Citat:
Ursprungligen postat av
8N
Yes som rubriken lyder så har man ej varit så bra i trafiken det senaste halvåret. Har dragit på mig hela 3 st fortkörningar. Det är dom följande:
Oktober: 106 på 80 väg (3200 kr böter)
Januari: 62 på 40 väg (3200 kr böter)
Maj (idag): 136 på 110 väg (3200 kr i böter)
Så jag sitter hemma här nu och kollar upp i taket nu desperat eftersom jag inte vet om jag kommer få en varning eller bli av med kortet helt. Vad är era erfarenheter av detta? Är det helt kört för min del?
Jag är 18 haft körkort i snart ett år och ja har prövotid med så hade varit väldigt besvärligt att bli av med kortet då jag pendlar från landet till gymnasiet cirka 1 timme varje dag. Går inga bussar heller :/
Så här säger Lawline...
"Fortkörning delas upp i ringa fortkörning (1-24 km/h över tillåten hastighet) och ej ringa (25-30 km/h över tillåten hastighet). Det är av betydelse för vilka påföljderna blir vid upprepad fortkörning. Har du exempelvis tre ringa fortkörningar får du oftast en varning. (Bortsett från böter).
Har du fått en tidigare varning för upprepade förseelser och kör över tillåten hastighet ännu en gång, så kan ditt körkort återkallas, då vanligtvis i 2 månader.
Har du däremot två ringa fortkörningar och en ej ringa, så kan körkortet återkallas direkt, då i 3 månader. Den normala påföljden är dock en varning.
Vid upprepade förseelser beaktas generellt sett endast de som inträffat inom en tvåårsperiod. Däremot har det förekommit i praxis att Transportstyrelsen beaktat förseelser som är 3-4 år gamla."