2008-04-29, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Snarare att det är deras eget fel.
Ta bara debatten om modeller. Att det är sjukt, onaturligt och hemskt så fort man har ett BMI under 19. Skulle vara roligt om media hackade lika mycket på folk med 26 i BMI.
De hackar väl inte på personerna i fråga utan att det anses vara snyggt att vara så smal (ifs de är på individerna ibland med). Samtidigt är de dem som sätter normen så det är något utav en win win för dem.

Håller med om att det skulle vara kul om det var samma ton mot under som överviktiga
Citera
2008-04-29, 19:53
Medlem
F.Ks avatar
Jag har lite halvsvårt att gå upp i vikt, äter vissa veckor ganska mycket godis och skräpmat i men det tar lång tid innan det märks, men såfort jag slutar så märks det nästan direkt att jag går ner i vikt.

Kan tillägas att jag aldrig blivit tjock, utan bara fått lite underhudsfett och pytteliten utbuckling på magen.
Citera
2008-04-29, 20:08
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmlz
Får erkänna att jag inte förstår vad Axon egentligen menar.

Om man äter mängder av fet mat och inte går upp i vikt. Lagras det då fett i kranskärl osv? Var kommer det ifrån? Är det andra ämnen i kroppen som ombildas till det fettet? Jag köper såklart att om man äter massor och inte "ser" tjockare ut. Dvs ett extra lager hull utanpå att man då kan ha dragit på sig en massa "internt" fett. Men om viktökningen uteblir ser jag inte varför det skulle bildas massa "internt" fett.

Vore trevligt att få det förklarat.

Jag är förövrigt än sådan som tror sig ha svårt att gå upp i vikt. Men sanningen är väl snarare så att jag har problem att finna tid till att äta så mycket mat som behövs. Om man bara höftar kcal värden så inser man ju ganska snabbt att det krävs en hel del jävla mat för att få i sig ett par tusen kcal.

Kul att du inser att felet ligger i att du inte äter tillräckligt och inte skyller på en påhittad förbränning. Poängen är den att axon tog upp ett extremfall, visst det finns en risk för att man lagrar invärtes fett i för stora mängder men det är inte så otroligt vanligt om man inte lider av fettma. Dock ökar risken för åderförkalkning och kärlkramp oavsett om man är fet eller inte om man äter mat med för höga kolsterolvärden.
Citera
2008-05-02, 00:28
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Exakt vad i din kropp bränner så pass mycket energi? Den kan knappast vara dina futtiga muskler och med tanke på ditt inlägg så är det knappast hjärnan som kräver den energi du stoppar i dig. Antingen mytar du (precis som sterotypen vi diskuterar här) eller så har du en sjukdom som drabbar en på miljonen. Det sista jag vill tillägga är att det är inta VAD du stoppar i dig utan hur MYCKET du stoppar i dig som avgör om du går upp i vikt.

KoettFaers är lite väl aggresiv i sina inlägg, men hans poäng är ändå riktig. Den stereotyp jag beskriver återfinns i flera inlägg. Folk beskriver sitt pizza- och läskintag, och tycks på fullt allvar tro att de äter mycket. Eller så ljuger de om vad de äter.
Citera
2008-05-02, 01:47
Bannlyst
Ligger man på kcal+ så lagras fettet runt blodkärl inne i kroppen istället för utanpå som axon säger, så det är absolut inte att rekommendera att äta en massa skräpmat med en massa onödig transfetter osv. Sen tycker jag att dom flest som som hävdar att dom " äter så mycket men kan inte gå upp i vikt" egentligen inte alls äter så jävla mycket som dom påstår. Det som är mycket för dom kanske inte är mycket för en annan psykiskt alltså.

Jämför med fetton som påstår att dom alls inte äter mycket och att dom visst äter nyttigt
Citera
2009-07-04, 18:21
Medlem
MrOaikis avatar
Tycker vi bumpar tråden! Fler exempel?
Citera
2009-07-04, 19:20
Bannlyst
Jag får stor ångest av alla fjantar och idioter som skriver i denna tråden.
AAAA JAG ÄTER MYCKET MAT PLIXXX GE MIG DIN ÄMNESOMSÄTTNING PLIXXXX:

Egentligen har jag inte en aning om hur mycket jag bränner/får i mig. Men det verkar jävligt soft att skylla på min OMG EPIC ämnesomsättning.

Vissa människor inser bara inte att de inte äter som en människa.
Under en längre deff, kan jag tycka en bulk dag är övermänsklig och vice versa.

