2022-06-20, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Det beror helt på vilka fel man gör.
Men ett stort fel med uppkörningstider beror mycket på dig samt dina kompisar som bokar nya tider utan att kunna köra bil som det är tänkt.
Snacket om att TV vill kugga folk för att få in bokningar faller även det eftersom de är fullbokade oavsett.

Om de man kör med på körskolan tycker man är redo för körkort så lyssnar man väl på det? På körskolor sätter de ofta högre krav än på uppkörningen för att de vill att man ska klara det för att körskolor behöver en viss procent godkända uppkörningar bland eleverna för att ens få vara en körskola. Så håller absolut inte med om att vi som bokar nya tider för att vi kuggat är problemet. Det med pengar handlar mer om att man ska behöva betala 2600kr om man vill ansöka om förlängd giltighetstid för teoriprovet även om man får avslag
Citera
2022-06-20, 15:14
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Det beror helt på vilka fel man gör.
Men ett stort fel med uppkörningstider beror mycket på dig samt dina kompisar som bokar nya tider utan att kunna köra bil som det är tänkt.
Snacket om att TV vill kugga folk för att få in bokningar faller även det eftersom de är fullbokade oavsett.

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Det har blivit ”svårare” att ta körkort samtidigt som Trafikverket saknar resurser. Det är väl även en karenstid som måste löpa ut innan man kan beställa tid för uppkörning? Har för mig att det var problem med det under pandemin då köerna var långa, godkändes man inte fick man glatt sätta sig och göra teoriprovet igen eftersom det inte gick att boka ny tid innan teorin slutar gälla.

Nu vet inte jag hur länge ett teoriprov är giltigt idag men kanske borde giltighetstiden utökas? Hur ser det ut med karenstider?
Citera
2022-06-20, 15:39
Medlem
Kiiingdomofheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Nja, riktigt så enkelt är det inte. Det har blivit ”svårare” att ta körkort samtidigt som Trafikverket saknar resurser. Det är väl även en karenstid som måste löpa ut innan man kan beställa tid för uppkörning? Har för mig att det var problem med det under pandemin då köerna var långa, godkändes man inte fick man glatt sätta sig och göra teoriprovet igen eftersom det inte gick att boka ny tid innan teorin slutar gälla.

Nu vet inte jag hur länge ett teoriprov är giltigt idag men kanske borde giltighetstiden utökas? Hur ser det ut med karenstider?
På vilket sätt har det blivit svårare att ta körkort? Jämför du inom ett 5-10 års intervall eller 30 års ?
Citera
2022-06-20, 15:45
Medlem
Så jävla trött på sveriges piss system som kräver körkort men inte har några tider. Samma sak gäller dessa förbaskade pass.
Citera
2022-06-20, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiiingdomofheaven
Om du kollar på dina fyra uppkörningar, kuggar du samtliga inom samma moment? Står på resultatet vilket/vilka moment du blivit underkända på. Vilka är dessa? Du kan få fram resultatet för samtliga uppkörningar under "Mina Prov" på bokningssidan.

Beskriv även mer utförligt hur du kuggat och mer detaljerat vad provförättaren sagt så kan vi avgöra om det var en liten skitsak eller om det var rättvist.

Men tror som ovan mycket handlar om helhetsintrycket, du ska kännas säker och trygg bakom ratten. De märker lätt sånt.

Klarade mitt B kort på första försöket 2014 och tog A kort i höstas på första försöket, så tror du bara behöver öva mer så att provförättaren känner att du är säker bakom ratten.

Lycka till i framtiden!

Tack! Det har varit olika saker varje gång. Första gången var det att inspektören inte tyckte att jag fick med mig bilen vid start i backe för att det hände 2 gånger i början av körningen att jag rullade bakåt i någon sekund men sedan blev det bättre och hände inte igen men hon kunde inte släppa att det hade hänt. Hade aldrig kört bilen och hon sa innan att hon i början skulle ta hänsyn till att jag körde en ny bil men uppenbarligen gjorde hon inte det eftersom det inte spelade någon roll att det inte hände igen under hela körningen.

Andra gången tyckte inspektören att jag hade svårt att hålla hastigheten men inte för att jag körde för snabbt utan för att jag vid några tillfällen körde ca 5-10km/h saktare än hastigheten eftersom det var vinter och har lärt mig att man ska anpassa hastigheten efter väglag. Men han såg det som att jag kanske inte vågade köra fortare så därför tyckte han att jag verkade osäker. Försökte förklara varför jag inte ville köra i högre hastighet men han avbröt mig och ville inte lyssna.

Tredje gången sa inspektören till mig att jag körde jättebra och att det jag tidigare hade kuggat för nu var jättebra. Anledningen till att jag kuggade var att jag INTE körde om en lastbil som körde i 90 där det var 100 vilket berodde på att det kom fullt med bilar som körde om så ville vänta på att de skulle köra om först eftersom det hade varit en risk att försöka tränga sig in bland dem och sedan tog omkörningsfilen slut. När jag skulle köra av på en avfart så hade jag gått ut några decimeter på vägrenen några sekunder innan avfarten och kan förstå varför man kan tycka att det är fel men det var ingen fara för någon annan.

