2021-03-12, 01:15
Medlem
xxstygians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SphincterAni
Hur vanligt är det att förare direkt erkänner för polisen?
Vilka är nackdelarna (ekonomiska konsekvenser, andra konsekvenser) med att inte göra det?

Går det att "diskutera" med polisen på plats. Om man själv anser att man t.ex. kört 7 km/h över gränsen men polisen säger 11 km/h. Kan de då gå med på att skriva 7 istället?

Skulle säga väldigt vanligt, man vet oftast att man är skyldig och vem orkar gå till rätten o kämpa mot låga böter?
Kan bli en dyr historia av förklarliga skäl.

Blivit lasrad 3 ggr och erkänt alla gånger. På tal om överenskommelse med polisen, ja det händer också.
En gång justerade polisen ner det så att jag inte skulle bli av med körkortet, istället för 33 blev det 27 över etc.
Ibland är dom schyssta och sänker mer, vet ej varför, kanske för att man är rimlig/trevlig?
Citera
2021-03-24, 18:31
Medlem
Fortkörning uprepade gånger under ett halvår

Yes som rubriken lyder så har man ej varit så bra i trafiken det senaste halvåret. Har dragit på mig hela 3 st fortkörningar. Det är dom följande:

Oktober: 106 på 80 väg (3200 kr böter)
Januari: 62 på 40 väg (3200 kr böter)
Maj (idag): 136 på 110 väg (3200 kr i böter)

Så jag sitter hemma här nu och kollar upp i taket nu desperat eftersom jag inte vet om jag kommer få en varning eller bli av med kortet helt. Vad är era erfarenheter av detta? Är det helt kört för min del?

Jag är 18 haft körkort i snart ett år och ja har prövotid med så hade varit väldigt besvärligt att bli av med kortet då jag pendlar från landet till gymnasiet cirka 1 timme varje dag. Går inga bussar heller :/
Citera
2021-03-24, 18:37
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8N
Yes som rubriken lyder så har man ej varit så bra i trafiken det senaste halvåret. Har dragit på mig hela 3 st fortkörningar. Det är dom följande:

Så jag sitter hemma här nu och kollar upp i taket nu desperat eftersom jag inte vet om jag kommer få en varning eller bli av med kortet helt. Vad är era erfarenheter av detta? Är det helt kört för min del?

Jag är 18 haft körkort i snart ett år och ja har prövotid med så hade varit väldigt besvärligt att bli av med kortet då jag pendlar från landet till gymnasiet cirka 1 timme varje dag. Går inga bussar heller :/

Så här säger Lawline...

"Fortkörning delas upp i ringa fortkörning (1-24 km/h över tillåten hastighet) och ej ringa (25-30 km/h över tillåten hastighet). Det är av betydelse för vilka påföljderna blir vid upprepad fortkörning. Har du exempelvis tre ringa fortkörningar får du oftast en varning. (Bortsett från böter).

Har du fått en tidigare varning för upprepade förseelser och kör över tillåten hastighet ännu en gång, så kan ditt körkort återkallas, då vanligtvis i 2 månader.

Har du däremot två ringa fortkörningar och en ej ringa, så kan körkortet återkallas direkt, då i 3 månader. Den normala påföljden är dock en varning.

Vid upprepade förseelser beaktas generellt sett endast de som inträffat inom en tvåårsperiod. Däremot har det förekommit i praxis att Transportstyrelsen beaktat förseelser som är 3-4 år gamla."
Citera
2021-03-24, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Så här säger Lawline...

"Fortkörning delas upp i ringa fortkörning (1-24 km/h över tillåten hastighet) och ej ringa (25-30 km/h över tillåten hastighet). Det är av betydelse för vilka påföljderna blir vid upprepad fortkörning. Har du exempelvis tre ringa fortkörningar får du oftast en varning. (Bortsett från böter).

Har du fått en tidigare varning för upprepade förseelser och kör över tillåten hastighet ännu en gång, så kan ditt körkort återkallas, då vanligtvis i 2 månader.

Har du däremot två ringa fortkörningar och en ej ringa, så kan körkortet återkallas direkt, då i 3 månader. Den normala påföljden är dock en varning.

Vid upprepade förseelser beaktas generellt sett endast de som inträffat inom en tvåårsperiod. Däremot har det förekommit i praxis att Transportstyrelsen beaktat förseelser som är 3-4 år gamla."

ja det är ganska oklart jag har inte fått någon varning heller så de blir väl kortet som ryker då
Citera
2021-03-24, 19:06
Medlem
HVIT.s avatar
Citat:

Vadå maj? Mars! Ja, om du inte trollar så kommer du definitivt bli av med kortet. Det borde du blivit tidigare.
Citera
2021-03-24, 19:18
Bannlyst
Jag har liknande synder på samvetet, ännu värre t.o.m

Jag hade en sommar där det gick över 25 km/h för 3 ggr, jag hörde inte ett skit.

