2008-05-18, 11:25
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Det ÄR som jag säger.

Dessutom säger Jesus att man ska slippa ut därifrån när man har betalt till den sista skärven.

Slippa ut från vad?

Citat:
Alla ska få igen sitt jordelivs gärningar, vare sig de gjort ont eller gott.
Och det betyder ju också att människan ska inte lida för mer ont än det hon gjort. Och att hon skall belönas för det goda hon gjort.
Det man sår får man skörda.

Vad du inte förstår är att alla människor gör både onda och goda gärningar. Vad ska hon då skörda?...det onda eller det goda....
Det finns ingen som bara gör goda gärningar.
Hur ska då domen gå till?
Citera
2008-05-18, 12:46
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Hädelse av den helige Ande är oförlåtligt, enligt Jesus.

Ja, jag har läst bibeln. Vill du konkretisera lite mer hade jag varit tacksam. Vad innebär hädelse av den Helige Ande?
Citera
2008-05-18, 12:50
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Det ÄR som jag säger.

Plötsligt ter sig påvens ofelbarhet som småpotatis..

Citat:
Dessutom säger Jesus att man ska slippa ut därifrån när man har betalt till den sista skärven. Alla ska få igen sitt jordelivs gärningar, vare sig de gjort ont eller gott. Och det betyder ju också att människan ska inte lida för mer ont än det hon gjort. Och att hon skall belönas för det goda hon gjort.
Det man sår får man skörda.
Anar jag en skärseld + en frälsning för alla.

Lite kryptokatolik trots allt Dag. Hur förhåller du dig till att Origenes blev kättarförklarad utifrån sin lära att alla blir frälsta.

Citat:

Ordet evigt straff behöver inte betyda en obegränsad tidslängd utan kan betyda typ av straff. Detta ser man tydligt i uttrycket "den sista dagen". Det finns en betydelse i ordet som man inte i förstone tänker på. Se vidare http://www.sanningen.nu/uppstand.html

.
Citera
2008-05-18, 12:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Plötsligt ter sig påvens ofelbarhet som småpotatis..

Citera
2008-05-18, 13:54
Medlem
SleepaZs avatar
Eftersom Dag tolkar Paulus läror som nonsens, och då frågar jag om dig Dag tar Apostlagärningarna på allvar eftersom Saul har en stor roll där. Eller hur skall ja tolka dig? Lucas har ju skrvit Apostl, ifrågasätter du hans trovärdighet som författare?

Väntar forfarande på svar om detta. Still waiting.
Citera
2008-05-19, 20:13
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ja, jag har läst bibeln. Vill du konkretisera lite mer hade jag varit tacksam. Vad innebär hädelse av den Helige Ande?
Din arrogans, t.ex.
Citera
2008-05-19, 20:18
Medlem
Dags avatar
Citat:
Anar jag en skärseld + en frälsning för alla.
Svårt att veta vad som rör sig i din skalle.

Men att alla människor skall bli frälsta är fullständigt fel. Det står att: "genom sin kunskap skall han göra många rättfärdiga". Alltså inte alla, bara de som förstår vad han säger och gör därefter är rättfärdiga. De andra lever ju fortfarande kvar i synd.

Citat:
Lite kryptokatolik trots allt Dag. Hur förhåller du dig till att Origenes blev kättarförklarad utifrån sin lära att alla blir frälsta.
Jag känner inte den mannen, så jag kan inte uttala mig om honom och hans lära.
Senast redigerad av Dag 2008-05-19 kl. 20:53.
Citera
2008-05-19, 20:21
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Eftersom Dag tolkar Paulus läror som nonsens, och då frågar jag om dig Dag tar Apostlagärningarna på allvar eftersom Saul har en stor roll där. Eller hur skall ja tolka dig? Lucas har ju skrvit Apostl, ifrågasätter du hans trovärdighet som författare?

Väntar forfarande på svar om detta. Still waiting.
Där kan du sitta och vänta...

Jag råder dig att söka dig in på natten och under regnigt väder då du annars kan frysa ihjäl, lilla ovännen min. Väl inne kan du ju sätta dig ner och läsa igenom mina inlägg och skapa dig en alldeles egen uppfattning om vad det jag vill ha sagt så slipper du ställa så dumma frågor.
Citera
2008-05-19, 20:23
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Där kan du sitta och vänta...

Jag råder dig att söka dig in på natten och under regnigt väder då du annars kan frysa ihjäl, lilla ovännen min. Väl inne kan du ju sätta dig ner och läsa igenom mina inlägg och skapa dig en alldeles egen uppfattning om vad det jag vill ha sagt så slipper du ställa så dumma frågor.
Käre vän, du vägrar alltså svara på detta?
Citera
2008-05-19, 20:29
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Din arrogans, t.ex.
Är det för att arrogansen är riktad mot dig eller är det min arrogans i allmänhet?

Jag tycker för övrigt att jag försöker föra en dialog med dig även om jag kanske tycker att du tar dig själv på lite stort allvar.

(Du menar alltså att jag redan är oåterkalleligt dömd?)
Citera
2008-05-19, 20:30
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Svårt att veta vad som rör sig i din skalle.

Men att alla människor skall bli frälsta är fullständigt fel. Det står att: "genom sin kunskap skall han göra många rättfärdiga". Alltså inte alla, bara de som förstår vad han säger och gör däefter är rättfärdiga. De andra lever ju fortfarande kvar i synd.

Jag känner inte den mannen, så jag kan inte uttala mig om honom och hans lära.

Ok, då måste jag ha missförstått dig.
Citera
2008-05-19, 20:51
Medlem
Dags avatar
Citat:
Är det för att arrogansen är riktad mot dig eller är det min arrogans i allmänhet?

Jag tycker för övrigt att jag försöker föra en dialog med dig även om jag kanske tycker att du tar dig själv på lite stort allvar.

(Du menar alltså att jag redan är oåterkalleligt dömd?)
Dialog??

Kallar du det för att föra en dialog? I vilket ämne då? Jesu lära är det ju i varje fall inte.

Eventuell dom lämnar jag över till min Herre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in