Nu fjärde gången fick ett motorstopp när jag la i 2an men trodde att det skulle gå eftersom bilen rullade. Det klagade hon inte på men var det tydligen fel av mig att bromsa då vilket jag gjorde eftersom att jag är van vid att köra en bil som man behöver starta om helt när man får motorstopp och förklarade även det. I slutet av körningen kom det en person på cykel som stannade för att gå över ett övergångsställe, jag såg personen för att se om den tänkte cykla över eller cykla rakt fram, det såg ut som att personen skulle rakt fram så fortsatte köra. Det var när jag var halvvägs över övergångsstället som jag förstod att personen skulle över men istället för att tvärbromsa fortsatte jag köra eftersom att det låg en bil bakom som hade kunnat köra in i mig då. Personen började aldrig gå över vägen så ingenting var påväg att hända. Inspektören tyckte då att jag borde ha tvärbromsat trots att det låg en bil precis bakom. Hade jag gjort det hade det säkert också varit fel. Känns så hopplöst eftersom inget av sakerna är något återkommande. Det låter kanske sjukt att detta skulle vara det enda jag blivit kuggad för men så är det och inspektörerna har sagt att det småsaker men att jag får göra bättre nästa gång. Men det är svårt att vara helt felfri, ingen i trafiken är helt felfri.
Citera
2022-06-20, 15:53
Medlem
Kuggad 4 ggr. Då måste du väl ändå förstå att bilkörning inte är något för dig. Lägg ner det projektet och åk kollektivt i stället.
Citera
2022-06-20, 15:59
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiiingdomofheaven
På vilket sätt har det blivit svårare att ta körkort? Jämför du inom ett 5-10 års intervall eller 30 års ?

Snarare 30års tid än 10år skulle jag säga. När kom kravet på att man som handledare till någon som övningskör ska ha intyg på att ha genomgått en kurs? Där någonstans känns det som att strulet började ta fart. Vidare har vi ju teoriprovet idag som handlar om betydligt mer än bara de regler som gäller i den praktiska trafiken. Teoriprovet har dessutom kritiserats för att vara onödigt krångligt och svårt av det jag sett i nyhetsflödet de senaste åren bortsett från problem att hinna boka tid för uppkörning.
Citera
2022-06-20, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
Fortsätt öva bara så kommer det. Kan somalier ta körkort här så kan du!

Tror du att de somalier du ser köra bil verkligen har körkort? Det är nog endast en bråkdel som har det och de är förmodligen förfalskade.
Citera
2022-06-20, 16:08
Medlem
Citat:
Snarare 30års tid än 10år skulle jag säga. När kom kravet på att man som handledare till någon som övningskör ska ha intyg på att ha genomgått en kurs? Där någonstans känns det som att strulet började ta fart. Vidare har vi ju teoriprovet idag som handlar om betydligt mer än bara de regler som gäller i den praktiska trafiken. Teoriprovet har dessutom kritiserats för att vara onödigt krångligt och svårt av det jag sett i nyhetsflödet de senaste åren bortsett från problem att hinna boka tid för uppkörning.

Nu var det visserligen mer än 50 år sedan jag klarade körkortet men uppenbarligen var det lite lättare förr. Kan man inte längre bara boka tid för uppkörning utan att gå i någon körskola? Så gjorde jag. Jag lånade brorsans teoribok kvällen före. Själv upökörningen tog kanske 10 minuter och teoriprovet som gjordes strax innan tog kanske 20 min. Hela kalaset gick på 55 kr. Då inkluderar jag läkarintyg och stämpelavgift hos länsstyrelsen.
Citera
2022-06-20, 16:09
Medlem
Citat:

Just nu är teoriprovet giltigt i 6 månader och är man inte villig att åka runt hela Sverige eller har tid att kolla bokningssidan flera gånger om dagen så hinner man kanske med 2 uppkörningar om man kör upp första gången precis efter teoriprovet. Dock är tiden förlängd nu så vanligtvis är det 4 månader Man kan tycka att på 2 uppkörningar borde man fixa det och så får man väl tycka.
Citera
2022-06-20, 16:14
Medlem
Trafikverket kanske har blivit lite mer anala, vad vet jag.
Men däremot vet jag att jag nyligen åkt med två ynglingar som precis tagit körkort.
Dom kunde knappt köra, det var riktigt bedrövligt.
Så fixar dom kortet men inte du, så är du nog fan inte redo ännu.
Sen allt det här med tider och prov, det är riktigt dåligt.
Lycka till!!
Citera
2022-06-20, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Nu var det visserligen mer än 50 år sedan jag klarade körkortet men uppenbarligen var det lite lättare förr. Kan man inte längre bara boka tid för uppkörning utan att gå i någon körskola? Så gjorde jag. Jag lånade brorsans teoribok kvällen före. Själv upökörningen tog kanske 10 minuter och teoriprovet som gjordes strax innan tog kanske 20 min. Hela kalaset gick på 55 kr. Då inkluderar jag läkarintyg och stämpelavgift hos länsstyrelsen.

Det är krav på att man ska ha genomgått två riskutbildningar vilket man enklast gör genom körskola. Men det är egentligen inga krav på att man måste ha kört på körskola. Dock är det stor skillnad när det gäller att bli godkänd på de som kör upp privat och de som kör upp med körskola och de på Trafikverket ser helst att alla tagit flera lektioner på körskola
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in