2008-05-15, 07:40
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Jo, problematiken blir som med Judas, han blir dömd på förhand. Hela hans livs syfte är att rädda de kristna och fördåa Jesus så att han dö tortyrdöden. Hade Jesus kommit 200 år tidigare skulle Judas aldrig kunnat förråda Jesus. Gud valde alltså judas till att bli Jesus förrädare och bli en av historiens bespottade karraktär, trots det faktum att utan den handlingen skulle den kristna frälsningen och förlåtelsen utebli.
Det faktum att Judas förrådde hindrare inte att han hade ett val. Han var ju inte ensam om att ta illa vid sig av Jesu person. Detta är en konsekvens av Jesu person och alla lärjungarna hade troligtvis en bit av sig som ville förråda. Skillnaden är att Judas gjorde det. Hans val har nog gjort det svårt för honom att närma sig Gud. Sedan tror jag att evangeliernas beskrivning av Judas är färgad av hands handling. Judas hade en hög status i lärjungegruppen tidigare.. Att Judas skulle stå oåterkalleligt bortom förlåtelsen håller jag inte för självklart.

Citat:
Så att älska Jesus och be honom om synderna förlåtelse räcker inte menar du? Nä, jag vet att du inte menar det, men skulle kristendomen stämma skulle det råda en stor orättvisa i världen, och den enda ansvariga för den är dess skapare. Jag kan omöjligen tro att Gud är orättvis och predestinerar.
Stämmer inte det med vad vi ser i världen? Vad är rättvist? Och hur mycket bidrar vi med det? Likväl som Plantinga kan placera all ondska hos människor, kan man egentligen placera all genuin orättvisa hos människor. Sedan är ju frågan vad rättvisa är. Lika möjligheter? Lika resultat? Lika möjligheter att uppnå sin fulla potential? Jag tror inte på predestination, men orättvisan är manifest. Skaparen tolererar detta, och kan göra det och vara god då denna världen inte är sitt eget mål. Sedan kan man ju peka på möjligheten till ett organiskt samarbete. En kan vara glad, en noggrann, en rik, en lever för dagen. Orättvist ifall de skall tävla, berikande ifall de skall samarbeta, och samarbete och liv i gemenskap är vad som förordas av vår Herre. Ang. om det räcker att älska Jesus och be om syndernas förlåtelse så räcker det i en mening. Jag tror dock att denna kärlek, om det är kärlek, får djupgående konsekvenser för hela livet. Älskar vi Jesus så lever vi i gemenskap med honom, dvs. vårat sinnelag, vår vilja och så vidare konvergerar med vår Herres.

Citat:
Det här är lite intressant, eftersom vi talat lite on gnosticism tidigare i tråden. De flesta gnostiska rörelser säger att den här världen är en korrupt och imperfekt skapelse. Det liknar lite det du säger, och borde inte Gud från början skapat den perfekta världen. Lidandet blir onödigt och bara ett fåtal får skutta runt i någon form av evigt paradis medan resten blir dubbelt straffade för att inte ha den rätta tron.

Hm, jag får fundera lite mer på om detta är konsekvensen av vad jag säger.

Skapelsen är god. En god skapelse plus distortion --> en ond skapelse i längden. Död och ständig pånyttfödelse (alltså nya individer, nationer, osv.), samt ständig förlåtelse och avlösning säkerställer godhet. Vi befinner oss alltså i ett spänningsfält mellan gott(=närhet och enhet med Gud) och ont(=avskildhet från Gud=synd). Detta innebär att vår värld har potential till den fulla Godheten. Denna ligger inte i världsfrånvänd askes eller i hedonism vilket postuleras av gnostiska tankegångar, utan i den (fullkomnade) mänsklighet som Jesus är. Likt han är som oss, fast utan synd, har allt skapat en möjlighet till fullkomlighet, vilken när vi stöter på den är fullt igenkännlig. Just denna igenkännlighet gör det ännu mer till ett möjligt val för mänskligheten. Detta får mig att tro att det ligger något i att människor, även inför presenterat paradis, inte kommer vilja.
Citera
2008-05-15, 08:28
Medlem
Iskras avatar
Predestination är naturligtvis en omöjlighet för moralen, som tidigare sagts förtar det all effekt av våra handlingar. Jag måste även hålla med påståendet att en handling som är känd också är bestämd.

