2022-06-20, 13:33
Medlem
Omöjligt att klara uppkörning och inga tider?!

Hej! Nu är det så att jag har kört upp för 4e gången och kuggat ännu en gång. Körskolan tycker att jag varit redo ända sedan mars då jag körde upp första gången men på Trafikverket håller dem inte med.

Varenda gång jag kuggar är det av en liten anledning och varje gång beror det på olika saker. Känns som att de försöker söka efter fel och när de förklarar varför jag blir kuggad så har de dåliga förklaringar och när jag säger att jag inte riktigt förstår vad de menar så ger dem inget mer utförligt svar. Det är samma sak varenda gång och är så trött på det nu.

Har vänner som är i samma sits och även vissa vänner som klarat uppkörningen första gången fastän det inte gick helt perfekt. Har förstått att det handlar mycket om tur eftersom vissa kan godkänna ett eller två fel men vissa förväntar sig att man ska vara en helt färdig förare med alla erfarenheter i världen och utan det minsta lilla fel. Och inte heller finns det några nya tider på ca ett halvår. Och varför är det så? Jo för att de har så extremt höga krav så de flesta kuggar och måste göra om uppkörningen. På flera orter finns inga tider förrän nästa år(!!). Självklart ska man kunna köra bil och köra trafiksäkert men när man blir kuggad för att man inte körde om en lastbil eller för att man gick ut till höger 3 meter innan avfarten så känns det helt hopplöst.

Detta leder till att giltighetstiden för teoriprovet går ut och man måste göra om det eftersom att det inte finns nya tider att få förrän flera månader senare. Man kan ansöka om att få förlängd giltighetstid men det kostar 2600kr oavsett om man får avslag eller går det godkänt. Helt sjukt. Varför mjölkar Trafikverket pengar? Och är det någon mer som är i samma sits? Och hur klarar man uppkörningen om det ska vara såhär svårt?
Citera
2022-06-20, 13:36
Medlem
Dziwnes avatar
Problemet är att du bevisligen inte kan köra bil.

Ska du prompt ha körkort ändå så får du göra som alla andra och åka ut till nån bonnhåla för uppkörning. Klarar du inte det så har du inget bakom ratten att göra.
Citera
2022-06-20, 13:43
Medlem
Förmodligen är helhetsintrycket inte bra - du behöver nog köra mer, eller så har du problem med nervositet på uppkörningen som ställer till det. Dessa smågrejer kommer upp för att du inte ger ett tryggt intryck bakom ratten.
Citera
2022-06-20, 13:43
Medlem
Rullandegalnings avatar
Något litet fel kuggar dom dig inte på om dom känner att du har kontroll på bilen och körningen, är du däremot osäker i din körning kuggas du betydligt lättare då du inte borde sitta bakom ratten.
Träna mer körning eller acceptera buss, vissa ska helt enkelt inte ha körkort.
Citera
2022-06-20, 13:48
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matil-da-123
Hej! Nu är det så att jag har kört upp för 4e gången och kuggat ännu en gång. Körskolan tycker att jag varit redo ända sedan mars då jag körde upp första gången men på Trafikverket håller dem inte med.

Varenda gång jag kuggar är det av en liten anledning och varje gång beror det på olika saker. Känns som att de försöker söka efter fel och när de förklarar varför jag blir kuggad så har de dåliga förklaringar och när jag säger att jag inte riktigt förstår vad de menar så ger dem inget mer utförligt svar. Det är samma sak varenda gång och är så trött på det nu.

Har vänner som är i samma sits och även vissa vänner som klarat uppkörningen första gången fastän det inte gick helt perfekt. Har förstått att det handlar mycket om tur eftersom vissa kan godkänna ett eller två fel men vissa förväntar sig att man ska vara en helt färdig förare med alla erfarenheter i världen och utan det minsta lilla fel. Och inte heller finns det några nya tider på ca ett halvår. Och varför är det så? Jo för att de har så extremt höga krav så de flesta kuggar och måste göra om uppkörningen. På flera orter finns inga tider förrän nästa år(!!). Självklart ska man kunna köra bil och köra trafiksäkert men när man blir kuggad för att man inte körde om en lastbil eller för att man gick ut till höger 3 meter innan avfarten så känns det helt hopplöst.

