2012-09-22, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Jag har hela tiden hävdat någon form av sabotage.
Och rent flygoperativt talar mycket lite för det.
Citat:
Vad snackar du om?
Förmodar du kan läsa det jag skriver?
Citat:
Bevis som vrakdelar, tekniska detaljer, lik etc kan enkelt manipuleras.
Men mycket svårare med avskalade trädkronor, metallpropellrars vridning, vinkel på klaffar i förhållande till klaffinfästning etc.
Citat:
Varför litar du så blint på en rapport?
Litar inte på nån. Värderar själv.
Citat:
Låtsas för 1 sekund att det var ett attentat.
Och man hittar många saker som inte går ihop.
Citat:

Den viktigaste frågan, som ingen fortfarande svarat på är: varför skulle flera oberoende vittnen ljuga?
Flera: pengar, mediauppmärksamhet, okunskap om flygoperationer, minnesluckor etc. Och hur mycket skiljer inte mellan dessa personers vittnesmål? Med olika uppfattningar så ljuger ju garanterat några.

Noterar att du inte svarat på nån av mina frågeställningar.
Citera
2012-09-23, 09:43
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Och rent flygoperativt talar mycket lite för det. Förmodar du kan läsa det jag skriver? Men mycket svårare med avskalade trädkronor, metallpropellrars vridning, vinkel på klaffar i förhållande till klaffinfästning etc. Litar inte på nån. Värderar själv. Och man hittar många saker som inte går ihop. Flera: pengar, mediauppmärksamhet, okunskap om flygoperationer, minnesluckor etc. Och hur mycket skiljer inte mellan dessa personers vittnesmål? Med olika uppfattningar så ljuger ju garanterat några.

Noterar att du inte svarat på nån av mina frågeställningar.

Avskalade träkronor?
Det säger ingenting om planet var skadat eller ej.
Endast vinkeln på kraschen och hur planet tappat höjd.

Propellrarnas vridning?
Var ser du detta?
Länka.

Pengar?
Nån ska alltså ha betalat folk för vittnesmål som styrker att Hammarskjöld blivit mördad.
Paketerar in foliemössan varsamt i bubbelplast och skickar över den rekommenderat till dig.
Citera
2012-09-23, 11:23
Medlem
Citat:
Avskalade träkronor? .
Ja, de är inte enkla att manipulera, till skillnad från de exempel du tog. Och ser ut som andra CFIT-haverier. Värdera!
Citat:
Propellrarnas vridning?.
Alla tre haveriutredningarna inklusive Pratt & Whitneys utlåtande beskriver detta. Värdera!
Citat:
Pengar?
Dumma frågor kräver dumma svar. Vad får en människa att ljuga? Tusentals orsaker förstås, men en del konstiga männsikor värderar att få cash.

I detta fall var det få - om någon - som visste i vilket flygplan Hammarskjöld satt. Det måste ha varit hundratals personer som sett flygtrafiken under kvällen i Ndola. Om ett flygplan exploderat i luften (eller beskjutits så delar trillat ner över stan) borde det inte dröjt 50 år innan någon vågade säga det. Men med några enkla kontrollfrågor till vittnena kan vi säkert reda ut eventuella missförstånd. Har du mailadresserna till vittnena som du hänvisar till? Eller är dom bara tomtar?

Noterar att du inte svarat på nån av mina frågeställningar. Ännu.
Citera
2012-09-23, 13:39
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ja, de är inte enkla att manipulera, till skillnad från de exempel du tog. Och ser ut som andra CFIT-haverier. Värdera! Alla tre haveriutredningarna inklusive Pratt & Whitneys utlåtande beskriver detta. Värdera! Dumma frågor kräver dumma svar. Vad får en människa att ljuga? Tusentals orsaker förstås, men en del konstiga männsikor värderar att få cash.

I detta fall var det få - om någon - som visste i vilket flygplan Hammarskjöld satt. Det måste ha varit hundratals personer som sett flygtrafiken under kvällen i Ndola. Om ett flygplan exploderat i luften (eller beskjutits så delar trillat ner över stan) borde det inte dröjt 50 år innan någon vågade säga det. Men med några enkla kontrollfrågor till vittnena kan vi säkert reda ut eventuella missförstånd. Har du mailadresserna till vittnena som du hänvisar till? Eller är dom bara tomtar?