Om Gud vet att jag kommer att börja dagen 15 maj 2008 med att gå in på FB och läsa denna tråd så är det ju bestämt att jag skall göra det. Alternativen att läsa tidningen eller att börja med jobbet direkt är endast tänkbara alternativ, men Gud vet att jag inte kommer välja dom och då innebär det att jag inte kan välja något av dom alternativen. Med andra ord är det predestinerat att jag skall göra "valet" att läsa denna tråd och jag kan då inte heller hållas ansvarig för att jag exempelvis inte börjar med mitt jobb.

Snarare måste det väl vara så att våra förutsättningar är bestämda, Gud vet alla människors förutsättningar men inte vad vi gör av dom. Detta gör oss moraliskt ansvariga för att göra det bästa utifrån förutsättningarna. Det är lätt att falla i fällan att skylla på sina förutsättningar men i Guds ögon funkar inte det, den som har goda förutsättningar har stora möjligheter att leva upp till Guds bud och har stora möjligheter att hjälpa sin omgivning medan den som fötts med sämre förutsättningar har det svårare. Gud har ju uttryckligen sagt att det är så vi kommer att bli bedömda.

Samma sak gäller för Judas, som Excelsis skrev, hade säkert alla lärjungar en viss förutsättning at förråda. Alla människor lockas av pengar men endast Judas gav vika. Att Judas skulle göra det visste nog inte Gud men han visste kanske att just Judas var svagast i det hänseendet av alla lärjungarna.
Citera
2008-05-15, 09:28
Medlem
SleepaZs avatar
Ni är så kloka Excelsis och Isakra. Ett sant nöje att läsa era texter en sådan här morgon med kaffe och macka framför datorn. En fin morgon predikan.

Gud välsigne er
Citera
2008-05-15, 09:50
Medlem
Iskras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Ni är så kloka Excelsis och Isakra. Ett sant nöje att läsa era texter en sådan här morgon med kaffe och macka framför datorn. En fin morgon predikan.

Gud välsigne er

Kul att man kan glädja någon.

Hoppas att kaffet smakar och Guds välsignelser till dig också.
Citera
2008-05-15, 10:25
Medlem
Pettoss avatar
Gud välsigne er alla!
Citera
2008-05-15, 10:29
Avslutad
Citat:
Är han allvetande och kan predestinera mänskligheten, då är han djupt orättvis. Det tror jag inte om Gud eftersom jag tror Gud är god. Judas valde inte själv, han kan ha omöjligen valt någon annan väg, eftersom Gud redan har sett att det skall ske. Då kan det omöjligen inte ske. Guds vilja var här enligt kristendomen att Judas skulle förråda Jesus enligt planen.

Jag kan inte säga att det var Guds vilja att Judas skulle förråda Jesus..

Men Judas svek kan naturligtvis inte vara okänt av en allvetande Gud..

På så sätt kunde Gud låta detta ingå i planen..

Kanske är så Gud är omedelbart närvarande i varje beståndsdel av tiden .

Han upprättar alltså sin eviga ”predestinationsplan” – och i denna är varje människas fria ja eller nej till hans nåd inräknad..

Förstår du vad jag menar? Han upprättade inte en linjar plan.. den är i Hans vara..
Citera
2008-05-15, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iskra
Predestination är naturligtvis en omöjlighet för moralen, som tidigare sagts förtar det all effekt av våra handlingar. Jag måste även hålla med påståendet att en handling som är känd också är bestämd.

Om Gud vet att jag kommer att börja dagen 15 maj 2008 med att gå in på FB och läsa denna tråd så är det ju bestämt att jag skall göra det. Alternativen att läsa tidningen eller att börja med jobbet direkt är endast tänkbara alternativ, men Gud vet att jag inte kommer välja dom och då innebär det att jag inte kan välja något av dom alternativen. Med andra ord är det predestinerat att jag skall göra "valet" att läsa denna tråd och jag kan då inte heller hållas ansvarig för att jag exempelvis inte börjar med mitt jobb.

Snarare måste det väl vara så att våra förutsättningar är bestämda, Gud vet alla människors förutsättningar men inte vad vi gör av dom. Detta gör oss moraliskt ansvariga för att göra det bästa utifrån förutsättningarna. Det är lätt att falla i fällan att skylla på sina förutsättningar men i Guds ögon funkar inte det, den som har goda förutsättningar har stora möjligheter att leva upp till Guds bud och har stora möjligheter att hjälpa sin omgivning medan den som fötts med sämre förutsättningar har det svårare. Gud har ju uttryckligen sagt att det är så vi kommer att bli bedömda.

