Citat:
Nytt golv. OK. Nya fönster. OK. Ny puts. OK. Nya takstolar. OK. Nya större takstolar. Nämen hallå! Det är nu du tar det farliga steget, det som ställer dig i samma klass som många som schavotterat i den här tråden - du gör om huset efter ditt eget tycke och accepterar inte de begränsningar huset har.
Förslag: Riv och bygg nytt.
Förslag: Riv och bygg nytt.
Citat:
Jag tycker det är olika förhållningssätt. I det ena fallet är det inte tekniska förbättringar som är det centrala, utan total förändring av husets karaktär. I det andra fallet, Skidaddles skånelänga, är det fokus på teknisk förbättring och nutida användbarhet med strävan att bevara karaktären.
Ja, det är en fin balansgång, och det är svårt att veta exakt vilken väg som är rätt att gå. Nu har jag ännu inte gjort några av dom större övergripande ombyggnaderna, för det är så mycket som ska göras, så jag har svårt att ens börja nånstans. Å andra sidan kostar det mig ingenting, jag fick huset väldigt billigt, och jag ser det som ett långtidsprojekt. Det får ta den tid det tar, och ta sig den väg det nu kommer att ta, och kosta vad det kommer att kosta.
Som så många skånelängor är vinden oinredd, och huset är ett fd parhus, det består alltså egentligen av två halvor som har byggts ihop till ett hus. Och det är olika tak på halvorna, och olika dimensioner på takstolarna. Förutom att dom är ruttna och vinda, och ändå inte är dimensionerade för dom innerväggar jag behöver ha däruppe. Så, det kanske är lika bra att riva hela taket och sätta upp ett nytt? Takstolar och allt...
men eko :/