2016-05-25, 19:49
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Jag har tvärtom. Käkar ett mål med mat om dagen. Inget annat. 3 ggr i veckan har jag ett intag på ca 600 kcal. Rest är en vanlig lunch enbart med normala portioner på två oftast. Ligger kvar på samma vikt vecka ut och vecka in. Smäller jag en chipspåse dock nån gång i månaden ( enda snackset) då ökar jag med 3-4 hg. Kan tillägga att jag inte motionerar något men ändå vad är felet?

Svårt att begripa vad du äter. Är det 600 kcal om dagen du menar? Vad betyder "Rest är en vanlig lunch med normala portioner på två "? Du får helt enkelt förtydliga dig.
Citera
2016-05-25, 21:20
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Jag har tvärtom. Käkar ett mål med mat om dagen. Inget annat. 3 ggr i veckan har jag ett intag på ca 600 kcal. Rest är en vanlig lunch enbart med normala portioner på två oftast. Ligger kvar på samma vikt vecka ut och vecka in. Smäller jag en chipspåse dock nån gång i månaden ( enda snackset) då ökar jag med 3-4 hg. Kan tillägga att jag inte motionerar något men ändå vad är felet?

Om du äter endast 600 kcal om dagen så har du svaret redan där. Som sagt, lite svårt att förstå hur du menade.
Citera
2016-05-25, 21:29
Medlem
Tror jag har skrivit i tråden tidigare men har kommit till nån ny insikt på senare år iaf.

Jag är nog ett bra exempel på "kan äta hur mkt som helst utan att bli tjock folk" och har väl trott att ämnesomsättningen varit hög och generna goda liksom. Och de är de väl förvisso också men jag har väl även insett att jag helt uppenbart rör mig mer än de flesta, förvisso tränar jag inte men vardaglig rörelse och fysiskt jobb. Jag äter nog bättre än de flesta även om jag inte varit medveten om det, äter mkt och en del skit, men regelmässigt lagad mat med mkt rotsaker etc, bra mat helt enkelt. sen lägger vi gener och hög ämnesomsättning ovanpå det och fenomenet "ät hela världen utan att öka ett gram" givet!
Citera
2016-05-25, 22:10
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Tror jag har skrivit i tråden tidigare men har kommit till nån ny insikt på senare år iaf.

Jag är nog ett bra exempel på "kan äta hur mkt som helst utan att bli tjock folk" och har väl trott att ämnesomsättningen varit hög och generna goda liksom. Och de är de väl förvisso också men jag har väl även insett att jag helt uppenbart rör mig mer än de flesta, förvisso tränar jag inte men vardaglig rörelse och fysiskt jobb. Jag äter nog bättre än de flesta även om jag inte varit medveten om det, äter mkt och en del skit, men regelmässigt lagad mat med mkt rotsaker etc, bra mat helt enkelt. sen lägger vi gener och hög ämnesomsättning ovanpå det och fenomenet "ät hela världen utan att öka ett gram" givet!

Säger fortfarande ingenting om mängden du äter. Förmodligen är det mindre än du tror.
Citera
2016-05-25, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Säger fortfarande ingenting om mängden du äter. Förmodligen är det mindre än du tror.

Svårt o säga, har aldrig varit spec intresserad av att väga grejer men kan ju försöka ge nån form av bild.

En vanlig arbetsdag klämmer jag i mig omkring 4 såna klassiska matlådor avlånga, kan rymma 1,5liter eller något mindre kanske? Du vet nog vilka jag syftar på. Dessa är smockade, oftast med pasta eller ris och nån sås, alternativt potatisgratäng och kött. tämligen regelmässigt mer sås/kött än pasta/ris. Där ligger väl det normala matätandet, men jag jobbar med mat, mkt kakor, så det går tämligen regelmässigt ner ett gäng muffins, biskvier eller nått annat smask, säg 4-5st för att få nån form av snitt, lägg på lite frukt för att inbilla sig att man håller blodsockret uppe med något mer än onyttiga grejer. Nu har vi avslutat arbetsdagen, och toppar med en hög mackor eller mindre portion mat innan sänggående, i undantagsfall en påse chips eller motsvarande.

Jag vet förvisso inte hur vanligt folk äter, men jag inbillar mig iaf att det som helhet är hyggligt mkt mer än genomsnittet. Och jag väger då verkligen hyggligt mkt mindre.

Edit: Slår mig att ölkvoten kanske bör nämnas om man tänker på det som kalorier snarare än mat, jag vägrar dock av princip räkna det som mat, men som kalorier betraktat landar det väl på 1-1.5 flak i veckan lite styvt.
Senast redigerad av Prax^ 2016-05-25 kl. 22:25.
Citera
2016-05-26, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Svårt att begripa vad du äter. Är det 600 kcal om dagen du menar? Vad betyder "Rest är en vanlig lunch med normala portioner på två "? Du får helt enkelt förtydliga dig.

Menar 600kcal om dagen.
Citera
2016-05-26, 10:44
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Menar 600kcal om dagen.

Inte konstigt att du inte går upp om du ligger på 600 kcal om dagen. Också märkligt att du tycker du tillhör "kan äta hur mycke som helst utan att bli tjock" När du äter såpass lite.
Citera
2016-05-26, 18:39
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Inte konstigt att du inte går upp om du ligger på 600 kcal om dagen. Också märkligt att du tycker du tillhör "kan äta hur mycke som helst utan att bli tjock" När du äter såpass lite.

Men han skriver ju att han har det "tvärtom" - han äter pyttelite och går inte ned i vikt. Så förstår jag det.
Citera
2016-05-26, 18:41
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Menar 600kcal om dagen.

Om du äter så lite utan att gå ner i vikt bör du uppsöka läkare. Du äter säkert mer än 600 kcal, men oavsett kan du ha fel på sköldkörteln eller någon annan åkomma.
Citera
2016-05-26, 21:35
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Men han skriver ju att han har det "tvärtom" - han äter pyttelite och går inte ned i vikt. Så förstår jag det.

Om det va så han menade så uppfatta jag det fel, tack för du sa det.

Och som du sa, går han ej ner i vikt på 600 kcal är något fel!
Citera
2016-05-27, 21:18
Medlem
Citat:
Om det va så han menade så uppfatta jag det fel, tack för du sa det.

Och som du sa, går han ej ner i vikt på 600 kcal är något fel!

Kanske behöver kelp?
Citera
2016-05-28, 10:22
Medlem
Sen finns de ju vissa som har överaktiv sköldkörtel utan att veta om det....................
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in