Hallå din gamla gnostiker.
Jag är sparsam med inlägg i detta forum. Brukar gå in när jag finner något av intresse men jag skall göra ett undantag.
Jag förstår att du saknar mina intressanta inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Jag tror att bibeln innehåller vissa heliga skrifter.
Nu betyder ju ordet helig "för ett speciellt ändamål avskilt" så ur den synvinkeln så är ju bibeln av kyrkan avskild som den bok gemene ska säga sig tro på men inte alls tro på i praktiken.
Har man gult glas i glasögonen så färgar det allt man ser. Så när de kristna läser i bibeln ser det bara det som kyrkan färgat gult åt dem. Har då proselyter som Dolphin tagit på sig de gula fula kyrkliga glasögonen så ser han gult i allt som andra skriver.
.
Jag har tidigare förklarat att min enda kyrka är Jesus Kristus och mitt enda rättesnöre är den Heliga Skrift. Om du menar att detta är " fula kyrkliga glasögon" så får det stå för dig.
Du fortsätter som en papegoja tjata om att den världsliga kyrkan och dess präster är det jag lystrar till.
Du kanske vet något om mig jag inte känner till.
Citat:
Typiskt för just kristna att svära så ohämmat.
Jag svär inte utan menar ordagrant.
Kanske borde jag skrivit "Jesus kan vara vilken fan som helst" så att även du kunde förstå.
Citat:
Att jag skulle vilja göra om Jesus är ju konstigt påstående eftersom jag endast citerar hans egna ord. Men har man för vana att aldrig studera hans ord för att istället hänge sig åt påhittade egna teser så blir ju till slut Jesu ord per automatik frånstötande.
Här håller jag med Tubbo. Hur kan du vara säker på att det verkligen är Jesu ord, när det verkar som om du inte har fullt förtroende för apostlarn och evangelisterna.
Citat:
Jag ser inte Jesus som en teateraktör utan som en verklig person som levde i sanning och rättfärdighet. Just därför skulle jag hellre vilja kalla honom för Chrestos än för Christos då ju Christos är något som avser det som är utanpå, dit sminkat, på en människa.
Som jag hoppas att alla ser så ligger min syn på Jesus på ett djupare plan än den ytliga och förljugna flum Dolphin för till torgs och vill kasta på mig.
Vi använder svenska begrepp men du gör ett undantag och det är ordet Kristus.
Varför är du så känslig för just det ordet så att du likt en orm alltid slingrar dig när du stöter på det?
Kan du inte försöka med lite ärlighet och erkänna att du inte tror att han är Messias. Nej jag befarar att det kan du inte.
Citat:
Som jag hoppas att alla ser så ligger min syn på Jesus på ett djupare plan än den ytliga och förljugna flum Dolphin för till torgs och vill kasta på mig.
Jovisst. Det är upp till var och en att bedömma vem som är flummig och vem som har ett djup i sin syn på Jesus Kristus.