Detta leder till att giltighetstiden för teoriprovet går ut och man måste göra om det eftersom att det inte finns nya tider att få förrän flera månader senare. Man kan ansöka om att få förlängd giltighetstid men det kostar 2600kr oavsett om man får avslag eller går det godkänt. Helt sjukt. Varför mjölkar Trafikverket pengar? Och är det någon mer som är i samma sits? Och hur klarar man uppkörningen om det ska vara såhär svårt?

Trafikverkets roll i denna kråksång är inte att tjäna pengar på dig utan att hålla oss andra i trafiken ifrån dig. Onekligen skall du inte köra bil utan åk buss/tåg alt färdtjänst.
Citera
2022-06-20, 13:58
Medlem
jewclaws avatar
Fortsätt öva bara så kommer det. Kan somalier ta körkort här så kan du!
Citera
2022-06-20, 14:03
Medlem
hockexs avatar
Trist, visste inte att det var så svårt att få tider. Men ge inte upp, det kommer du ångra sen bara och känslan när man klarat det är fantastisk.

Kan du boka i en annan stad eller liknande? Se till att köra helt perfekt, finns alltid något att förbättra på
Citera
2022-06-20, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dziwne
Problemet är att du bevisligen inte kan köra bil.

Ska du prompt ha körkort ändå så får du göra som alla andra och åka ut till nån bonnhåla för uppkörning. Klarar du inte det så har du inget bakom ratten att göra.

Du har uppenbarligen ingen aning om hur det ser ut idag gällande uppkörningstider. Det finns inga tider på sådana ställen heller. Man får leta hela dagarna efter avbokningar och då är det främst i större städer eftersom de flesta vill köra upp på mindre orter. Vill även tillägga att alla jag kört upp med sagt till mig att det inte är något fel på manövreringen utan det är andra saker som enligt Trafikverket är småsaker men uppenbarligen kan vissa inte godkänna små fel och vissa kan den
Citera
2022-06-20, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Trist, visste inte att det var så svårt att få tider. Men ge inte upp, det kommer du ångra sen bara och känslan när man klarat det är fantastisk.

Kan du boka i en annan stad eller liknande? Se till att köra helt perfekt, finns alltid något att förbättra på

Finns inga tider i hela Sverige förrän början på september, och då är det flera mil från där jag bor. Letar efter avbokningar men är beredd att åka vart som helst och om det ska vara så svårt att få tider Men tack! Ska inte ge upp
Citera
2022-06-20, 14:28
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:

Kuggat 4 gånger? Du kommer oförberedd och chansar, där är ditt problem, hade du förberett dig hade du inte varit i sitsen nu liksom. Ta ett par lektioner hos en annan trafikskola och hör vad dom tycker, kanske är din nuvarande lärare skit? Lycka till lille vän.
Citera
2022-06-20, 14:29
Medlem
Citat:
Du har uppenbarligen ingen aning om hur det ser ut idag gällande uppkörningstider. Det finns inga tider på sådana ställen heller. Man får leta hela dagarna efter avbokningar och då är det främst i större städer eftersom de flesta vill köra upp på mindre orter. Vill även tillägga att alla jag kört upp med sagt till mig att det inte är något fel på manövreringen utan det är andra saker som enligt Trafikverket är småsaker men uppenbarligen kan vissa inte godkänna små fel och vissa kan den
Det beror helt på vilka fel man gör.
Men ett stort fel med uppkörningstider beror mycket på dig samt dina kompisar som bokar nya tider utan att kunna köra bil som det är tänkt.
Snacket om att TV vill kugga folk för att få in bokningar faller även det eftersom de är fullbokade oavsett.
Citera
2022-06-20, 15:09
Medlem
Kiiingdomofheavens avatar
Om du kollar på dina fyra uppkörningar, kuggar du samtliga inom samma moment? Står på resultatet vilket/vilka moment du blivit underkända på. Vilka är dessa? Du kan få fram resultatet för samtliga uppkörningar under "Mina Prov" på bokningssidan.

Beskriv även mer utförligt hur du kuggat och mer detaljerat vad provförättaren sagt så kan vi avgöra om det var en liten skitsak eller om det var rättvist.

Men tror som ovan mycket handlar om helhetsintrycket, du ska kännas säker och trygg bakom ratten. De märker lätt sånt.

Klarade mitt B kort på första försöket 2014 och tog A kort i höstas på första försöket, så tror du bara behöver öva mer så att provförättaren känner att du är säker bakom ratten.

Lycka till i framtiden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in