2008-12-31, 21:53
Citat:
Ursprungligen postat av Catya
Skulle jag varit i "riskzonen" för att få barn med DS skulle jag definitivt gjort test. Risken är iofs minimal att ett barn föds med DS, men ändå. Detta då jag arbetar med utvecklingstörda och därför har mkt erfarenhet av dem. Jag tror visst att man kan älska sitt utveklingsstörda barn lika högt som ett "normal-stört" barn, men då jag vet att det är så mkt mer "jobb" med dem så skulle jag nog överväga abort om jag fick veta att jag bar på ett barn med ex. DS. Det finns ju massa andra störningar också och man kan aldrig garanteras ett 100% friskt barn, men har jag möjligheten att slippa ett barn med utvecklingsstörning så gör jag det.
Precis, några 100%-iga garantier kan man aldrig få. Min son fick en CP-skada med tillhörande utvecklingsstörning vid förlossningen, inga test i världen kunde ha "förutsett" detta eftersom en CP-skada uppkommer just vid förlossningen.
Det kan ju hända saker långt efter graviditet/förlossning också. Ett fullt friskt barn kan ju som exempelvis 6-åring trilla av cykeln, slå i huvudet och få svåra hjärnskador.
Det är ju inte "fel" att erkänna att man inte skulle orka med ett handikappat barn, och jag kritiserar inte dig eller andra som säger så. De jag kritiserar är sådana som anser att mentalt eller fysiskt handikappade barn är "mindre värda" och "inte fyller någon funktion i samhället". Sådana kommentarer ser man ju alldeles för ofta här på FB...