2003-09-15, 09:10
Medlem
Ta en eller ett par lektioner i samma område som du ska köra upp i. Låt den du övningskör med sitta i baksätet under lektionena och observera alla synpunkter som läraren har på din körning och vilka tips han ger om området. Bilskollärarna ha bra koll på uppkörningsområdena och kan visa de vanliga platserna och situationerna som man under uppkörningen utsätts för.
Citera
2003-09-16, 00:25
Medlem
funfs avatar
Arjeplog 94,1 LÄTTAST

Bräcke 63,6 SVÅRT

Snacka om skillnader
Det är bara att ni som har problem åker upp till Arjeplog och kör upp där.
Citera
2003-09-16, 09:34
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansomfiser
Jahapp då var man och körde upp för andra gången idag.. har övningskört privat i snart två år. Kuggade min första uppkörning förra veckan i måndags, och kuggade den andra nu.

Fan, jag kände mig säker som fan men pga nervositeten så.. fy fan!

Anledning till kuggande första uppkörningen, enligt inspektörskan:
* Dålig koll vid cykelöverfarter
* Växelval (växlade upp till 2'an för snabbt så bilen inte orkade accelerera tillräckligt snabbt så jag hindrade trafiken..
* Dålig planering inför destination

Anledning till kuggande andra uppkörningen, enligt inspektörskan:
* Hög fart, stressat körande
* Dålig tydlighet på vägen
* Trängning i trafiken, jag gjorde ett körfältsbyte för sent så får man skit

Ja det är bara att bita ihop och testa igen för tredje gången..

Jag kör privat, har aldrig tagit lektioner tänker tamefan inte ta heller.. Jag vet vilka fel jag gör, bara det att jag råkar göra de ändå pga nervositeten under körningen! Och båda gångerna var det knappast några trevliga inspektörskor så man kunde slappna av lite..

Ni får gärna berätta om era uppkörningserfarenheter och så, om ni kuggades, vad ni kuggades för osv.

Om du gör alla de felen så förstår jag att du blir kuggad...
Det är ju såna som du som jag sitter och tutar på i morgontrafiken!!!!
=)
Citera
2003-09-20, 13:25
Medlem
Hansomfisers avatar
Nå, inga fler som har varit kuggade på sin uppkörning/uppkörningar som kan berätta varför de blev kuggade? Alltid intressant att läsa.
Citera
2003-09-21, 08:50
Bannlyst
Jag körde som sagt upp i torsdags, men kuggades av en enda anledning; start i backe! ;(((
Jag fick hjärnsläpp och glömde bort att använda handbromsen, (vilket kunde vara ett ganska lämpligt hjälpmedel då backen snudd på var lodrät)..
Men men, ringde i fredags igen och bokade en ny tid. Fick redan nu på måndag, klockan 11:30 i Sollentuna!
Får väl se vad man gör bort sig på då!
Citera
2003-09-21, 10:25
Medlem
Hansomfisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av digitalwanker
Jag körde som sagt upp i torsdags, men kuggades av en enda anledning; start i backe! ;(((
Jag fick hjärnsläpp och glömde bort att använda handbromsen, (vilket kunde vara ett ganska lämpligt hjälpmedel då backen snudd på var lodrät)..
Men men, ringde i fredags igen och bokade en ny tid. Fick redan nu på måndag, klockan 11:30 i Sollentuna!
Får väl se vad man gör bort sig på då!

Fy fan va jävligt o kuggas pga start i backe! Var det i Sollentuna det också?

Aja jag bokar snart ny tid igen, denna gång ska jag fan ta skiten!
Citera
2003-09-21, 13:20
Bannlyst
kuggade 1 gång und min..körkortsutb..,..inspektörn..ansåg att jag inte va nog uppmärks vid 1 korsn som var skymd av 1 hög snövall.andra gången gick det dock bättre,kändes som 1..befrieldse..när det var över.
Citera
2003-09-21, 15:31
Moderator
rancors avatar
Jag klarade mig igenom både teorin och körningen på första försöket, dock var jag helt säker på att jag hade misslyckats med uppkörningen.

