Citat:
Ursprungligen postat av Charma
Klart att det, som en del säger, är liten risk för DS (och risk för andra saker som inte upptäcks genom FVP). Men samtidigt är ju inte risken för missfall jättestor heller, och det vore skönt att veta att iaf just den saken med stor sannorlikhet är okej.
Först och främst, grattis!
För mig är och var valet självklart, ju mer information man har desto bättre beslut fattar man.
Jag och min fru var i en liknande situation vid första graviditeten, men till skillnad från dig hade hon haft svårt tidigare att bli gravid och detta kom som en glad överraskning.
Som du var vi lite över 30 och inte i den direkta riskgruppen för DS, och pga svårigheten att bli gravid ville vi inte riskera missfall med ett FVP. Allt var lugnt, statistiken såg bra ut. Det gjordes Nupp och KUB och fan vet allt, då vi har kontakter i området var det aldrig några problem. Alla proverna visade starkt
minskade risker för kromosomskada.
Vid rutinultraljud i 18:e veckan upptäcktes missbildningar som tydde på kromsomavvikelser. Då var det ingen tvekan och FVP gjordes samma dag. Efter något dygns fruktansvärd väntan kom beskedet, Trisomi-18 (-21 är DS), de som vill kan Googla.
Det blev en abort i 19:e graviditetsveckan, och det var inte heller speciellt kul, men bättre än att vänta på ett barn som var gravt missbildat.
Det är alltså viktigt att komma ihåg att alla andra tester är bara indikationer och statistikpillande, ett FVP (amniocentes) är enda sättet
att veta.
Ett drygt år senare var vi gravida igen och nu var det FVP så snart som möjligt. Testet gick bra (men är inte så roligt med den långa nålen), fostret var friskt och vi kunde fokusera nojorna under graviditeten på andra saker....
Så mitt råd är att ALLTID ta ett FVP om du inte har extrema skäl till att avstå, tex flera misslyckade IVF som sen äntligen fungerar eller så. Tänk så här; har du normal-lätt för att bli gravid så är det ingen stor grej även om det skulle bli ett FVP-inducerat missfall, jämfört med att få ett handikappat barn.
Jag ser ingen anledning att föda ofriska foster och skulle självklart abortera ett som upptäcks skadat.
/capmac