2003-09-24, 15:08
Medlem
Hansomfisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surfgurun
Hej-hej,

En colt i midjan på inspektör'n och du kan anse körkortet som fixat.

Muhahaha..

Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...258983,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...328023,00.html
Citera
2003-09-24, 21:44
Medlem
Hörde av en kompis som kuggade att han hade råkat ha armbågen lutandes mot rutan på dörren och det var tydligen inte så bra enligt instuktören =)

Det är synd att de ska markera på sånna småsaker och det värsta är ju att det är sånna saker man inte tänker på =)

Jag är redan närvis inför min uppkörning och jag har inte ens skrivit in mig på körskolan hehe =)

Lycka till....
Citera
2003-09-25, 23:01
Medlem
rotbergs avatar
Det viktigaste är att redan från början sätta sig på rätt sida. Tittar man på trafikanterna i 08 verkar inte resten ha någon större betydelse.
Citera
2003-09-28, 12:37
Bannlyst
Jag har lyckats med att bli kuggad två gånger nu på 3 veckor.. Båda gångerna på småfel..

Uppkörning nr 01 (solna, sthlm): Får en stridspitt till körnisse som bokstavligt talat ger order. Gör så, gör så, gör om gör rätt!! När jag väl börjar köra så går allt helt okej. Fram till dess att jag svänger in på en väg som lutar lodrätt. Han säger till mig att stanna i mitten av backen och stänga av motorn. När detta är gjort så säger han till mig att fortsätta köra. Nu får jag tilt, och glömmer helt och hållet bort att använda handbromsen. Därför misslyckas jag helt med detta moment, och får därefter köra tillbaka till vägverket...

Uppkörning nr 02 (sollentuna, sthlm): Får en lugn och sansad kille som verkar väldigt sympatisk. Vi börjar köra, samma där, allt går helt okej, till en början! Kommer fram till en fyrvägskorsning, det blir rött, så jag stannar.. Mitt framför mig står en vit cheva van som blinkar höger, och jag ska vänster.. Det slår om till grönt och jag puttrar fram, men då, mitt i hans högersväng så bestämmer han sig för att köra rakt fram istället. Det hinner jag inte riktigt reagera på, så körnissen bromsar. Well well tänkte jag, bara att fortsätta då.. Vi åkte på i cirka 30 minuter till och allt gick helt okej, men när vi kom tillbaka så fick jag beskedet att, "tyvärr kan jag inte godkänna dig pga bla bla bla bla..."
Anledningarna till varför jag inte blev godkännd var att jag inte placerade mig i tid inför körfältsbyten!!! Är det någon här som bor i Sollentuna som kan back me up när det gäller alla era jävla ombyggnader av rondeller, korsningar osv?!?!?
HELT j*vla omöjligt att ha stenkoll på vart alla filer leder..

Men!! Nu till en liten "fråga".. Att jag inte har stenkoll på vart alla filer leder, på vilket sätt är det viktigt när jag kör upp? Om jag sedan när jag har körkortet åker en jävla massa omvägar pga att jag inte kollade tillräckligt mycket på tavlorna, är inte det mitt problem ENBART?? Så länge jag inte gör några hastiga filbyten som kan orsaka olyckor så borde det ju endast vara mitt problem??
Citera
2003-09-28, 12:59
Medlem
Meazurys avatar
Jag tror nog att det viktigaste av allt är att inte vara märkbart berusad och helst inte lukta sprit...
Citera
2003-09-28, 14:26
Medlem
Hansomfisers avatar
digitalwanker:
Lustigt, jag har kuggat på typ samma grejer på SAMMA ställen, två gånger!
Jag körde upp i Solna först jag med, kuggade på ungefär samma anledningar, sedan i Sollentuna, och kuggade där också.
Hade oturen att få två riktiga satkärringar till inspektörskor..

Nu är det så att jag har övat ordentligt nu inför min tredje uppkörning, ska köra upp i Sollentuna igen, nu på torsdag.
Har övningskört i Sollentuna senaste veckorna minst 10 gånger nu, och det gäller fan att vara försiktig efter "Edsbacka företagspark" där själva Vägverket-kontoret ligger. Du kommer få köra ut från Vägverket o sen till höger du vet efter att du kommer ur 30-vägen, o sen kommer en rondell och du får fortsätta rakt fram i de flesta fall, så det gäller att ge blinkers vänster o komma in på vänstra körfältet vid rondellen, för det är bara därifrån du får köra rakt fram i den rondellen.
Sen är det 50-väg men du måste köra typ 25-30 där eftersom det är skarpa kurvor (ombyggnad). Sen så är det 50väg som är nere på 30 under skoldagar runt fram till 17, så den detaljen får du inte missa.

Körfältsbytena måste du göra rätt från början så du inte gör ett onödigt körfältsbyte.

I Solna var det en massa jävla cykelöverfarter som jag glömde kolla (därav ja kuggade), men i Sollentuna har jag bara stött på två eller tre, så det är ganska lugnt.

Men viktigast av allt är (förutsatt att du kör som du ska), inspektörens dagsform i humöret.
Citera
2003-10-07, 03:19
Medlem
unikums avatar
Tog mc-kort 1995 och bil-kort så sent som i aug. Bil är inget skit å ha tyckte jag i många år.
Jag klarade alla mina uppskrivningar och uppkörningar på första försöket. Jag har aldrig kört så bra som jag gjorde vid biluppkörningen. Var nervös innan men det flöt på som aldrig förr. Vet inte om pressen gjorde att jag presterade bättre. Funkar nog så för mig.
Citera
2003-10-07, 09:00
Medlem
sharpedges avatar
Klarade min MC-uppkörning på första försöket ....