Uppkörningen började med att vi skulle gå igenom allt som var viktigt inför en långkörning och jag fick en blackout. Vi öppnade moterrummet och jag skulle förklara där vad som skulle kontrolleras.

Visst, nu i efterhand var är det lätt att kontrollera bromsvätska, kylaren, spolaren och oljenivån men just då va det helt omöjligt.

Han suckade och sa: Jajja, vi sätter väll oss och kör lite istället.

Jag körde väldigt lungt och vi snackade under körningen om hans kommande semster och eftersom jag visste jag va kuggad tog jag allt med ro, såg det som en vanlig träning.

Efteråt sa han "- Japp, jag ser igen annan möjlighet än att godkänna dig", dock körde du lite för långsamt, du får gasa lite mera.

"WEEEEEEEEEEEEEEEE", blev skitglad.

Frågade aldrig om moterrummet och "terori"-grejjen innan körningen men.. tydligen var detta inte viktigt?!
Citera
2003-09-23, 09:57
Medlem
Den enda tråden om uppkörning(ar)! [Sammanfogad /Mod]

Tjenare!

Har uppkörning nu den 25 och jag tänkte kolla vad som är viktigt att tänka på när man kör upp! Typ hålla ratten 10 i 2 kolla i backspeglarna var 15 sekund eller vad det är!

Tacksam för svar!!

Ha d!

Update 2008-09-07:
Från och med nu tas alla frågor om och runt uppkörningar i den här samlingstråden!
/Mod
Senast redigerad av core_ 2008-09-07 kl. 16:38.
Citera
2003-09-23, 13:57
Medlem
Hansomfisers avatar
Jag har kört upp två gånger, och har kuggat båda (men jag har uppkörning igen den 2'a okt..)
Har en massa polare som kört upp, kuggat, lyckats osv som jag har fått en hel del tips ifrån.

Det du måste tänka på är UPPMÄRKSAMHET! Riskmedvetenhet är det viktigaste (inspektörn kommer berätta detta för dig innan körningen också).
Enstaka små fel är helt okej, det gör alla, men större fel som innebär fara mot andra fordon och trafikanter (cyklister och gående t ex) accepteras inte.

Jag kuggade båda gångerna pga dålig vägplanering.. Båda gångerna fick jag kärringar till inspektörskor som inte alls var rogivande, utan såna som bara satt o noterade och var knäpptysta, så man blev skitnervös.

När jag körde fick jag "höger-vänster"-tillsägelser, och så sa hon t ex "E4 Söder mot Sthlm.." eller likande.
Jag placerade mig inte rätt tidigt nog i rätt körfält så jag fick göra ett sk "onödigt körfältsbyte" precis innan korsning och så, även om jag kollade ordentligt i speglar o så fick jag underkänt för att jag inte planerade ordentligt.

Cykelöverfarter! Mycket viktigt att du har noggrann koll, blev kuggad första gången pga det också, att jag missade flera cykelöverfarter (var ju som sagt skitnervös heh..)

Och häng inte upp dig på enstaka fel som du gör, kör vidare helt lugnt som om du körde i trafikskolan eller me din farsa.

Som sagt, jag hade fet otur med inspektörskorna, båda var sura som skit, så det gäller att få en schysst inspektör också.
Gå inte en sekund på snacket om att "alla bedömer lika = körningen och skickligheten", det är fan dagsformen på både dig och inspektörn som gäller, har hur många referenser som helst på detta.
Citera
2003-09-23, 14:12
Medlem
Tack för svaret!
Citera
2003-09-24, 12:29
Bannlyst
Hej-hej,

En colt i midjan på inspektör'n och du kan anse körkortet som fixat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in