2009-09-09, 20:58
Medlem
LadyTeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Fickparkering är ju skitlätt Det är ett av de moment som tar allra kortast tid att lära sig, om man kommer ihåg att ta rätt riktmärken.

Vad kul att du tycker det, då hade du säkert jättelätt för dig på uppkörningen.

Jag tyckte också att fickparkering var lätt och kul när jag var 17. Nu är jag 28 och tycker att det är svårt som fan.
Citera
2009-09-09, 21:00
Medlem
LadyTeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
Ni som gjort teoriprovet, Vad kommer mest på det? Vilken avdelning/ämne?

Trafikregler 32 frågor
Trafiksäkerhet 16 frågor
Fordonskännedom/manövrering 7 frågor
Miljö 5 frågor
Personliga förutsättningar 5 frågor

I alla fall under mitt teoriprov.
Citera
2009-09-09, 21:02
Medlem
Prostreet32s avatar
Allright, hur långtid tar de o göra provet?
Citera
2009-09-09, 21:06
Medlem
Kioskars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Fickparkering är ju skitlätt Det är ett av de moment som tar allra kortast tid att lära sig, om man kommer ihåg att ta rätt riktmärken.
Skulle du kunna skriva vad för riktmärken man ska använda sig av? Vore snällt.
Citera
2009-09-09, 21:11
Medlem
Prostreet32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kioskar
Skulle du kunna skriva vad för riktmärken man ska använda sig av? Vore snällt.

1. Kör fram så bakänden på din bil är jämsiden med bilen framför där du ska parkera.

2. Fullt rattutslag åt höger och backa tills du ser båda strålkastarna på bilen bakom i ytterspegeln.

3. Räta då ut hjulen så dem är raka, fortsätt backa.

4. När din front är i bakändan på bilen framför så vrider du ratten åt vänster och backar in i parkeringsfickan.

Simpelt!
Citera
2009-09-09, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTea
Vad kul att du tycker det, då hade du säkert jättelätt för dig på uppkörningen.

Jag tyckte också att fickparkering var lätt och kul när jag var 17. Nu är jag 28 och tycker att det är svårt som fan.

Minns inte min uppkörning, det är ganska exakt 20 år sedan...det jag minns är att jag under körkortsutbildning fick fickparkera exakt en gång sen var det bra med det.

Däremot jobbar jag numera som trafiklärare och fickparkering är inte det moment vi behöver lägga jättemycket tid på... Prova prostreets sätt, jag lär ut på ungefär liknande sätt. Riktmärket med båda strålkastarna i vänster ytterspegel är jättebra, då får man en bra ingångsvinkel.
Citera
2009-09-09, 22:17
Medlem
grassstraws avatar
Kuggade på min uppkörning igår. Hade den klockan 09:45, var nervös som en jävla idiot men ändå ganska säker på att jag skulle klara det. Körkortsprövaren var en trevlig man i 50års åldern med grovt skägg. Han snackade slappt och avslappnande men jag var ändå väldigt nervös. Min säkerhetskontroll bestod av att jag skulle kolla bromsarna inifrån, simple!

Skulle in på en parkeringsplats som hade två infarter/utfarter(trodde jag) Vad jag inte visste var att den ena(den jag körde in genom) var enkelriktad, han fick trampa lätt på bromsen och pekade upp på skyltarna och jag insåg att jag var körd. Dock körde jag mitt bästa resten av tiden, fick "panikbromsa" vid ett övergångsställe med körprövarens hjälp för att jag i sista sekunden såg ett äldre par stod och väntade på att få gå över. Körde tillbaka och han sa "Ja du vet ju vad du gjorde för fel och för det kan jag inte godkänna dig" Han tyckte dock min manövrering var mycket bra men att jag skulle jobba med uppsikten och inte låsa blicken för mycket. Surt som fan och gröt fan lite sen när jag ringde morsan för att berätta. Hade planerat hur jag skulle överraska henne osv, kände mig som en jävla kärring haha.

Hoppas att jag inte missar någon skylt nästa gång bara, eller gör något annat korkat jävla fel.

Redan nervös trots att jag inte fått en ny tid, finns det inget jävla piller som gör att man chillar ner men ändå är uppmärksam? Haha.

Piieece
Senast redigerad av grassstraw 2009-09-09 kl. 22:21.
Citera
2009-09-09, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTea
Trafikregler 32 frågor
Trafiksäkerhet 16 frågor
Fordonskännedom/manövrering 7 frågor
Miljö 5 frågor
Personliga förutsättningar 5 frågor

I alla fall under mitt teoriprov.

Samma under mitt prov
Citera
2009-09-10, 09:43
Medlem
Vem här var det som hade kört upp för C-kort och fått lastsäkringen som funktionsområde? Vilka frågor frågade gubben ??
Citera
2009-09-10, 09:59
Medlem
Tror ni det är någon skillnad idag mellan att köra upp privat och genom en trafikskola? Finns det förutfattade meningar? Har man en liten fördel från början genom att anlända i trafikskolans bil? Hur har ni upplevt det?
Citera
2009-09-10, 13:21
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Tror ni det är någon skillnad idag mellan att köra upp privat och genom en trafikskola? Finns det förutfattade meningar? Har man en liten fördel från början genom att anlända i trafikskolans bil? Hur har ni upplevt det?

Jag upplever det att alla seriösa klarar det på första försöket oavsett om man kört privat eller på trafikskola.
Citera
2009-09-10, 15:39
Medlem
addims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grassstraw
Kuggade på min uppkörning igår. Hade den klockan 09:45, var nervös som en jävla idiot men ändå ganska säker på att jag skulle klara det. Körkortsprövaren var en trevlig man i 50års åldern med grovt skägg. Han snackade slappt och avslappnande men jag var ändå väldigt nervös. Min säkerhetskontroll bestod av att jag skulle kolla bromsarna inifrån, simple!

Skulle in på en parkeringsplats som hade två infarter/utfarter(trodde jag) Vad jag inte visste var att den ena(den jag körde in genom) var enkelriktad, han fick trampa lätt på bromsen och pekade upp på skyltarna och jag insåg att jag var körd. Dock körde jag mitt bästa resten av tiden, fick "panikbromsa" vid ett övergångsställe med körprövarens hjälp för att jag i sista sekunden såg ett äldre par stod och väntade på att få gå över. Körde tillbaka och han sa "Ja du vet ju vad du gjorde för fel och för det kan jag inte godkänna dig" Han tyckte dock min manövrering var mycket bra men att jag skulle jobba med uppsikten och inte låsa blicken för mycket. Surt som fan och gröt fan lite sen när jag ringde morsan för att berätta. Hade planerat hur jag skulle överraska henne osv, kände mig som en jävla kärring haha.

Hoppas att jag inte missar någon skylt nästa gång bara, eller gör något annat korkat jävla fel.

Redan nervös trots att jag inte fått en ny tid, finns det inget jävla piller som gör att man chillar ner men ändå är uppmärksam? Haha.

Piieece

Alltid kul med lite kuggningshistorier.. Då känner jag mig inte så ensam.

Du klarar det nästa gång!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in