.

Ja, självklart. Men varför skulle man inte välja det om man tror (på riktigt)? Frukten är ju ett bra mått på tro.
Citera
2008-05-16, 10:40
Avslutad
Citat:

Amen..

Och..

..inte bara det..

Jesus säger..

.. Bli kvar i mig, så blir jag kvar i er.. ( Joh 15:4)
Citera
2008-05-16, 12:07
Medlem
En liten fråga till dig Dag:

Hur ser du tron på Jesus, är det ett måste för att finns riket, eller räcker det att följa läran. De levnadsregler och människosyn var inte något nytt och kan appliceras på andra trosystem. De följer ungefär samma principer men har en annan uppfattning av Gud. De följer alltså själva läran, men hyllar en annan mästare. Eller människor som inte är speciellt troende men ändå lever rätt.

Tack på förhand
Citera
2008-05-17, 22:52
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
En liten fråga till dig Dag:

Hur ser du tron på Jesus, är det ett måste för att finns riket, eller räcker det att följa läran. De levnadsregler och människosyn var inte något nytt och kan appliceras på andra trosystem. De följer ungefär samma principer men har en annan uppfattning av Gud. De följer alltså själva läran, men hyllar en annan mästare. Eller människor som inte är speciellt troende men ändå lever rätt.

Tack på förhand
Antingen så är du en invandrare med utländsk ursprung eller så är du väldigt dålig på svenska. För din grammatik i det du skriver gör att man inte förstår vad det är du skriver.

Därför är det svårt att svara på det du skriver. Försök rätta till grammatiken så ska vi nog kunna kommunicera.
Citera
2008-05-17, 22:57
Medlem
Dags avatar
Citat:
Eftersom konsekvensen av detta är att man måste demontera hela kristendomen finner jag det otroligt.

Det där var ju intressant. Så du inser att det är ett problem som kristendommen har med Jesu undervisning? Bra! Då har jag i alla fall nått en bit på vägen. Nu återstår bara att du böjer dig för sanningen och ger Jesus rätt i det han säger.
Citera
2008-05-17, 23:06
Medlem
Dags avatar
Citat:
Det är riktigt - vilket skulle tyda på att han inte ångrade sig.

Det är lustigt att du inte är konsekvent i din argumentation.
Det är ju ditt konstiga kontroversiella resonemang som inte stämmer. För om nu en människa går i fördärvet p.gr.a sin ondska och girighet betyder det inte att den mannen inte kan ångra sig. Alla som hamnar i Gehenna ångrar sig. Det är ju detta som är plågan. Man ångrar sin synd men kan inte gottgöra den utan får uppbära straffet för sitt handlande.

Därför uppmanade ju Jesus oss att förlika oss med vår broder medan vi ännu var med honom på vägen. Försen var det försent...

För så ofta som det kommer det som benämns med människosonen skall han skilja fåren från getterna. Och de orättfärdiga skall gå bort till evigt straff. ...och där skall vara gråt och tandagnisslan. Det är ångern som framkallar gråten och tandagnisslan är orsakad av grämelsen över det onda man inser att man gjort. Det är ju just detta som ÄR straffet; att man ångrar sig men inte kan göra gjort ogjort.
Citera
2008-05-18, 07:48
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Det är ju ditt konstiga kontroversiella resonemang som inte stämmer. För om nu en människa går i fördärvet p.gr.a sin ondska och girighet betyder det inte att den mannen inte kan ångra sig. Alla som hamnar i Gehenna ångrar sig. Det är ju detta som är plågan. Man ångrar sin synd men kan inte gottgöra den utan får uppbära straffet för sitt handlande.

Därför uppmanade ju Jesus oss att förlika oss med vår broder medan vi ännu var med honom på vägen. Försen var det försent...

För så ofta som det kommer det som benämns med människosonen skall han skilja fåren från getterna. Och de orättfärdiga skall gå bort till evigt straff. ...och där skall vara gråt och tandagnisslan. Det är ångern som framkallar gråten och tandagnisslan är orsakad av grämelsen över det onda man inser att man gjort. Det är ju just detta som ÄR straffet; att man ångrar sig men inte kan göra gjort ogjort.
Ja det kan vara som du säger. Menar du att det finns oförlåtliga synder? Kan du ge exempel på en sådan?
Citera
2008-05-18, 09:59
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ja det kan vara som du säger. Menar du att det finns oförlåtliga synder? Kan du ge exempel på en sådan?
Hädelse av den helige Ande är oförlåtligt, enligt Jesus.
Citera
2008-05-18, 10:07
Medlem
Dags avatar
Citat:

Det ÄR som jag säger.

Dessutom säger Jesus att man ska slippa ut därifrån när man har betalt till den sista skärven. Alla ska få igen sitt jordelivs gärningar, vare sig de gjort ont eller gott. Och det betyder ju också att människan ska inte lida för mer ont än det hon gjort. Och att hon skall belönas för det goda hon gjort.
Det man sår får man skörda.

Ordet evigt straff behöver inte betyda en obegränsad tidslängd utan kan betyda typ av straff. Detta ser man tydligt i uttrycket "den sista dagen". Det finns en betydelse i ordet som man inte i förstone tänker på. Se vidare http://www.sanningen.nu/uppstand.html

.
Senast redigerad av Dag 2008-05-18 kl. 10:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in