Citat:
Ursprungligen postat av addim
Kuggade, igen, på min uppkörning trots att det flöt på bra. Det han anmärkte på var endast fordonsplaceringen, och att jag ibland tenderade att ligga för långt höger/vänster på vägen i mitt körfält.
Finns det några riktlinjer för hur man ska placera bilen på vägen? Ett enkelt jävla problem egentligen.
Ja, grundregeln är att bilen ska vara placerad till höger på körbanan. När du svänger vänster skall du placera bilen så långt till vänster som möjligt på
din sida av vägen. Är det enkelriktat placerar du den på vänster sida av vägen.
Kom ihåg att skall du ut från en mindre väg och det saknas vägmarkeringar/refug, se till så att du inte står för långt ut till vänster. Asdrygt för den som skall svänga in och det står en bil och blockerar hela vägbanan. Jag brukar dra en fräckis och åka in på fel sida om situationen tillåter...
På landsväg när det är mörkt skall man hålla sig lite närmare mitten av vägen, pga risken för oskyddade trafikanter på vägrenen som syns dåligt.
När man åker på mindre vägar, typ stickvägar i ett bostadsområde, fick jag lära mig att hålla mig i mitten av vägbanan. Detta eftersom man ska ha tid att upptäcka barn som plötsligt uppenbarar sig bakom en buske eller dylikt.
Jag vet dock inte vad VV säger om detta.