2009-10-12, 00:42
Medlem
addims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iPee
Kommer med största sannolikhet ta min uppkörning i Farsta. Många säger att det är relativt lätt där då de flesta av mina vänner som har körkort har kört upp där.

Med mina föräldrars bilar kör jag riktigt bra, ur en objektiv synvinkel. Mina föräldrar har till och med sagt att jag skulle kunna låna den när som helst, även fast jag inte har körtkort och förutsatt att jag inte åker långt (exempelvis handlar åt dem eller liknande).

Hur som helst, när jag kör med trafikskolan är det helt annorlunda - jag hatar verkligen deras bilar. Den där gasen är så jävla känslig och dragläget är inte som något dragläge jag är van vid.

Visst, ska man ha körtkort ska man inte bara kunna köra sin egna bil men jag tycker verkligen det är stor skillnad. Så vad för bil är det man kör på uppkörningen? HAr hört att man kan välja att köra med trafikskolans bilar - men, jag hatar de, som sagt.

http://www.korkortsportalen.se/Besta...v/Vagverksbil/

Där har du en komplett lista på vilka bilar som används vid uppkörningen i just din stad.
Citera
2009-10-12, 00:50
Medlem
addims avatar
Kuggade, igen, på min uppkörning trots att det flöt på bra. Det han anmärkte på var endast fordonsplaceringen, och att jag ibland tenderade att ligga för långt höger/vänster på vägen i mitt körfält.

Finns det några riktlinjer för hur man ska placera bilen på vägen? Ett enkelt jävla problem egentligen.
Citera
2009-10-12, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av addim
Kuggade, igen, på min uppkörning trots att det flöt på bra. Det han anmärkte på var endast fordonsplaceringen, och att jag ibland tenderade att ligga för långt höger/vänster på vägen i mitt körfält.

Finns det några riktlinjer för hur man ska placera bilen på vägen? Ett enkelt jävla problem egentligen.
Tråkigt att höra. Det varierar verkligen väldigt mycket i hur noggranna kontrollanterna är. Min andra uppkörningsexaminator var väldigt slapp tycker jag, han satt mest och fipplade med sin PDA. En kompis till mig kuggade däremot för brista körställning(!) han hade alltså inte haft stolen rätt inställd eller liknande tyckte hans kontrollant som han påstod var en riktig gnällkärring.
Citera
2009-10-12, 09:39
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiki
Precis så jag tänkte också.

Korsningen i fråga:
http://img121.imageshack.us/img121/3193/falun.jpg

Om man kommer från högra hörnet så syns stopplinjen, där är det trafikljus och en bit längre fram är det en stoppskylt (som inte syns på bilden).

Just det. Den där korsningen undrade jag också över innan jag körde upp. När jag väl kom dit var det inga konstigheter, den ser konstigare ut uppifrån.

Ja det är stopplikt om man kommer från Åsgatan, dvs vägen som går från högra nedre hörnet/övre vänstra. Du stannar och kollar så det inte kommer något större fordon, sen smyger du fram och släpper fram övrig trafik, sen åker du.
Citera
2009-10-12, 14:56
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:

Människor som inte kan placera sig korrekt i trafiken är enormt irriterande för medtrafikanterna. För många verkar det dessvärre inte vara ett enkelt problem att åtgärda. All respekt till din uppkörningsinspektör.
Citera
2009-10-12, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Just det. Den där korsningen undrade jag också över innan jag körde upp. När jag väl kom dit var det inga konstigheter, den ser konstigare ut uppifrån.

Ja det är stopplikt om man kommer från Åsgatan, dvs vägen som går från högra nedre hörnet/övre vänstra. Du stannar och kollar så det inte kommer något större fordon, sen smyger du fram och släpper fram övrig trafik, sen åker du.

Failade precis uppkörningen...

Den korsningen fick jag köra i iaf, gjorde rätt där. Men det jag faila på var att jag körde för snabbt, tex om det är 50 och det blir 70 längre fram så gasa jag på innan skylten så man passera den i 60. Samt att jag passera en 30 skylt i 40 och saktade ner ännu mer efter den. Orsaken är nog dels att jag var ovan med bilen, får gasa på en del när man har 4an i för att hålla 50 med den jag övningskört med och denna kunde man lika gärna haft 3an i för att hålla 50. Sen har jag nog alltid kört så, ingen som klaga när man tog körlektioner och föräldrarna tog inte heller upp det.

