2009-11-23, 21:34
Medlem
Fred-ssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flummey
Jaaaaaaaaa! Körkortet är nu mitt efter 6:e gången!!Så se upp alla där ute
Skamm den som ger sig! Ett stort tack till er alla som stöttat mig.

GRATTIS! vad kul att läsa! Äntligen satt den, 6:e gången gillt som man brukar säga
Citera
2009-11-23, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumho
Japp det får du. På lappen får det bara stå vilka momenten är som du ska göra
inte hur man går tillväga för att utföra det.

Källa: VVFS, 2007:271, 10§

Så vänligen far inte med osanning ni som inte har koll.

Sådär ja.
Citera
2009-11-23, 22:19
Medlem
Citat:
Jaaaaaaaaa! Körkortet är nu mitt efter 6:e gången!!Så se upp alla där ute
Skamm den som ger sig! Ett stort tack till er alla som stöttat mig.

Jag är rädd...
Citera
2009-11-23, 22:22
Medlem
Cannavaros avatar
Någon som vet hur det är med att man måste skriva teorin och göra uppkörningen efter årsskiftet?

Jag har hört att efter 31 december 2009 så måste man skriva teorin och göra uppkörningen på samma dag men när jag var nere på trafikskolan idag så sa receptionisten att hon inte hade hört något om det.

Någon som kan göra klart för mig vad som är rätt?
Citera
2009-11-23, 22:54
Medlem
Bobbo.s avatar
Citat:
Gjorde inte ett enda fel ända tills jag skulle göra sista momentet och fickparkera.
Hade kommit in i luckan snyggt och fint och ska jag bara backa en liten bit bakåt varpå jag drämmer in i bilen framför pga att jag står i en backe och tappar draget i en sekund.

Snackade med min körskollärare om just fickparkering och ifall det är ett moment som kan dyka upp på en uppkörning. Hon sade att hon inte varit med om det de senaste 15åren och absolut inte i en backe.

Är detta ett moment som kan komma? Sen beror det givetvis hur man definierar fickparkering också, jag snackar inte om en lucka på 6 meter mellan två bilar utan snarare att när bilen är på plats är det max 2dm till framför- resp bakomvarande bil.
Citera
2009-11-23, 23:45
Medlem
addims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannavaro
Någon som vet hur det är med att man måste skriva teorin och göra uppkörningen efter årsskiftet?

Jag har hört att efter 31 december 2009 så måste man skriva teorin och göra uppkörningen på samma dag men när jag var nere på trafikskolan idag så sa receptionisten att hon inte hade hört något om det.

Någon som kan göra klart för mig vad som är rätt?

Stämmer inte.

Detta ändrades för inte så länge sedan till systemet idag, alltså att du har två månader på dig från att ha klarat av det ena provet. Alltså ett sammanhållet förarprov. Hittills finns inga uttryckta planer på att detta ska ändras igen.

Med tidsbristen som finns skulle det dessutom vara extremt svårt att hitta teoriprov och körprov på samma dag åt alla. När du bokar proven för första gången måste de dock ligga inom 2 veckor från varandra i tid.

http://www.korkortsportalen.se/jag-h...t-forarprov-B/
Citera
2009-11-23, 23:49
Medlem
addims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo.
Snackade med min körskollärare om just fickparkering och ifall det är ett moment som kan dyka upp på en uppkörning. Hon sade att hon inte varit med om det de senaste 15åren och absolut inte i en backe.

Är detta ett moment som kan komma? Sen beror det givetvis hur man definierar fickparkering också, jag snackar inte om en lucka på 6 meter mellan två bilar utan snarare att när bilen är på plats är det max 2dm till framför- resp bakomvarande bil.

Det kan förekomma, men är som du säger sällsynt.

En fickparkering är en fickparkering - alltså med en ungefär 1 ½ billängds lucka.
Citera
2009-11-24, 10:32
Medlem
flummeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo.

