2014-02-10, 20:56
Medlem
Skidaddles avatar
Intressant och lätt schizofren inredning:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-hollviken-kampinge-strandnara-vellinge-kommun-tralvagen-4-5996333

Storköksinspirerad köksdel med sexdubbel Gaggenau gasspis. Det finns ju inte stadsgas i området, så det där är inkopplat på gasoltuber. En rejäl huggkubbe till slaktarbänk. Läskkyl i skåpen ut mot matsalsbordet. Trendriktig americana-inspirerad lounge med trendriktiga kuddar med trendriktiga amerikanska flaggor på. Skånsk lokalpatriotism på väggarna i form av Oscar Reutersvärds Escherinspirerade geometriska mönster. Samt Gunilla Mann! Gunilla Mann, liksom. Där sänkte dom sig rejält. Le Corbusiers schäslong LC4 bredvid en vit Emmafåtölj. Samt genomskinliga plaststolar från Ikea runt matsalsbordet. Det hela vägs ju upp av en rejäl mängd böcker, och folk som har mer än ett par hyllmeter böcker brukar generellt sett vara ganska sympatiska människor...
Citera
2014-02-10, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Dagens gåta. Vad saknas i det här köket?

http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-3rum-hunnebostrand-sotenas-kommun-siljedalen-2-5996598

Jag ser ingen fläkt. Borde vara fint i tak och runt om på väggarna där.
Citera
2014-02-10, 21:18
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Dom har ju en diskmaskin? Så, hur skulle den vara inkopplad om dom inte hade vatten indraget?

Jag tyckte bara det var lite kul när man hajjar till sådär. "Men vänta nu, det är nåt som fattas?"
Hela huset, både insida och utsida skvallrar om avbrutet projekt. På planritningen fanns ett badrum, men ingen bild. Det är finns förmodligen bara i projektplanen. Bänkar, spis och diskmaskin är nog bara inskjutna på sina platser i väntan på installation. Både bänkskivor och diskbänksdelen ser nya ut, säkert spis och diskmaskin också.

Det är ett mycket charmigt litet hus, byggt på höjden liksom.
Citera
2014-02-10, 22:30
Medlem
Citat:
Dom har ju en diskmaskin? Så, hur skulle den vara inkopplad om dom inte hade vatten indraget?

Jag tyckte bara det var lite kul när man hajjar till sådär. "Men vänta nu, det är nåt som fattas?"

På planritningen har de en TANK i källaren och Hydrofor så nån inkoppling mot kommunalt vatten verkar det inte vara tal om. Med tanke på hur allt är halvfärdigt så skulle jag tippa på att det saknas vatten även om idén på pappret finns.
Citera
2014-02-10, 22:50
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbdullahSvensson
http://www.svenskfast.se/Templates/ObjectView.aspx?objectid=48BBK0UBA9HH9DJB

Låter inte lite PK-galet det här. "Mångfaldsvägen" - vad i helvete.
Dessutom får man katastrofala solcellspaneler över hela halvan av taket.

Hur bra lönar det sig att betala några hundra tusen extra för huset och sedan få 15 000 kWh per år?

Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Är det gatunamnet du menar? Granngatorna heter Visionsvägen, Framtidsvägen, Utvecklingsvägen, Förnyelsevägen, Inspirationsvägen osv. Snabbetablerat villaområde med kataloghus, inga gardiner i fönstren, ljust och fräscht för hela slanten. De vill nog inte ha för mycket mångfald där misstänker jag.
Någon har döpt gatorna med Flashback i åtanke. Har de missat kvarteren "Kulturmarxisten" och "Genusvetaren"?
Citera
2014-02-10, 22:54
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebab-Arne
På planritningen har de en TANK i källaren och Hydrofor så nån inkoppling mot kommunalt vatten verkar det inte vara tal om. Med tanke på hur allt är halvfärdigt så skulle jag tippa på att det saknas vatten även om idén på pappret finns.

Att det finns en hydrofor tyder ju på att det finns en brunn nånstans. Enligt beskrivningen: Enskilt vatten. Avlopp saknas. Antagligen går avloppsvattnet till nån gammal stenkista nånstans som inte längre är godkänd. Eller så har dom aldrig haft vatten och avlopp indraget i huset. "Det lantliga läget erbjuder friluftsliv runt knuten..." vilket brukar innebära att man måste gå runt knuten för att pissa, om man nu har behov. Uppvärmningen är ju vattenburen, och det finns en värmepanna. Tanken kan vara en vattentank till elementen, eller en gammal oljetank till värmepannan.

