Flashback bygger pepparkakshus!
2009-07-03, 16:38
Medlem
DoDaDas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Hehe, hade samma problem skrev idag, fast kl 8:45 i morse ^^ Vart ska du köra på måndag? Och när bokade du typ?

Jakobsberg 09:00

Bokade för lite över en månad sen. Via bilskolan så jag ska köra upp med deras bil. Du då?
Citera
2009-07-03, 16:51
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoDaDa
Jakobsberg 09:00

Bokade för lite över en månad sen. Via bilskolan så jag ska köra upp med deras bil. Du då?

Bokade för 2 veckor sen privat, först tiden i jakan var 17 augusti. Har dock fått tag i 15 juli men uppkörning i södertälje då x.x Försöker hitta en tid i jakan tittar till så ofta som möjligt nu, hört av vänner att jakan inte heller är direkt svår, typ 20 min åkning bara.
Citera
2009-07-03, 17:33
Medlem
DoDaDas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Bokade för 2 veckor sen privat, först tiden i jakan var 17 augusti. Har dock fått tag i 15 juli men uppkörning i södertälje då x.x Försöker hitta en tid i jakan tittar till så ofta som möjligt nu, hört av vänner att jakan inte heller är direkt svår, typ 20 min åkning bara.

Min trafiklärare säger att jakan är lättast inom sthlm. Akta dig för Farsta bara! Där vill man inte köra upp...
Citera
2009-07-03, 17:55
Medlem
€rics avatar
Citat:
Min trafiklärare säger att jakan är lättast inom sthlm. Akta dig för Farsta bara! Där vill man inte köra upp...

Hehe, jo nu har jag den 9 i västerås hehe, vill verkligen ha v.28 för 29 ska jag iväg, men ska fortsätta att titta efter jakan elr sollentuna.

Bor sj i kallhäll, så har kört rätt mkt runt jakan och försökt hitta "altenativa" uppkörningsvägar och man kommer inte så långt om man ska försöka hinna med de mesta
Citera
2009-07-03, 18:07
Medlem
€rics avatar
Måste också fråga. Hittade förut en lista med vilka fordon man får köra upp med på olika platserna där möjligheten för uppkörning finns. Tex, jakan saab 9.3 tror jag det var. Men hittar inte längre vart de låg, kan någon länka?
Citera
2009-07-03, 18:49
Medlem
DoDaDas avatar
Ska leta.

Edit: http://www.korkortsportalen.se/kontakt/forarenhetens-kontor/Vagverksbil/
Citera
2009-07-04, 11:14
Medlem
DoDaDas avatar
Citat:
Om man är medveten att man bryter mot en regel, ex släpper inte fram fotgängare, ska man då påpeka det eller köra vida som om att ingenting har hänt?

Tack tack!

Bump
Citera
2009-07-04, 12:20
Medlem
Citat:
Bump
Skulle också vilja veta det där, blir man kuggad direkt eller kan man klara sig genom att påpeka direkt vad man gjort fel?
Citera
2009-07-04, 13:14
Medlem
Citat:
Bump

Jag skulle nog vilja påstå att det bästa vore om man mumlar något lagom svävande om att "hmm jag borde nog släppt fram fotgängaren". Om din regelöverträdelse är grov kommer inspektören dock att bromsa dig, och då är det dessvärre kört. Därmed inte sagt att "milda" regelöverträdelser slinker igenom, men är det bara en enstaka brukar det gå bra eftersom de tittar på helheten.
Citera
2009-07-04, 13:50
Medlem
DoDaDas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Jag skulle nog vilja påstå att det bästa vore om man mumlar något lagom svävande om att "hmm jag borde nog släppt fram fotgängaren". Om din regelöverträdelse är grov kommer inspektören dock att bromsa dig, och då är det dessvärre kört. Därmed inte sagt att "milda" regelöverträdelser slinker igenom, men är det bara en enstaka brukar det gå bra eftersom de tittar på helheten.

Kanon! då vet jag det! Tack tack.

Sen har jag en fråga till dig Skalman, (för du är lärare har jag för mig?)

När man backar runt gathörn, så har jag lärt mig att man kan använda höger ytterspegel, och när man inte längre ser trottoaren i den så ska man svänga fullt..? Något åt det hållet var det iaf.
Men lite tips om det skulle vara skönt, för det har jag bara testat på ett par ggr.
Citera
2009-07-04, 14:04
Medlem
Citat:

När man backar runt gathörn, så har jag lärt mig att man kan använda höger ytterspegel, och när man inte längre ser trottoaren i den så ska man svänga fullt..? Något åt det hållet var det iaf.
Men lite tips om det skulle vara skönt, för det har jag bara testat på ett par ggr.

Min lärare gav tipset att när jag ser vägen (den som jag ska backa in på) i höger baksäte-fönster är det läge att börja svänga.
Citera
2009-07-04, 14:21
Medlem
Citat:

Det finns lite olika knep att ta till. Jag brukar säga till mina elever att försöka hålla sama avstånd till kanten runt hela hörnet. Ökar avståndet - vrid mer! Minskar avståndet - vrid tillbaka lite!
En sak om dock är väldigt viktigt är att inte titta HELA TIDEN i högerspegeln. Och kör VÄLDIGT sakta. Stanna hellre till en gång än att det går för fort.

Anledningen till att jag inte vill ge ett sådant generellt tips om att "vrid fullt när trottoaren inte syns" är att korsningar/hörnor är ju olika snäva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in