Citat:
Ursprungligen postat av Dagge1976
Vi gjorde ett fostervattenprov förra året. Mest på grund av åldersfaktorn där risken för downs syndrom var 1 på 200. Vi velade länge innan vi bestämde oss och jag hade väl lite i bakhuvudet tanken att det blir en abort om barnet skulle visa sig bära på kromosonfel. Fostret visade sig vara fullt frisk till vår stora lycka. Detta gav ett lugn fram till förlossningen som var 4-5 månader senare. Dock gick man ju och oroade sig för andra saker men att slippa fundera på Downs Syndrom var iallafall skönt. Jag måste dock tillägga i efterhand att om jag i dagsläget vetat att flickan skulle ha downs syndrom hade jag inte velat genomföra abort (jag funderade faktiskt på det här när jag satte mig i bilen imorse).
Tack för att du delar med dig. Som du säger är det säkert massa annat man kan oroa sig för ändå, men det är ju saker man inte kan göra nåt åt, så det är liksom bara att gilla läget.
Citat:
Ingreppet var rätt smärtfritt och man kunde se på ultraljudsskärmen hur den lilla kanylen letade sig in i fostersäcken för att ta sitt prov. Hade det gått snett skulle man nog kunnat se det direkt på skärmen. Vi var ändå grymt oroliga de första veckorna efter FV-provet.
Har varit med om en del klantiga läkare när jag gjort andra ingrepp. Skulle säkert råka ut för någon som kör omkrinng där inne som en parkinsonpatient som försöker sig på spelet plockepin
Citat:
Vi resonerade lite såhär för att motivera oss inför provet: Det är 1 på 500(?) att det blir missfall av själva provet och risken för ett sjukt barn är 1 på 200. Statistiskt haltar logiken men vi kom fram till att det var lägre risk att ta provet än att låta bli.
Jo räknade lite på det jag med på detta sätt (fast det så klart blir helt galet), men enligt uppgifter jag fått är alltså risken för barn med downs ca 1 på 333 (0,3%) och risken för missfall ca 1 på 133 (snittet mellan 0,5-1,0 alltså 0,75%).
Och enligt detta borde jag avstå...
Citat:
Samtidigt bör man ha i åtanke att risken för missfall ökar om ett foster är sjukt eller lider av downs syndorm och oftast sköter naturen selekteringen.
Jo och då "slipper man" ju ta beslutet.
Citat:
Jag tänker inte ge er några råd huruvida ni ska göra FV-prov eller inte. Det kanske räcker med ett NUPP-test (ofarligt blodprov med lägre träffsäkerhet) för att ni ska känna er säkra på saken?
Kan de kolla downs och ryggmärgsskador på detta också alltså? Vet du hur stor chans det är att upptäcka sådant via ett sånt test? (Kanske måste fråga upp om detta blodprov på BVC, hon nämnde inte ens något om detta alternativ för mig.