Sitt lugnt i båten och hetsa inte upp dig för något som ännu inte har hänt, det hjälper inte, den dagen den sorgen.

Skulle du få lappen indragen, då skulle det med största sannolikhet bli max 3 månader, med ett väl rutet överklagandebrev, samt intyg från chefen, så kan du få ner det helt och klara dig undan med en varning.

Om du nu får körkortet indraget 3 månader så går det alldeles utmärkt att köra bil utan körkort, bilen startar med nyckel och inte plastkortet!

Har du bilen ställd på en annan person än dig själv, och kör lagligt så är det minimal risk att du fastnar i kontroll, gör du det, spela kylig och säg att du har glömt legitimation hemma, så droppar du personnumret på en polare, eller ännu bättre om du har en bror.

Lär dig personens hemadress m.m. Utantill, detta är i princip omöjligt att åka dit på, en svartvit körkortsbild som länsman ser på en iphone vid vägkanten-r svår att se skillnad på om man är relativt lik.

Du måste dock vara medveten om riskerna med att köra utan körkort, vid olycka så gäller inte försäkringar, och vid kollision etc kommer du bli 100% skadeståndsskyldig, så kör som en defensiv kärring med avstånd till allt och alla!
Citera
2021-03-24, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Jag har liknande synder på samvetet, ännu värre t.o.m

Jag hade en sommar där det gick över 25 km/h för 3 ggr, jag hörde inte ett skit.

Sitt lugnt i båten och hetsa inte upp dig för något som ännu inte har hänt, det hjälper inte, den dagen den sorgen.

Skulle du få lappen indragen, då skulle det med största sannolikhet bli max 3 månader, med ett väl rutet överklagandebrev, samt intyg från chefen, så kan du få ner det helt och klara dig undan med en varning.

Om du nu får körkortet indraget 3 månader så går det alldeles utmärkt att köra bil utan körkort, bilen startar med nyckel och inte plastkortet!

Har du bilen ställd på en annan person än dig själv, och kör lagligt så är det minimal risk att du fastnar i kontroll, gör du det, spela kylig och säg att du har glömt legitimation hemma, så droppar du personnumret på en polare, eller ännu bättre om du har en bror.

Lär dig personens hemadress m.m. Utantill, detta är i princip omöjligt att åka dit på, en svartvit körkortsbild som länsman ser på en iphone vid vägkanten-r svår att se skillnad på om man är relativt lik.

Du måste dock vara medveten om riskerna med att köra utan körkort, vid olycka så gäller inte försäkringar, och vid kollision etc kommer du bli 100% skadeståndsskyldig, så kör som en defensiv kärring med avstånd till allt och alla!

tack för ett vettigt svar iaf. då är det bara att hålla tummarrna
Citera
2021-03-24, 21:31
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:

Vilken otur! Men det är så man lär sig!
Är du verkligen i behov av körkortet så kanske du lär dig när körkortet ryker, för dom två första fortkörningsböterna verkar inte ha lärt dig någonting alls.

Jag struntar såklart i om du kör för fort, för det gör även jag. Men jag är försiktig när jag gör det, jag gör det inte hela tiden.
Men här verkar det som att du är en notorisk fortkörare och då kanske det behövs att du lär dig att körkort är ingen mänsklig rättighet man har, utan det är ett privilege.
Citera
2021-03-24, 21:39
Medlem
Sainsburyss avatar

Sen undrar jag hur du åkte fast, fartkamera eller av att polisen stoppade dig alternativt körde laser?
Citera
2021-03-24, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Sen undrar jag hur du åkte fast, fartkamera eller av att polisen stoppade dig alternativt körde laser?

blivit stoppad av civilare varje gång.
Senast redigerad av 8N 2021-03-24 kl. 22:23.
Citera
2021-03-24, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Om körkortet är viktigt för dig, agera och uppför dig då som om det vore viktigt. Ganska enkelt.

ja grejen är att bilar är allt för mig. Men jag förstår nog inte riktigt innebörden med indraget körkortet.
Citera
2021-03-24, 22:55
Medlem
systems avatar
Citat:
ja grejen är att bilar är allt för mig. Men jag förstår nog inte riktigt innebörden med indraget körkortet.
Då får vi väl hoppas att du förstår snart. På ett eller annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in