Samma sak gäller för Judas, som Excelsis skrev, hade säkert alla lärjungar en viss förutsättning at förråda. Alla människor lockas av pengar men endast Judas gav vika. Att Judas skulle göra det visste nog inte Gud men han visste kanske att just Judas var svagast i det hänseendet av alla lärjungarna.
Det du skriver är ungefär som jag också resonerar i frågan predestination. Endel resonerar att Gud inte kan vara allsmäktig om skaparen inte är allvetande, men jag håller inte med, efterson en allsmäktig varelse kan välja att vara ovetande. Som jag skrivit någonstans tidigare så uteblir Guds egna upplevelse om han redan i förväg vet vad som kommer hända. En enkel liknelse är att en människa som ser en film och vet exakt varje händelse i får inte alls samma upplevelse som om den vore något helt nytt och spännande. Jag är övertygad att Gud upplever universum, och oss i den, det är därför jag tror han är medveten av nuet, men inte vad vi ska handla i nästa sekund.
Citera
2008-05-15, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag kan inte säga att det var Guds vilja att Judas skulle förråda Jesus..

Men Judas svek kan naturligtvis inte vara okänt av en allvetande Gud..

På så sätt kunde Gud låta detta ingå i planen..

Kanske är så Gud är omedelbart närvarande i varje beståndsdel av tiden .

Han upprättar alltså sin eviga ”predestinationsplan” – och i denna är varje människas fria ja eller nej till hans nåd inräknad..

Förstår du vad jag menar? Han upprättade inte en linjar plan.. den är i Hans vara..

Det förutsätter att Gud inte känner till hur människan fungerar, eller att han inte bryrs sig om den lilla människan och i detta fall Judas. Om han vet att Judas kommer förråda gör han följande märkliga och i mina ögon ickegoda beslut.

- Dags resonemang att fadern blir en indirekt mördare av sin egen son stämmer

- Judas blir förvald att begå det västa brottet som skett, inblandad i ett Gudamord.

-Judas är egentligen det verkliga offret som bär allas synder på sina axlar, eftersom hans liv och efterliv offras för mänsklighetens förlåtelse. Jesus återuppstod efter tre dagar, ett rätt kortvarigt offer av Gud för mänskligheten i jämförelse.
Citera
2008-05-15, 15:22
Avslutad
Citat:
Om han vet att Judas kommer förråda gör han följande märkliga och i mina ögon ickegoda beslut.

- Dags resonemang att fadern blir en indirekt mördare av sin egen son stämmer

- Judas blir förvald att begå det västa brottet som skett, inblandad i ett Gudamord.

-Judas är egentligen det verkliga offret som bär allas synder på sina axlar, eftersom hans liv och efterliv offras för mänsklighetens förlåtelse. Jesus återuppstod efter tre dagar, ett rätt kortvarigt offer av Gud för mänskligheten i jämförelse.

Ja.. Gud vet självklart att Judas kommer att förråda Jesus..

Jesus säger ju till honom:

Matt 26:50
"Min vän, nu har du gjort ditt."( Matt 26:50)

Och ja.. Gud lät Jesus dö..och åter uppstå..

men.. självklart hade Jesus kunnat vägra att dricka den bägare som Fadern räcker Honom..

Jesus lät sig mördas..

Jesus yttrar enligt Matteus:

Tror du inte att om jag bad min fader skulle han genast skicka mer än tolv legioner änglar till min hjälp?
Men hur skulle då skrifterna kunna uppfyllas som säger att detta måste hända?
( Matt 26:53-54)

Vi ser den symboliska upprättelsen efter Adams fall.. att där Adam föll.. stod Jesus fast..

Hur som helst..

Det är lite trixigt det där med Judas.. det har du ju rätt i..

I SKriften kan vi läsa:

"Människosonen går bort, som det står skrivet om honom, men ve den människa genom vilken Människosonen blir förrådd! Det hade varit bäst för den människan om hon aldrig hade blivit född."

Judas, som skulle förråda honom, sade: "Det är väl inte jag, rabbi?" Jesus svarade: "Du har själv sagt det.( Matt 26:24-25)

Om Gud är god.. så "måste" Judas ha förrått Jesus av fri vilja.. annars blir konsekvensen den du säger.. Gud skulle då döma Judas för ett brott han inte begått av fri vilja.. Gud vore således inte god..