Noterar att du inte svarat på nån av mina frågeställningar. Ännu.

Var finns denna utredning om jag får fråga?
Har du beställd den från FN och fått den hemskickad eller finns den att läsa på internet?
Länka.

Det var inte alls "få som visste".
Press och annat folk stod redo att möta honom på flygplatsen.

Här visar du hur dåligt insatt du är.
Vittnen vittnade men deras vittnesmål togs inte med.
Bl.a därför utreder man nu på nytt.

Dina frågeställningar är för tillfället inget annat än internetsvammel så länge du inte konkret visar var du får allting ifrån.
Citera
2012-09-23, 18:48
Medlem
Skuggorna stämmer inte på fotot med Dag Hammaskjöld, finns det mer som inte stämmer?

Propellrarna stämmer inte!

Om man går in för landning med en DC-6 så har man garanterat alla 4 motorer påslagna.
Inte på fullt varvtal kanske (2800) men runt 2000 varv/minut.
Om man då går in i en skog istället med 2000 varv på motorerna så tror inte jag att det
blir så mycket kvar av dom propparna utan dom mals sönder av trädstammarna, speciellt
då propparna inte är gjorda av stål utan en lätt typ av aluminiumlegering.

Tittar man på bilden 0:13 in i filmen så är propparna hela och finna även fast dom måste slagit i
träd och grenar och även marken med runt 2000 varv/minut, det är bara det bladet som har
träffat marken som är deformerat, det tyder på att den motorn var avstäng, troligtvis var flera
motorer avstängda, kanske alla.
När planet var utan drivkraft försökte dom glida in mot flygplatsen men kraschade istället.

DC-6:an buk-landade mer eller mindre i skogen efter att ha blivit beskjutit.
Man kan även se bilar i bakgrunden runt 3:06 in i filmen, det kan tyda på att planet försökte
landa på vägen men att det blev fel.
Citera
2012-09-24, 10:45
Medlem
Citat:
Var finns denna utredning om jag får fråga?
Bara att beställa. Tre gjorda och lite olika slutsatser. Flera böcker med olika slutsatser. Och alla har missat en del väsentligheter. Värdera!
Citat:

Press och annat folk stod redo att möta honom på flygplatsen.
Varför var New York Times tvungna att ta tillbaka det de redan tryckt om att Hammarskjöld och Tschombe träffats i Kitwe?
Citat:
Dina frågeställningar är för tillfället inget annat än internetsvammel så länge du inte konkret visar var du får allting ifrån.
Det är standardsvar 1A. Antingen har du inget svar eller är du inte kapabel att läsa frågorna. Om du värderar fakta och ställer kontrollfrågor till dina vittnen kommer en ny värld att öppnas för dig. Till dess eller tills mina frågor besvaras inser jag att jag skriver för stängda ögon och öron.

Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Om man då går in i en skog istället med 2000 varv på motorerna så tror inte jag att det
blir så mycket kvar av dom propparna utan dom mals sönder av trädstammarna, speciellt
då propparna inte är gjorda av stål utan en lätt typ av aluminiumlegering.
Tror är nog bra, men det kanske är en aning bättre att veta och sett hur propellerblad beter sig vid kontakt med andra föremål i många andra sammanhang. Tyvärr har jag lyckats själv en gång...
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
DC-6:an buk-landade mer eller mindre i skogen efter att ha blivit beskjutit.
Helt fel. Landningsstället var utfällt.

Sammanfattningsvis kan man konstatera efter att bemött argument som inte har stöd i annat än helt anonyma människors vittnesmål lång tid efter händelsen så återstår de flygoperationella orsakerna som i princip helt oemotsagda. Men den absoluta sanningen är som det står under den här raden.
Citera
2012-09-24, 13:46
Medlem
Citat:
Tror är nog bra, men det kanske är en aning bättre att veta och sett hur propellerblad beter sig vid kontakt med andra föremål i många andra sammanhang. Tyvärr har jag lyckats själv en gång...
Helt fel. Landningsstället var utfällt.

Sammanfattningsvis kan man konstatera efter att bemött argument som inte har stöd i annat än helt anonyma människors vittnesmål lång tid efter händelsen så återstår de flygoperationella orsakerna som i princip helt oemotsagda. Men den absoluta sanningen är som det står under den här raden.
Visst har du rätt i att landningsställen säkert var utfällda.
Men jag tror knappast att propparna är så välbevarade efter att gått igenom en
skog med ett par tusen varv per minut.
Dom där motorerna var var rätt kraftiga Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp runt
2800 hk och hade ett rätt kraftigt vridmoment därefter, så dom fortsatte säkert att
snurra ett par varv även fast planet hade stannat på marken,
men om man tolkar bilden så är det bara ett blad som har kört fast i marken.