Idioter som tror att de har epic ämnesomsättning borde skjutas.
Ignoransen äcklar mig, och får mig att vilja spy! Samma med feta människor som skyller på det motsatta.
Citera
2009-07-05, 13:06
Medlem
KoettFaerss avatar
Hade ett episkt nyårslöfte, att konvertera alla mina ektomorfiska vänner till personer med insikt om vad de äter. Har nu hittills lyckats med två kompisar!
Dock var dessa de två enkla, vågar nog inte ens testa på resten (över 70% av resten utgörs av tjejer).
Men jag har fått en uppgift av Gud, att konvertera alla ectomorpher till vanligt folk!
Citera
2009-07-05, 13:09
Medlem
Citat:
Hade ett episkt nyårslöfte, att konvertera alla mina ektomorfiska vänner till personer med insikt om vad de äter. Har nu hittills lyckats med två kompisar!
Dock var dessa de två enkla, vågar nog inte ens testa på resten (över 70% av resten utgörs av tjejer).
Men jag har fått en uppgift av Gud, att konvertera alla ectomorpher till vanligt folk!

Det är väl bra så längre du gör det på ett schysst sätt.

Har bara en fråga; gör du samma tappra insats för dina feta vänner?
Citera
2009-07-05, 13:17
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Det är väl bra så längre du gör det på ett schysst sätt.

Har bara en fråga; gör du samma tappra insats för dina feta vänner?

Nu rodnade jag faktiskt lite, har knappt några feta vänner.
Nej, jag är ingen kroppsfascist, det är bara det att jag har väldigt många vänner som älskar att träna. Dock har jag ju några valpfeta kompisar, de skyller ju på det omvända, något i stil med "ja, men du kan ju äta vad som helst utan att gå upp i vikt, pga min ämnesomsättning kan inte jag det"
Spelar ingen roll hur ofta jag säger att allt rör sig om att äta mindre än vad man behöver, de är ändå intällda på att de har el på ämnesomsättningen. Vart har alla dessa smala och tjocka människor fått den här dumma idén från?
De ljuger ju för sig själva och deras psyke vill skydda dem så de kokar ihop någon urdum förklaring till varför de bör fortsätta leva som de nu gör.
Citera
2009-07-05, 13:34
Medlem
Midnights avatar
Jag har förr hävdat att jag är en sån där som kan äta vad som hellst utan att gå upp i vikt, oj så fel ja har haft! Nu har jag börjat träna seriöst och börjat räkna kalorier och protein och så lite som jag förut fick i mig är det inte direkt konstigt att jag inte gick upp i vikt.

Jag har gjort samma tankefel som alla andra, jag har ätit en pizza som mat och två macker som kvällsmat "oj jag går aldrig upp i vikt" nej fan konstigt! Jag gör helt enkelt av med mer kalorier än jag tar in, visst jag har ätit stora portioner men hur ofta då? Hur ser matintaget ut egentligen, har varit jävla intressant att se, såhär är det.

Jag åt max tre gånger om dagen, som vätska drack jag endast vatten, aldrig godis eller chips (tycker inte om det helt enkelt, för sött och slibbigt)! kanske en läsk i månaden! Inga bakelser eller fikabröd (gillar inte det heller) osv osv.

Nu äter jag 4 - 5 gånger per dag, frukost, mellanmål, middag, mellanmål, kvällsmat, försöker byta ut vatten mot mjölk, åtminsonde till måltiderna. Godis och bakelser kommer jag förmodligen aldrig tycka om så det går fortfarande bort men det är nog ganska bra för det är väl inte nyttiga grejer direkt.

Jag ar redan börjat gå upp i vikt, vet inte hur mycket för jag har ingen våg men upp går jag! så jag har slutat att tramsa och säga att jag kan äta vad fan som hellst för det kan jag inte.

Jag är lika dödlig som alla andra
Citera
2009-07-05, 14:58
Medlem
Citat:
Nu rodnade jag faktiskt lite, har knappt några feta vänner.
Nej, jag är ingen kroppsfascist, det är bara det att jag har väldigt många vänner som älskar att träna. Dock har jag ju några valpfeta kompisar, de skyller ju på det omvända, något i stil med "ja, men du kan ju äta vad som helst utan att gå upp i vikt, pga min ämnesomsättning kan inte jag det"
Spelar ingen roll hur ofta jag säger att allt rör sig om att äta mindre än vad man behöver, de är ändå intällda på att de har el på ämnesomsättningen. Vart har alla dessa smala och tjocka människor fått den här dumma idén från?
De ljuger ju för sig själva och deras psyke vill skydda dem så de kokar ihop någon urdum förklaring till varför de bör fortsätta leva som de nu gör.

Ja, folk generellt verkar vara rädda för sanningen. I synnerhet när det gäller kropp och kost. Enklare att koka ihop sin egen sanning och intala sig att man är annorlunda, och därmed ha en anledning att inte anstränga sig.

Om de är intresserade av träning så ser jag inget fel med det du gör, tvärtom! Det inlägget jag svarade på framstod bara som lite... ja, kroppsfascistiskt som du benämnde det. Kan inte tänka mig att en person som går och påpekar sånt stup i kvarten, för oinsatta/icke tränande då, skulle ha många vänner kvar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in