2002-12-10, 22:02
Bannlyst
Eyy, kåmpiss du kann läga pängen i minn plånbok så kann du köra...

Nä men för fan skärp dig, pröjsa slantarna som det kostar å ta körkort som man ska!!!!!

/BOoM!!
Citera
2003-09-12, 19:00
Medlem
Hansomfisers avatar
Jävla skit, kuggade min 2'a uppkörning!

Jahapp då var man och körde upp för andra gången idag.. har övningskört privat i snart två år. Kuggade min första uppkörning förra veckan i måndags, och kuggade den andra nu.

Fan, jag kände mig säker som fan men pga nervositeten så.. fy fan!

Anledning till kuggande första uppkörningen, enligt inspektörskan:
* Dålig koll vid cykelöverfarter
* Växelval (växlade upp till 2'an för snabbt så bilen inte orkade accelerera tillräckligt snabbt så jag hindrade trafiken..
* Dålig planering inför destination

Anledning till kuggande andra uppkörningen, enligt inspektörskan:
* Hög fart, stressat körande
* Dålig tydlighet på vägen
* Trängning i trafiken, jag gjorde ett körfältsbyte för sent så får man skit

Ja det är bara att bita ihop och testa igen för tredje gången..

Jag kör privat, har aldrig tagit lektioner tänker tamefan inte ta heller.. Jag vet vilka fel jag gör, bara det att jag råkar göra de ändå pga nervositeten under körningen! Och båda gångerna var det knappast några trevliga inspektörskor så man kunde slappna av lite..

Ni får gärna berätta om era uppkörningserfarenheter och så, om ni kuggades, vad ni kuggades för osv.
Citera
2003-09-12, 19:08
Medlem
i expressen fanna det en artikel om var det e lättast att köra upp . leta upp den sidan o dra där det e lättast. det var i nordligaste sverige. 9 av 10 klarade uppkörningen. det e lätt. leta upp artikeln o sluta slänga pengar åt dom här dumma körskolorna
Citera
2003-09-12, 19:17
Medlem
Plankts avatar
Kör en massa precis innan provet om du inte gjort det..
Gjorde du dom där tre felen flera gånger under samma körning? Det står i papper jag fick av dom att dom inte bryr sig om enstaka misstag, utan bedömmer helheten av hur man kör.. Det där med tvåans växel låter ju töntigt..
Ska köra upp snart jag också
Hoppas jag klarar det, runt två månaders väntetid här..
Citera
2003-09-12, 19:30
Medlem
Hansomfisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plankt
Kör en massa precis innan provet om du inte gjort det..
Gjorde du dom där tre felen flera gånger under samma körning? Det står i papper jag fick av dom att dom inte bryr sig om enstaka misstag, utan bedömmer helheten av hur man kör.. Det där med tvåans växel låter ju töntigt..
Ska köra upp snart jag också
Hoppas jag klarar det, runt två månaders väntetid här..

Körde faktiskt INTE så mkt precis innan de båda proven.. var ganska dåligt förberedd men säker på mig själv, bara det att jag inte väntade så sträng koll såsom 2'ans växel för tidigt o så.
Hon påpekade att jag hindrade trafiken när jag inte kunde accelerera upp till en vettig fart innan jag växla till 2'an.
Japp gjorde dessa misstag fler än en gång under körningen, har jag för mig.. Men jag var aldrig så stor fara för annan trafik egentligen, möjligtvis för cyklisterna första gången.
Kan låta som om jag gnäller lite, men jag vet vilka fel jag gjort. Ville bara dela av mig me andra som kört upp och kuggat som kan berätta om sina egna erfarenheter
Citera
2003-09-13, 07:25
Medlem
arneanka1s avatar
Man kan nästan tro att körskolorna bara är ute efter pengar. Tog mitt körkort på skolan eftersom jag gick transport. Vi fick 10 lektioner på en vanlig körskola först för att ha lite grunder. När vi sen började och köra med vår skolas lärare så undrade han om vi hade övningskört i överhuvud taget. På en dag lärde vi oss mer än vad man gör på 10 lektioner med en vanlig körskola. Dem är nog bara ute efter stålar.

Btw: Klarade min uppkörning första gången. Men då hade vi en väldigt bra lärare. Så man kunde koppla av när man körde.
Citera
2003-09-13, 09:25
Bannlyst
Jag har min uppkörning på torsdag den kommande veckan.. Men jag har bokat två körlektioner, en på måndag och en på onsdag, så man får lite tips och råd precis innan.. Mycket mer kan man ju inte göra?!
Tänker absolut inte lägga en krona till på någon bilskola. Har pluggat teori där två dagar, och ska köra två körlektioner, och "allt" det kostar 1450:-! Spelar iofs ingen roll för mig, för jag får det gratis av föräldrarna, men ändå! Det är principen som gäller!! VÅGA VÄGRA BILSKOLA!
Citera
2003-09-13, 09:32
Medlem
gör som jag o åk iväg några dagar o ta ditt uppkörning nån annanstans där det e lätt. HÄR finns listan på dom svåraste o lättaste uppköringställena.
Citera
2003-09-13, 23:01
Medlem
extatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saft
det är inte större fel som behövs min polare la in 3: an istället för 1: an o det va bara att göra om det...
Tror inte en sekund på det. Att lägga in fel växel räknas inte som ett fel ens.
Citera
2003-09-14, 15:47
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Det beror mycket på vem man får köra upp för. Första gången fick jag en riktig surgubbe som ar ökänd i hela stan. Han sa knappt ett ord under hela tiden utan satt bara och stirrade på allt man gjorde och skrev på sitt papper. Givetvis blev jag nervös och gjorde ett par tabbar.
Andra gången fick jag en störtskön kille som inte var mycket äldre än mig. Vi satt och snackade hårdrock hela tiden. Det var som att köra med en polare bredvid sig. Resultatet blev att jag slappnade av och gjorde inga löjliga missar. Bara en sån sak som att han öppnade dörren och spottade ut snusen när jag hade fickparkerat i en liten j-a ruta, bara för att genast ta upp dosan och börja baka en ny kan ju få den mest nervöse att lugna ner sig.

Hade jag fått honom första gången hade jag klarat det då, och sparat massa pengar och tid.

/Johan
Citera
2003-09-14, 16:11
Medlem
safts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av extatic
Tror inte en sekund på det. Att lägga in fel växel räknas inte som ett fel ens.

men så e det (eller svartskalle kan bero på det kanske)
Citera
2003-09-14, 16:46
Medlem
Hansomfisers avatar
Håller med Crowley.

Det jag blir SUR på är att jag råkade få sura kärringar båda uppkörningarna.. Visst, jag gjorde stora misstag under uppkörningen som kanske förtjänar kugg, men jag kanske inte skulle gjort det om jag hade fått någon trevlig gubbe som kunde få mig att slappna av genom att vara lite mer trevlig och snacka lite om fritidsintressen och sånt.

Aja, jag får hoppas på en schysstare inspektör nästa uppkörning!
Nu gäller det att övningsköra intensivt som fan nåra veckor..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in