För mig kom detOch ja det var inte mycket utrymme att röra sig med.
Fick ett tips efter jag hade krockat och det var att jag ska gå ut och kolla hur långt jag har kvar. Gjorde detta på sista uppkörningen och då såg jag verkligen vad jag hade att röra mig med och kontrollanten tyckte bara det var bra att jag gick ut och kollade..för då visade jag ju hur nogrann jag var..Ville ej ta några risker.
Förstår om vissa är rädda för att jag ska ut på vägarna,men jag är nog en säkrare förare än dom flesta nykomlingarna nu faktiskt.. Övning ger färdighet vettni.. Sen så kommer jag ta det luuungt. Är mycket rädd om mitt liv just för tillfälletOch även om andras såklart.
Citera
2009-11-24, 11:58
Medlem
Äntligen!

Så jävla skön känsla! Nyss klarat teorin (tredje gången), klarade uppkörningen första gången, men fått 50 och 51 på teorin. Imorse fick jag 53, inge vidare övertygande men det räcker ju gott och väl Nu blir det till att bränna iväg lite senare!

Tack för det stödet jag fick efter de misslyckade teoriproven!

Och lycka till, till er alla som inte tagit det än!
Citera
2009-11-24, 12:41
Medlem
Citat:
För mig kom detOch ja det var inte mycket utrymme att röra sig med.
Fick ett tips efter jag hade krockat och det var att jag ska gå ut och kolla hur långt jag har kvar. Gjorde detta på sista uppkörningen och då såg jag verkligen vad jag hade att röra mig med och kontrollanten tyckte bara det var bra att jag gick ut och kollade..för då visade jag ju hur nogrann jag var..Ville ej ta några risker.
Förstår om vissa är rädda för att jag ska ut på vägarna,men jag är nog en säkrare förare än dom flesta nykomlingarna nu faktiskt.. Övning ger färdighet vettni.. Sen så kommer jag ta det luuungt. Är mycket rädd om mitt liv just för tillfälletOch även om andras såklart.

Vilka platser körde du upp på? Och har inte de flesta bilar vv erbjuder varningssystem när man backar?
Citera
2009-11-24, 15:06
Medlem
Pink Panthers avatar
Yayyyyyyyyyyyyyyyy

Teorin avklarad och godkänd. 56/65 och Uppkörning på Måndag. Det känns bra.

Jag måste medge att jag inte har haft den mest exemplariska körkortsutbildningen och uppkörningen kommer lite som utav en chansning (Jag åker utomlands ett par dagar efteråt, och vill göra det innan, så bokade fastän jag kanske inte är 100% klar)

Jag har inte tagit nån teorilektion eller liknande alls, jag köpte körkortsboken och läste igenom den ett par gånger, tankade ner STR's prov ifrån 2004 och körde igenom det ett par gånger och det var riktigt bra. Nöt igenom det programmet och boken är mitt tips till er andra. Strunta i Bonniers, lärde mig inte ett dugg utav det.

Grejer som kom på provet som kanske kan vara lite kluriga är.. kom ihåg hur en stoppskylt ser ut bakifrån (åttkantig), läs på om gula linjer och vad man får göra vid dem, om det finns gula & vita linjer vilka du ska följa, hur större risken är för olycka vid alkoholpåverkan osv.. =]

Jag upplevde att provet var lättare än jag hade förväntat mig också.

Men nu är det fokus på uppkörning som gäller, . På körlektionen sist så var det bromsberedskap vid högerregel och uppsikten i korsningar jag var dålig på, allt annat flöt på.
Citera
2009-11-24, 15:37
Medlem
flummeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Vilka platser körde du upp på? Och har inte de flesta bilar vv erbjuder varningssystem när man backar?

Har ju kört upp 5 gånger i Farsta.
Första gången fick jag köra mot hökarängen över tågspåret mot Fagersjö via Farsta och tillbaka.Körde med äldre kvinna
Andra gången mot Haninge/Länna/Nynäshamn.Körde med Man
Tredje Haninge/Länna Nynäshamn Körde med Mikael
Fjärde Mot Bagarmossen via globen Rondellen och sedan tillbaka via nynäsvägen. Körde med Sanna
5:e Haningen/Länna,in i nått bostadsområde där och tillbaka via nynäsvägen.Körde med Mikael

Har ingen aning om de har något varningssystem när man backar. Inget jag märkte av i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in