Ok det här är inte Hemnet men illustrerar att hemmaklåpare inte bör få renovera själva. Dessa hus är precis sådana vi förfasas över i tråden varje dag.
https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/257786-villa-ramnemark-projektet-som-bara-vaxer.html?showAll
Råttrummet i källaren var ju lite kul men det övriga? Nej tack! Några exempel som ger mig utslag:
- innertak som ser ut som vitmålad ohyvlad träpanel (känns väldigt 80-tal)
- man väljer att ta ner en fusktegelvägg i köket och ersätter den med dito ful mini-stenkakel (den var väl poppis på tidigt 00-tal)
- man smäckar upp det där fula klickgolvet med tryck av vinetiketter och årtal (som vi diskuterat tidigare i tråden)
på väggen (den var väl inne i sådär 5 minuter innan den var helt passé.)
- som kronan på verket så väljer man att sätta in en gräslig laminatbänkskiva och såna där utdaterade fulfanérluckor vid "klickgolvsväggen" i köket
- som om inte detta är nog så planerar ägaren att sätta in en fusktegelvägg med bjälkar á la Skånegård i biorummet i källaren...
Lustigt nog skriver ägaren "Köket känns helt plötsligt som att det är från 2014 och inte typ 2000." Nja jag vet inte riktigt. I mina ögon ser det verkligen ut som något från 2000....
Här är ett till gräsligt exempel. Ungt par köper sekelskifteshus och vanställer det:
https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/159322-vart-forsta-hus-ett-rott-med-vita-knutar-anno-1909-totalrenovering.html?showAll
- de slänger ut alla originalfönster och sätter in PVC-fönster istället
- de tätar huset till förbannelse- dessutom
inifrån
- köksinredningen är skumt planerad på flera sätt. Och varför sätter man ett eluttag precis ovanför spishällen?

- i sovrummet gör man precis som huset ovan- klär in en walk-in closet vägg med samma klickgolv med vinetiketter på. (Urk, jag måste spy...)
- och monterar spots och led-slingor på varenda yta de hittar
Jag förstår bara inte. Visserligen bör de ha cred för all energi de lagt ner på renoveringen men när resultatet blir tveksamt så känns det ju sådär... Skulle jag köpa nåt av husen skulle jag bli tvungen att riva ut och göra om det mesta vilket är synd då de förmodligen skottat ner en del pengar i eländet.