2009-10-12, 22:59
Medlem
addims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanmachine
Det var ett väldigt moget svar på att jag endast kommenterade en viktig säkerhetsaspekt i trafiken. Känns skönt att du inte får röra dig fritt i den med din attityd.

Men det kommer jag däremot att få göra inom en snar framtid. Och då blir du mitt första mål.
Citera
2009-10-12, 23:02
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av addim
Men det kommer jag däremot att få göra inom en snar framtid. Och då blir du mitt första mål.

Så många uppkörningar du gör kommer du säkerligen slinka igenom nätet någon gång. Vore konstigt annars.
Citera
2009-10-12, 23:16
Medlem
pythonxs avatar
addim verkar vara typexemplet av "omogen 18åring"
Citera
2009-10-12, 23:45
Medlem
Prostreet32s avatar
Fan vilken tid det tar att få det riktiga kortet, väntat i 11 dagar nu.
Citera
2009-10-13, 11:06
Medlem
LCLOs avatar
Körde precis upp privat i trelleborg och allt gick hur bra som helst!
Så nu har även jag körkort
Citera
2009-10-13, 12:52
Medlem
Josef Fritzls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LCLO
Körde precis upp privat i trelleborg och allt gick hur bra som helst!
Så nu har även jag körkort

Grattis! Underbar känsla kan jag tänka mig.
Även jag håller på med körkortet och har två frågor som jag inte hittar svar på i körkortsboken.

1. Vilken olyckstyp är äldre förare oftare inblandade i?

a) singelolyckor
b) korsningsolyckor
c) mörkerolyckor
d) alkoholrelaterade olyckor
e) omkörningsolyckor

Samt även:

2. Växthuseffekten är vår tids största miljöproblem. Vilket bränsle har minst miljöpåverkan på grund av koldioxiden?

a) bensin
b) biogas
c) diesel
d) naturgas

Jag gissar på biogas (naturgas var fel). Vad säger FB-panelen?
Tack på förhand för hjälpen
Citera
2009-10-13, 13:14
Medlem
gurkkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef Fritzl
Även jag håller på med körkortet och har två frågor som jag inte hittar svar på i körkortsboken.

a) singelolyckor
b) korsningsolyckor
c) mörkerolyckor
e) omkörningsolyckor

Samt även:

2. Växthuseffekten är vår tids största miljöproblem. Vilket bränsle har minst miljöpåverkan på grund av koldioxiden?

a) bensin
b) biogas
c) diesel
d) naturgas

På fråga 1 är jag inte säker, men jag gissar på mörkerolyckor då mörkerseendet blir sämre med åldern.

På fråga 2 så är det biogas som är det rätta svaret.
Citera
2009-10-13, 13:18
Medlem
BingaBangas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef Fritzl

a) singelolyckor
b) korsningsolyckor
c) mörkerolyckor
e) omkörningsolyckor

Samt även:

a) bensin
b) biogas
c) diesel
d) naturgas

1) Korsningsolyckor. De håller inte längre måttet med tempot och de kan inte heller uppfatta och tolka situationer lika snabbt som övriga trafikanter. De regresserar mer eller mindre tillbaka till när de var absoluta nybörjare.

2) Biogas är rätt. Naturgas är fossilt (dvs ej förnyelsebart) medan biogas är förnyelsebart. Biogasen bidrar inte till växthuseffekten, vilket naturgasen gör då den endast är runt 20% "renare" än vanlig bensin. Dock är naturgas bättre än bensin Problemet med dessa gaser är att det finns så få ställen i Sverige att tanka på bara...
Citera
2009-10-13, 13:44
Medlem
Josef Fritzls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BingaBanga
1) Korsningsolyckor. De håller inte längre måttet med tempot och de kan inte heller uppfatta och tolka situationer lika snabbt som övriga trafikanter. De regresserar mer eller mindre tillbaka till när de var absoluta nybörjare.

2) Biogas är rätt. Naturgas är fossilt (dvs ej förnyelsebart) medan biogas är förnyelsebart. Biogasen bidrar inte till växthuseffekten, vilket naturgasen gör då den endast är runt 20% "renare" än vanlig bensin. Dock är naturgas bättre än bensin Problemet med dessa gaser är att det finns så få ställen i Sverige att tanka på bara...

Jag tackar för svaren!
Mycket vänligt av dig.

Jag pluggar teori för fullt, har prov den 22 oktober!
Citera
2009-10-13, 15:01
Medlem
matte91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
Fan vilken tid det tar att få det riktiga kortet, väntat i 11 dagar nu.

Konstigt, för mig tog det prick en vecka att få kortet, samma sak för en polare till mig.
Citera
2009-10-13, 15:32
Medlem
Prostreet32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matte91
Konstigt, för mig tog det prick en vecka att få kortet, samma sak för en polare till mig.

Fick mitt idag, 12 dagar tog det.

Men nu är det här, skönt o slippa pass o lappen över allt.
Citera
2009-10-13, 16:10
Medlem
Kul att läsa om folk som klarar sitt körkort, stort grattis!

Själv hade jag teori igår, fick 51. "Flaggade" 8st frågor och ändrade dom innan jag lämnade in det, vilket jag otroligt mycket ångrar, då jag är relativt säker på att minst 4st av dom valde jag fel svar på, när jag från början hade rätt.

Men idag hade jag uppkörning och fick ganska bra beröm, utöver att jag hade för låg hastighet på motorvägen (trots att ingen var där). Fick i uppgift att köra hem till mig till att börja med, men hade ungefär 2-3 minuter från mötesplatsen hem, så fick ta en sväng på motorvägen osv, klarade allt galant utöver motorvägen då

Nu undrar jag också, hur fort får en tung lastbil köra på motorvägen? Svarade 110km/h, men är inte säker på den. Någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in