Medans du ändå är på gång kan du kommentera skuggorna på fotot på Dag Hammarskjöld
och även hur spelkortet kom dit, se tidigare inlägg.
Senast redigerad av sovvandring 2012-09-24 kl. 14:08.
Citera
2012-11-04, 20:13
Medlem
Såg i morse en repris från UR med det intressanta debattprogrammet kring Dag Hammarskjölds död, där K.G. Hammar, Mats Svegfors, Lord Lea och Hans Kristian Simensen diskuterar det hela. Hans Kristian Simensen, som varit researcher åt Susan Williams, författaren till boken "Who Killed Dag Hammarskjold" (2011), menade att det kommer att ta ytterligare 5 år innan sanningen kommer fram.

Det spelkort som återfanns på Dag Hammarskjöld är en kuriös detalj. I programmet påstod programledaren att det var ett jokerkort, men det förnekades, inget vet, sade man. På andra håll har påståtts att det var ett spader ess, alltså en dödssymbol, och det har även sagts ibland att denna symbol var inristad på Hammarskjölds kind. Har detta någonsin klarlagts ordentligt?

Förfarandet är inte okänt, många kriminella har använd spelkort för att markera sina offer, t.o.m. Jack the Ripper sägs ha gjort så. Och idén förekommer ju lösligt på andra håll, t.ex. så omtalades ju de eftersökta ledarna i Irak (kemiske Ali, Saddam Hussein etc) i form av varsitt trumfkort av Bush-administrationen.
Citera
2013-06-29, 19:07
Medlem
Någon som har namn på de fem i besättningen från Malmö som omkom med Dag Hammarskjöld ?
Senast redigerad av ascheberg 2013-06-29 kl. 19:11.
Citera
2013-06-30, 08:38
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Såg i morse en repris från UR med det intressanta debattprogrammet kring Dag Hammarskjölds död, där K.G. Hammar, Mats Svegfors, Lord Lea och Hans Kristian Simensen diskuterar det hela. Hans Kristian Simensen, som varit researcher åt Susan Williams, författaren till boken "Who Killed Dag Hammarskjold" (2011), menade att det kommer att ta ytterligare 5 år innan sanningen kommer fram.

Det spelkort som återfanns på Dag Hammarskjöld är en kuriös detalj. I programmet påstod programledaren att det var ett jokerkort, men det förnekades, inget vet, sade man. På andra håll har påståtts att det var ett spader ess, alltså en dödssymbol, och det har även sagts ibland att denna symbol var inristad på Hammarskjölds kind. Har detta någonsin klarlagts ordentligt?

Förfarandet är inte okänt, många kriminella har använd spelkort för att markera sina offer, t.o.m. Jack the Ripper sägs ha gjort så. Och idén förekommer ju lösligt på andra håll, t.ex. så omtalades ju de eftersökta ledarna i Irak (kemiske Ali, Saddam Hussein etc) i form av varsitt trumfkort av Bush-administrationen.

fichu comme l'as de pique...
Citera
2013-09-09, 03:25
Medlem
Grandiosos avatar
Ny rapport om Hammarskjölds död

Citat:
I över femtio år har Dag Hammarskjölds död varit ett mysterium.

Nu släpps en ny internationell rapport som kan innehålla sanningen om FN-svenskens öde.

– Det här är sista chansen, säger den tidigare ärkebiskopen KG Hammar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17428780.ab
Citera
2013-09-09, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox

Det spelkort som återfanns på Dag Hammarskjöld är en kuriös detalj. I programmet påstod programledaren att det var ett jokerkort, men det förnekades, inget vet, sade man. På andra håll har påståtts att det var ett spader ess.......

Är det helt klart att det ö.h.t. hittades ett spelkort?
Jag tror att jag en gång sett bilder(er) på nätet från nedslagsplatsen som visar DH:s lik och något som eventuellt kunde tolkas som ett spelkort.

Men, å andra sidan kanske DH satt och lade patiens på flyget. Det var ju en lång flygning....

/T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in