2014-02-16, 11:53
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jag har ett liknande problem med mitt hus som jag håller på att renovera. Jag har ett litet hus på den skånska landsbygden, en gammal skånelänga från mitten på 1800-talet. Och problemet är att allt är så himla ruttet. Golvet är ruttet och murket, det är bara att riva ut. Fönstren behöver renoveras. Putsen behöver knackas ned och läggas upp igen. Takstolarna behöver bytas ut, eftersom taket bångnar, och takstolarna ändå inte är dimensionerade för den vind jag vill inreda på vinden. Det måste ju finnas plats för innerväggar och isolering däruppe.

Så, om jag river ut allt och ersätter med nytt, är det då samma hus jag står kvar med? Eller är det ett helt nytt hus? Eftersom jag kommer att ändra i planlösningen så kommer det ju heller inte att se likadant ut som det såg ut innan. Det kommer att få ett utseende som det aldrig har haft. Är det då samma hus? Eller ett helt annat hus? Och varför jämnar jag inte bara huset med marken, om det nu är så mycket besvär?

Ja, jag köpte ju huset för att det var så himla charmigt. Och det är ju den charmen jag vill bevara. Jag är bara rädd att jag slänger ut barnet med badvattnet när jag renoverar. Dock ser jag ganska osentimentalt på processen, för dom saker jag slänger ut var heller inte bra lösningar. Allt som gjordes förr var heller inte bra. Allt gammalt är per definition inte bättre än allt nytt. Det är en fin balansgång...

Förhoppningen är ju att det fortfarande kommer att vara en charmig gammal skånelänga när jag är klar. Jag kommer att ha samma typ av äldre fönster. Renoverade fönster om det går, utbytta mot nya men likadana där jag måste. Och huset kommer fortfarande att vara kalkmålat på kalkputs. Men det känns ju lite som problematiken med farfars yxa. Om man ärver en gammal yxa och byter ut bladet, är det fortfarande farfars gamla yxa om man några år senare byter ut skaftet också? Yxan ser ju fortfarande likadan ut?

Nytt golv. OK. Nya fönster. OK. Ny puts. OK. Nya takstolar. OK. Nya större takstolar. Nämen hallå! Det är nu du tar det farliga steget, det som ställer dig i samma klass som många som schavotterat i den här tråden - du gör om huset efter ditt eget tycke och accepterar inte de begränsningar huset har.

Förslag: Riv och bygg nytt.
Citera
2014-02-16, 12:51
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Jag gissar fukt. Mellan öronen.

Men seriöst, jag gissar att svaret finns nånstans i målkonflikternas och de starka viljornas riktning. A är helt bestämd med att övervåningen ska vara helt öppen. B är lika bestämd med att det ska finnas dusch och toa på övervåningen. Tekniska begränsningar avgör ungefär var den måste hamna. Båda får som de vill, det blev toa och dusch ute i rummet. Sedan skilsmässa och försäljning.
Ha ha! En kompromiss med dålig eftersmak således.
Citera
2014-02-16, 12:53
Medlem
S.O.Stolps avatar
En gigantisk tvåa - 139 kvadrat. Mycket.....yta.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-vasastan-norrmalm-stockholms-kommun-drottninggatan-88f-5957239?&partner_id=eniro
Citera
2014-02-16, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
En gigantisk tvåa - 139 kvadrat. Mycket.....yta.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-vasastan-norrmalm-stockholms-kommun-drottninggatan-88f-5957239?&partner_id=eniro

"Säljes på uppdrag av bostadsrättsföreningen"

Har dom byggt om en kontorslokal på 139 kvm till en 2 r o k ?

Vilket våningsplan låg den på ? , Borde vara våning 2 i så fall.
Citera
2014-02-16, 16:22
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
"Säljes på uppdrag av bostadsrättsföreningen"

Har dom byggt om en kontorslokal på 139 kvm till en 2 r o k ?

Vilket våningsplan låg den på ? , Borde vara våning 2 i så fall.
1 av 7 anges i beskrivningen. Tolkar det som bv men det kan vara en tr. upp också. Oavsett vad lgh varit tidigare är det litet konstigt att man gjorde en tvåa av den och inte en trea. Av någon anledning anser också de som bor där att det är bättre att flytta än att slå upp en vägg. Husets läge är det sannerligen inget fel på och Centralbadets gård är riktigt fin.
Citera
2014-02-16, 16:26
Medlem
Brokenbacks avatar
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-vasastan-ostermalm-stockholms-kommun-birger-jarlsgatan-104a-5994000

En sån fiffig duschlösning.
Citera
2014-02-16, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-vasastan-ostermalm-stockholms-kommun-birger-jarlsgatan-104a-5994000

Rätt vanlig i Sthlm, kallas dessutom "Stockholmsdusch".
Citera
2014-02-16, 16:44
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback

Jag funderar mer på micron, att den sitter väldigt högt upp? Kul att köra en färdigrätt och sen sträcka på sig för att ta ut den och så tappar man allt på golvet.
Citera
2014-02-16, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag har bara en fråga: Varför?

Jag är alltså seriöst intresserad. Exhibitionism. Fukt. Yteffektivitet. Vad är det? Upplys mig.

Om mitt liv gått på ett helt annat sätt och jag nu varit rik och singel skulle jag kunnde tänke mig den lösningen.
Gillar det øppna och fräscha, kommer nästan stå "ute i naturen" på sommaren när man duschar. Vaknar ofta på natten och behöver kissa. Bodde jag själv skulle ju dörren ändå alltid stå öppen så man slipper springa in i den och ingen mening med att stänga.
Hade jag haft manligt besök har jag inget emot att höra att han kissr och brukar väl ändå höra till ovanlighterna att en man stänger dörren nar han går och kissar i samband med en sexuell relation.
Det finns en toalett på nedanvåningen där besøkande eller en sjælv kan bajsa.

Nej jag gillar ideen och kunde kunna tänka mig den själv. Lite fundersam om det inte blir problem med fukt men om det går att lösa ser jag inga direkt problem.
Citera
2014-02-16, 16:59
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Nytt golv. OK. Nya fönster. OK. Ny puts. OK. Nya takstolar. OK. Nya större takstolar. Nämen hallå! Det är nu du tar det farliga steget, det som ställer dig i samma klass som många som schavotterat i den här tråden - du gör om huset efter ditt eget tycke och accepterar inte de begränsningar huset har.

Förslag: Riv och bygg nytt.
Jag tycker det är olika förhållningssätt. I det ena fallet är det inte tekniska förbättringar som är det centrala, utan total förändring av husets karaktär. I det andra fallet, Skidaddles skånelänga, är det fokus på teknisk förbättring och nutida användbarhet med strävan att bevara karaktären.
Citera
2014-02-16, 17:12
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Jag funderar mer på micron, att den sitter väldigt högt upp? Kul att köra en färdigrätt och sen sträcka på sig för att ta ut den och så tappar man allt på golvet.

Ja, Vad fan var meningen med att sätta micron där?
Citera
2014-02-16, 17:17
Bannlyst
.
Senast redigerad av Attributt 2014-02-16 kl. 17:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in