Menmen, ny tid på torsdag, kvart över 8 på morgonen dock, jobbigt o gå upp så tidigt ;(.
Citera
2009-10-12, 16:46
Medlem
Andrechawlas avatar
Uppkörning imorgon 10.00. Kör upp i Farsta och är lite orolig eftersom många i tråden säger att dem är jävligt petiga. Har för övrigt bara kört i
trafikskola och haft en jävligt bra lärare som lärt mig "köra uppkörning".

Han har förövrigt tipsat mig om alla uppkörningsinspektörer och gett mig lite info om dem så man har något att prata med dem om, vilket jag tycker är
kanon för jag kan tänkta mig att det blir jättejobbigt om båda bara sitter tysta i 35 minuter.

T.ex. att en av de kvinnliga inspektörerna spelar basket och att hon är extra hård på placering av fordon osv.
Jag lärde mig inte infon för att smöra utan för att kunna lätta upp stämmningen.
Va lite extra snälla mot en Nissan Murano (Jeep) imorgon runt 10 i södra stockholmstrakten så är jag tacksam.
Citera
2009-10-12, 17:27
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Tråkigt att höra. Det varierar verkligen väldigt mycket i hur noggranna kontrollanterna är. Min andra uppkörningsexaminator var väldigt slapp tycker jag, han satt mest och fipplade med sin PDA. En kompis till mig kuggade däremot för brista körställning(!) han hade alltså inte haft stolen rätt inställd eller liknande tyckte hans kontrollant som han påstod var en riktig gnällkärring.
Håller med dig. Jag hade tur och fick en slapp tant som inte kuggade mig för att jag missade en hasighetsskylt (missade att det stod 90 och körde vidare i 70).
Det du (addim) blev kuggad för tycker jag låter ju värre än mitt misstag.
Citera
2009-10-12, 18:42
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:

Ja, grundregeln är att bilen ska vara placerad till höger på körbanan. När du svänger vänster skall du placera bilen så långt till vänster som möjligt på din sida av vägen. Är det enkelriktat placerar du den på vänster sida av vägen.

Kom ihåg att skall du ut från en mindre väg och det saknas vägmarkeringar/refug, se till så att du inte står för långt ut till vänster. Asdrygt för den som skall svänga in och det står en bil och blockerar hela vägbanan. Jag brukar dra en fräckis och åka in på fel sida om situationen tillåter...

På landsväg när det är mörkt skall man hålla sig lite närmare mitten av vägen, pga risken för oskyddade trafikanter på vägrenen som syns dåligt.

När man åker på mindre vägar, typ stickvägar i ett bostadsområde, fick jag lära mig att hålla mig i mitten av vägbanan. Detta eftersom man ska ha tid att upptäcka barn som plötsligt uppenbarar sig bakom en buske eller dylikt.
Jag vet dock inte vad VV säger om detta.
Citera
2009-10-12, 20:23
Medlem
addims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanmachine
Människor som inte kan placera sig korrekt i trafiken är enormt irriterande för medtrafikanterna. För många verkar det dessvärre inte vara ett enkelt problem att åtgärda. All respekt till din uppkörningsinspektör.

Du är impotent, va?

Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Text

Tack för tipsen, men jag har snarare haft problem med VV:s bil då jag inte riktigt har koll på var på vägen jag ligger med den.. Alltså att det känns som att jag ligger rätt fastän den i själva verket ligger mer ut till höger/vänster än jag tror.

Finns det något sätt man kan orientera sig om detta? Sidospeglar, backspegel?
Citera
2009-10-12, 20:42
Medlem
kitschlemurs avatar
Det är ju bara att vinkla ner speglarna något, så ser du vägmarkeringarna också.

Dock är det ju alltid bra om man har lite känsla för var bilen är någonstans.
Citera
2009-10-12, 21:19
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Du är impotent, va?

Tack för tipsen, men jag har snarare haft problem med VV:s bil då jag inte riktigt har koll på var på vägen jag ligger med den.. Alltså att det känns som att jag ligger rätt fastän den i själva verket ligger mer ut till höger/vänster än jag tror.

Finns det något sätt man kan orientera sig om detta? Sidospeglar, backspegel?

Det var ett väldigt moget svar på att jag endast kommenterade en viktig säkerhetsaspekt i trafiken. Känns skönt att du inte får röra dig fritt i den med din attityd.
Senast redigerad av Meanmachine 2009-10-12 kl. 22:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in