I vilket fall så verkar det ju ganska primitivt. Samt halvt avstannad renovering. Det kan nog göras ganska trivsamt, men det ser lite för kallt och opersonligt ut som det ser ut nu. Och dom kunde ha gjort ett bättre jobb i hallen och trappan. Det ser ut som om dom bara har målat över panelen, där dom egentligen borde ha bytt ut stora delar för att det är så himla ruttet.
Citera
2014-02-10, 23:05
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Att det finns en hydrofor tyder ju på att det finns en brunn nånstans. Enligt beskrivningen: Enskilt vatten. Avlopp saknas. Antagligen går avloppsvattnet till nån gammal stenkista nånstans som inte längre är godkänd. Eller så har dom aldrig haft vatten och avlopp indraget i huset. "Det lantliga läget erbjuder friluftsliv runt knuten..." vilket brukar innebära att man måste gå runt knuten för att pissa, om man nu har behov. Uppvärmningen är ju vattenburen, och det finns en värmepanna. Tanken kan vara en vattentank till elementen, eller en gammal oljetank till värmepannan.

I vilket fall så verkar det ju ganska primitivt. Samt halvt avstannad renovering. Det kan nog göras ganska trivsamt, men det ser lite för kallt och opersonligt ut som det ser ut nu. Och dom kunde ha gjort ett bättre jobb i hallen och trappan. Det ser ut som om dom bara har målat över panelen, där dom egentligen borde ha bytt ut stora delar för att det är så himla ruttet.
Verkar vara slarvmålare, kladdat på fönsterglas t ex.
Citera
2014-02-10, 23:17
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Uppvärmningen är ju vattenburen, och det finns en värmepanna. Tanken kan vara en vattentank till elementen, eller en gammal oljetank till värmepannan.
Definitivt en oljetank. På utsidan av väggen där tanken står ser man påfyllnings- ...vad det nu heter.
Citera
2014-02-11, 02:22
Medlem
Citat:
Däremot fattar jag inte vad du menar med "med tanke på läget?" Det finns väl ingen risk att nån skulle kasta sten genom fönstren på den där lilla bakgatan? Det är Drottningtorget vi pratar om, och inte Seved. Det finns överhuvudtaget ingen brottslighet eller vandalism bland dom boende innanför kanalen. Fulla människor på väg hem genom stan, möjligtvis. Men knappast på den bakgatan...

Mjae, det där är väl snarare borta vid Caroli, och där kan jag tänka mig att det fortfarande är en del liv på helgnätterna? Men å andra sidan är jag nästan aldrig i Malmö på helgkvällarna så jag har inte riktig koll på var festarna tar vägen på nätterna. Har gått på den bakgatan ett par gånger på dagen och den känns lite dold och vid sidan av. Men där kanske är hellugnt, vad vet jag.
Citera
2014-02-11, 14:30
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Intressant och lätt schizofren inredning:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-hollviken-kampinge-strandnara-vellinge-kommun-tralvagen-4-5996333

Storköksinspirerad köksdel med sexdubbel Gaggenau gasspis. Det finns ju inte stadsgas i området, så det där är inkopplat på gasoltuber. En rejäl huggkubbe till slaktarbänk. Läskkyl i skåpen ut mot matsalsbordet. Trendriktig americana-inspirerad lounge med trendriktiga kuddar med trendriktiga amerikanska flaggor på. Skånsk lokalpatriotism på väggarna i form av Oscar Reutersvärds Escherinspirerade geometriska mönster. Samt Gunilla Mann! Gunilla Mann, liksom. Där sänkte dom sig rejält. Le Corbusiers schäslong LC4 bredvid en vit Emmafåtölj. Samt genomskinliga plaststolar från Ikea runt matsalsbordet. Det hela vägs ju upp av en rejäl mängd böcker, och folk som har mer än ett par hyllmeter böcker brukar generellt sett vara ganska sympatiska människor...

Den svarta toastolen maste vara den fulaste jag sett. Fy bubblan. Och vitlaserade golv pa det. Fy bubblan II. Poolen var ok dock, och laget till havet
Citera
2014-02-11, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Mjae, det där är väl snarare borta vid Caroli, och där kan jag tänka mig att det fortfarande är en del liv på helgnätterna? Men å andra sidan är jag nästan aldrig i Malmö på helgkvällarna så jag har inte riktig koll på var festarna tar vägen på nätterna. Har gått på den bakgatan ett par gånger på dagen och den känns lite dold och vid sidan av. Men där kanske är hellugnt, vad vet jag.

Den där bakgatan är nog lugn som en filbunke. Caroli i sig är helt omgjort nu med snofsigare butiker och en massa bra matställen, från att tidigare varit lite nedgånget. Drottningtorget är ju helt dött som alltid.
Citera
2014-02-11, 16:11
Medlem
staxs avatar
Har diskuterats en hel del fotografering och bildbehandling i den här tråden.
Hur gjorde man här, har man placerat en blixt bakom huvudet på fotografen?
http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-olofstrom-olofstroms-kommun-tingsrydsvagen-9-5991856

Dessutom ser furutak kombinerat ekparkett inte klokt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in