Därför håller jag fast vid att Judas valde att av fri vilja förråda Herren..

Det finns ett djupare skikt i berättelserna om Judas och hans svek vars tolkning jag inte kommer åt..

Kanske kan du hjälpa mig..

Det jag inte förstår är varför överprästerna betalade Judas för att han skulle utpeka Jesus.. de visste ju vem han var..

Det står ju i Skriften då Jesus fängslas..

"Som mot en rövare har ni gått ut med svärd och påkar för att fängsla mig. Var dag satt jag i templet och undervisade utan att ni grep mig.( Matt 26:55)

Det kan jag fundera över..
Citera
2008-05-15, 15:27
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Det finns ett djupare skikt i berättelserna om Judas och hans svek vars tolkning jag inte kommer åt..

Kanske kan du hjälpa mig..

Det jag inte förstår är varför överprästerna betalade Judas för att han skulle utpeka Jesus.. de visste ju vem han var..

Det står ju i Skriften då Jesus fängslas..

"Som mot en rövare har ni gått ut med svärd och påkar för att fängsla mig. Var dag satt jag i templet och undervisade utan att ni grep mig.( Matt 26:55)

Det kan jag fundera över..
Fanns ju en profetia om detta i Jerimiah.

Matt 27
Men då Judas, som hade förrått Jesus, såg att Jesus var dömd, ångrade han sig och lämnade tillbaka de trettio silvermynten till översteprästerna och de äldste 4 och sade: "Jag har syndat och förrått oskyldigt blod." De svarade: "Vad rör det oss? Du vill se det så." 5 Då kastade han silvermynten i templet och gav sig av. Sedan gick han och hängde sig. 6 Översteprästerna tog mynten och sade: "Det är inte tillåtet att lägga dem i offerkistan, eftersom det är blodspengar." 7 Och de beslöt att för dessa pengar köpa Krukmakaråkern till begravningsplats för främlingar. 8 Därför kallas den åkern än i dag Blodsåkern.

9 Då uppfylldes det som var sagt genom profeten Jeremia: Och jag tog de trettio silvermynten, det pris som Israels barn hade satt på honom som hade värderats,* 10 och jag gav dem som betalning för Krukmakaråkern, så som Herren hade befallt mig.
Citera
2008-05-15, 15:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Fanns ju en profetia om detta i Jerimiah.

Matt 27
Men då Judas, som hade förrått Jesus, såg att Jesus var dömd, ångrade han sig och lämnade tillbaka de trettio silvermynten till översteprästerna och de äldste 4 och sade: "Jag har syndat och förrått oskyldigt blod." De svarade: "Vad rör det oss? Du vill se det så." 5 Då kastade han silvermynten i templet och gav sig av. Sedan gick han och hängde sig. 6 Översteprästerna tog mynten och sade: "Det är inte tillåtet att lägga dem i offerkistan, eftersom det är blodspengar." 7 Och de beslöt att för dessa pengar köpa Krukmakaråkern till begravningsplats för främlingar. 8 Därför kallas den åkern än i dag Blodsåkern.

9 Då uppfylldes det som var sagt genom profeten Jeremia: Och jag tog de trettio silvermynten, det pris som Israels barn hade satt på honom som hade värderats,* 10 och jag gav dem som betalning för Krukmakaråkern, så som Herren hade befallt mig.

Ah.. tack, min vän..
Citera
2008-05-15, 15:43
Medlem
Citat:
...Judas..
ja du, personligen tycker jag extremt synd om karln, i fall det var ödesbestämt, det är därför jag motsätter mig det då jag ogillar ofrivilliga men medvetna offer .

Desstuom förstår jag inte Judas, varför han gjorde det osv. Som du säger borde det inte vara speciellt svårt att få tag i Jesus, utan att någon berättar vart han är.

Desstuom berättar även Jesus för Judas på ett flertal ställen i evangelierna för Judas att han kommer förråda honom. Då blir det ännu märkligare att han genomför brotten, eller så är det kanske att han blir förbannand på att bli dömd på förhand och genomför det pga av det. Jag har svårt att tro att några silvermynt var anledningen.
Det kan ju även vara så att Judas blev tillfrågad av Jesus och att han gjorde det av någon djupare anledning. Allt man kan göra är att spekulera.
Senast redigerad av CatoHectorian 2008-05-15 kl. 15:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in