Däremot så missade jag min 1a uppkörning med bil pga en annan bilist som tutade bakom mig....
2:a ggn gick smärtfritt och nu står man med AB på körkortet
Citera
2003-10-07, 10:10
Medlem
Mr Caves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Jag klarade mig igenom både teorin och körningen på första försöket, dock var jag helt säker på att jag hade misslyckats med uppkörningen.

Uppkörningen började med att vi skulle gå igenom allt som var viktigt inför en långkörning och jag fick en blackout. Vi öppnade moterrummet och jag skulle förklara där vad som skulle kontrolleras.

Visst, nu i efterhand var är det lätt att kontrollera bromsvätska, kylaren, spolaren och oljenivån men just då va det helt omöjligt.

Han suckade och sa: Jajja, vi sätter väll oss och kör lite istället.

Jag körde väldigt lungt och vi snackade under körningen om hans kommande semster och eftersom jag visste jag va kuggad tog jag allt med ro, såg det som en vanlig träning.

Efteråt sa han "- Japp, jag ser igen annan möjlighet än att godkänna dig", dock körde du lite för långsamt, du får gasa lite mera.

"WEEEEEEEEEEEEEEEE", blev skitglad.

Frågade aldrig om moterrummet och "terori"-grejjen innan körningen men.. tydligen var detta inte viktigt?!

Jag hade också en sån där nära-döden-upplevelse innan min uppkörning. Vi kollade under motorhuven och han bad mig kolla oljenivån, spolarvätskan, och bromsoljan.
ok, oljenivån, och spolarvätskan, inga problem. Sen sa jag "fan, bromsolja har jag aldrig hört talas om..." "Ok, då får du väl gissa då", sa han. "Ok, det är nog den behållaren och det ser bra ut, så nu drar vi", sa jag, övertygad om att jag var kuggad innan jag ens satt mig i bilen. Men det gick bra! Han sa inget mer om det! =)
Citera
2003-10-07, 15:11
Awaiting Email Confirmation
rwds avatar
uppkörning

Du skall inte klandra dig själv!

Du kör säkert tillräckligt bra, gott å väl.

Om man klarar uppkörningen beror helt på inspektören.
Vad han/hon har för dag.

ja ger mig fan på att dom redan bestämt om man skall klara det eller inte, innan man börjat köra.

Ja klarade min på första, men det tror jag va för att det bara va nån dag före julafton, och att han inte kunde med annat...

Jag har hört de som klarat det, även fast dom har korsat heldragna linjer, kört för nära cyklister eller skvätt ner fotgängare... osv.
Sen har jag hört de som kört helt perfekt, men inte klarat det, för om inspektören vill, så kan han/hon alltid hitta på nått..

Dom är helt dumma i huvudet!!
Citera
2003-10-11, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansomfiser
Jahapp då var man och körde upp för andra gången idag.. har övningskört privat i snart två år. Kuggade min första uppkörning förra veckan i måndags, och kuggade den andra nu.

Fan, jag kände mig säker som fan men pga nervositeten så.. fy fan!

Anledning till kuggande första uppkörningen, enligt inspektörskan:
* Dålig koll vid cykelöverfarter
* Växelval (växlade upp till 2'an för snabbt så bilen inte orkade accelerera tillräckligt snabbt så jag hindrade trafiken..
* Dålig planering inför destination

Anledning till kuggande andra uppkörningen, enligt inspektörskan:
* Hög fart, stressat körande
* Dålig tydlighet på vägen
* Trängning i trafiken, jag gjorde ett körfältsbyte för sent så får man skit

Ja det är bara att bita ihop och testa igen för tredje gången..

Jag kör privat, har aldrig tagit lektioner tänker tamefan inte ta heller.. Jag vet vilka fel jag gör, bara det att jag råkar göra de ändå pga nervositeten under körningen! Och båda gångerna var det knappast några trevliga inspektörskor så man kunde slappna av lite..

Ni får gärna berätta om era uppkörningserfarenheter och så, om ni kuggades, vad ni kuggades för osv.

DU vet vilka fel och ändå gör du dom? Du har redan betalat för vad du skulle ha gjort på en körskola. Anser dig väldigt dum. Jag tog 6 lektioner körde upp på första försöket. Inga problem alls... Var inte ett dugg nervös, för det är bara och köra och överdriva vid övergångsställen/cykelöverfarter.
Citera
2003-10-11, 20:10
Bannlyst
Fick köra sex gånger som privatist innan jag fick körkortet. Dom två första gångerna jag kuggade acceptera jag eftersom jag bara hade kört bil i två månader några gånger i veckan men följande tre gånger var enbart för att jävlas med mig och suga en på pengar.

Jag körde upp i Gävle den 4 gången och då kom jag till en korsning där en bil kom från högersida och högerregeln gällde. Bilen var cirka 40 - 50m bort och hade precis startat från vägkanten där den stod parkerad. När jag såg att jag han köra så påstod gubbjäveln att jag inte ens kan högerregeln. Det var nära att jag spöade gubben men lugnade ner mig och smällde igen bildörren och satte mig på tåget hem. :mad:

Min 6 gång alltså den sista uppkörningen jag hade på mig innan teoritiden skulle ha gått ut och jag skulle fått göra om allt igen. Då var det precis som om jag hade fått körkortet innan jag ens satt mig i bilen för han som jag körde upp med satt bara och rattade på radion hela tiden och brydde sig inte ett skit om hur jag körde.

Ska man köra upp i närheten av Sthlm så är Södertälje och Sollentuna bra ställen att köra upp på och man ska hålla sig borta från Farsta. Körkortet tog jag ändå billigt, det gick väl på runt 7000 men det då tog det ett år oxå och snacka om att det inte var roligt att sitta på tågen hem utan lappen i fickan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in