2009-07-01, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
D. En tilläggstavla som ser ut så där (2 tim) (15 min) eller (whatever) gäller dygnets alla timmar på årets alla dagar.
Jag skulle nog säga alternativ B. Inte helt säker, den va lite klurig.
Citera
2009-07-02, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swagger01
Jag skulle nog säga alternativ B. Inte helt säker, den va lite klurig.

Då skulle du få fel på den frågan

Som jag sa, när tilläggstavlan ser ut så där, med en enda tidsrymd angiven (2 tim i det här fallet), så gäller den OBEROENDE av vilken veckodag det är.

Edit: Generellt råder det parkeringsförbud på en huvudled. Men den stora fyrkantiga parkeringsskylten "overrides" den generella principen om parkeringsförbud på huvudled. Parkeringsförbudet på huvudled är satt ur spel i och med parkeringsskylten. Avseende parkeringsregler i aktuellt fall kan man se det som om huvudledsskylten inte fanns.
Ungefär på samma sätt som polisman>ljussignal>vägmärken>trafikregel är prioritetsordningen vid korsningar (dvs om ljuset är trasigt gäller vägmärkena, om en polisman vinkar fram dig får du köra trots att det lyser rött)
Senast redigerad av Skalman71 2009-07-02 kl. 00:14.
Citera
2009-07-02, 00:14
Medlem
pythonxs avatar
Citat:

Som jag sa, när tilläggstavlan ser ut så där, med en enda tidsrymd angiven (2 tim i det här fallet), så gäller den OBEROENDE av vilken veckodag det är.

Edit: Generellt råder det parkeringsförbud på en huvudled. Men den stora fyrkantiga parkeringsskylten "overrides" den generella principen om parkeringsförbud på huvudled. Parkeringsförbudet på huvudled är satt ur spel i och med parkeringsskylten.
Ungefär på samma sätt som polisman>ljussignal>vägmärken>trafikregel är prioritetsordningen vid korsningar (dvs om ljuset är trasigt gäller vägmärkena, om en polisman vinkar fram dig får du köra trots att det lyser rött)

Ja, hade det däremot varit klockslag angivna, t.ex:

2 Tim
10-18

Så hade det varit förbjudet alla andra tider, när det inte är en klockslagsbegränsning så gäller den alltid, vad jag förstått.
Senast redigerad av pythonx 2009-07-02 kl. 00:17.
Citera
2009-07-02, 02:05
Medlem
Jag har enbart kört 17 lektioner på trafikskola, inget privat. Nu har jag dock inte kört på 1 månad pga resa. Blir man mycket sämre om man inte kört på ett tag?
Citera
2009-07-02, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sploit
Jag har enbart kört 17 lektioner på trafikskola, inget privat. Nu har jag dock inte kört på 1 månad pga resa. Blir man mycket sämre om man inte kört på ett tag?

Definiera "man"!

Det jag menar är att det går inte svara på hur det är för dig. Men ett förslag är ju att färska upp minnet och köra lite innan, om du nu tror att du kan ha blivit sämre.
Citera
2009-07-02, 10:27
Medlem
Citat:

Edit: Generellt råder det parkeringsförbud på en huvudled. Men den stora fyrkantiga parkeringsskylten "overrides" den generella principen om parkeringsförbud på huvudled. Parkeringsförbudet på huvudled är satt ur spel i och med parkeringsskylten. Avseende parkeringsregler i aktuellt fall kan man se det som om huvudledsskylten inte fanns.

Om det istället för "2 timmar" skulle stått till exempel "10-12", då hade väl D varit fel? Då hade väl rätt svar varit "Parkering tillåten 10-12 måndag till fredag, övrig tid parkeringsförbud"? Eller hade det slutat med "... övrig tid fritt"?

Alltså, indikerar tids-tilläggsskylten att det är fritt övrig tid eller att det är parkeringsförbud övrig tid?

Om det hade stått såhär:

2 tim
12-18

Hur hade det varit då?

Uppskattar om du eller någon annan kunnig kunde reda ut detta.
Citera
2009-07-02, 11:06
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez
Om det istället för "2 timmar" skulle stått till exempel "10-12", då hade väl D varit fel? Då hade väl rätt svar varit "Parkering tillåten 10-12 måndag till fredag, övrig tid parkeringsförbud"? Eller hade det slutat med "... övrig tid fritt"?

Alltså, indikerar tids-tilläggsskylten att det är fritt övrig tid eller att det är parkeringsförbud övrig tid?

Om det hade stått såhär:

2 tim
12-18

Hur hade det varit då?

I det fallet skulle

"Parkering tillåten 12-18 måndag till fredag, övrig tid parkeringsförbud" då normaltillståndet på huvudled är parkeringsförbud.
Citera
2009-07-02, 11:09
Medlem
Citat:

Om det hade stått såhär:

2 tim
12-18

Hur hade det varit då?

Jag är ganska säker på att det är fritt övrig tid, för parkeringsförbud övrig tid måste en sån skylt finnas.

Samma om det står Avgift 8-18, efter det är det gratis.
Citera
2009-07-02, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aik_putte
Jag är ganska säker på att det är fritt övrig tid, för parkeringsförbud övrig tid måste en sån skylt finnas.

Samma om det står Avgift 8-18, efter det är det gratis.

Edit: Missade att det var huvudled.
Men om det är en parkeringsficka längs huvudleden?
Citera
2009-07-02, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
I det fallet skulle

"Parkering tillåten 12-18 måndag till fredag, övrig tid parkeringsförbud" då normaltillståndet på huvudled är parkeringsförbud.

Svarade du på mitt första eller mitt andra scenario?
Citera
2009-07-02, 11:42
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Svarade du på mitt första eller mitt andra scenario?

Då jag nämner tiden 12-18 så kan du väl räkna ut det själv då du bara använde det i ditt andra exempel (i första exemplet står det 10-12 eller så).
Senast redigerad av pythonx 2009-07-02 kl. 11:45.
Citera
2009-07-02, 11:52
Medlem
körkort intensivkurs innan sista augusti!

Hej,
jag vet att jag är sent ute
men jag vill ta en intensivkurs utbilding i någon småstad i Sverige innan september.
de flesta verkar uppbokade...
vet ni någon (som är bra) som har platser fortfarande?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in