2021-06-23, 16:41
Medlem
Min lärare ansåg att jag använder koppling och gas fel. När det blir grönt ljus så släpper jag på kopplingen tills "mittpunkten" sen trycker jag in gas så och sen släpper jag koppling helt.

Enligt henne så ska man trycka in koppling - gasa - lyfta upp koppling. Biljäveln flög verkligen frammåt. Har alltid tyckt att manuella bilar är sega när det kommer till att gå från 0 till 100 men med hennes metod så kom jag fort upp i fart direkt..

Känns bara märkligt dock, för det är min fader som lärde mig första tricket men hon ansåg att det var dåligt.

Ska man alltså inte hitta mittpunkten med koppling och gas samtidigt utan istället bara använda gas och sen släppa koppling?
Citera
2021-06-23, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Min lärare ansåg att jag använder koppling och gas fel. När det blir grönt ljus så släpper jag på kopplingen tills "mittpunkten" sen trycker jag in gas så och sen släpper jag koppling helt.

Enligt henne så ska man trycka in koppling - gasa - lyfta upp koppling. Biljäveln flög verkligen frammåt. Har alltid tyckt att manuella bilar är sega när det kommer till att gå från 0 till 100 men med hennes metod så kom jag fort upp i fart direkt..

Känns bara märkligt dock, för det är min fader som lärde mig första tricket men hon ansåg att det var dåligt.

Ska man alltså inte hitta mittpunkten med koppling och gas samtidigt utan istället bara använda gas och sen släppa koppling?

Du ska hitta det sk. "drivläget" på det fordon du framför. Var den ligger och hur du gör det är helt beroende på vad det är för fordon du kör. Vissa bilar behövs det bara att du släpper upp kopplingen lite försiktigt och sedan är du i rull, på andra bilar krävs det att du möter kopplingen med gas, även här varierar gaspådraget väldigt beroende på motor och transmission.

Du skall dock aldrig kasta upp kopplingen för då får du ryck och eventuellt motorstopp. Du förlorar då kontrollen över fordonet och finessen. Du skall aldrig heller gasa och hålla kopplingen sk "slira" för då bränner du kopplingen.

Känn dig fram och lyssna på motorn. Har du tillräckligt med mängdträning med manuell låda skall du både känna och höra när du kommer rätt. Annars får du mängdträna mer så att du känner igen ljuden och känner igen bilens rörelser.
Citera
2021-06-23, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gobbidobbi
Varför har folk såna enorma problem med att fatta att det är en grön skylt bak på bilen? Är ni bara sugen på att orsaka en olycka, med värsta fall utgång i personskada eller död? Ni gör det medvetet dessutom.

Har varit med en hel del nu om folk som ligger och slickar en i arslet även om man kommer upp ganska fort i rätt hastigheter m.m.

Får man en massa grodhopp eller skit eller står och segar i 5 minuter och vägrar ta även uppenbara luckor så kan jag förstå att det är drygt, men såna bör inte ens vara på vägen utan bör träna mer på någon parkering.
Men flyter det på bra med väldigt små fel så har ni seriöst ingen anledning att dryga er.
Vore jag polis så skulle jag rycka era körkort på direkten, och den dagen ni orsakar en olycka så någon dör så ska ni ha stryk med råge.

Jag ser desto mer folk med körkort som kör som kompletta idioter, ligger och skiter i 40 km/h på 60 km/h i sommarväder, kollar på mobilen osv, men inte kryper jag upp i arslet på dom för det, tutar och gestikulerar som om arslet brinner.

Ni är dessutom dom typer som står där med värsta
ansiktet om en övningsförare skulle råka rulla bakåt in i bilen din och du har bestämt dig för att du ska vara 2 dm ifrån baken på deras bil. Vad hände med planeringen och den defensiva bilkörningen liksom?
Gör som dom här människorna istället:
https://www.youtube.com/watch?v=ShL44IDAzOY

Planering och överdrivet defensiv körning slänger man ut genom bilrutan direkt när man har tagit kortet. För dessa två fungerar inte i verkligheten. Att hålla lämpligt avstånd till framförvarande fungerar inte heller så länge som du har tomtar i trafiken som älskar att kasta sig in i den lucka du har som buffert mellan dig och framförvarande fordon. Det får till följd att man får tvärnita istället.
Citera
2021-06-23, 22:05
Medlem
Hej! Finns det någon väsentlig skillnad mellan trafikskolor som är medlemmar i STR (Sveriges Trafikutbildares Riksförbund) respektive TR (Trafikutbildarnas Riksorganisation)? STR verkar onekligen störst, men jag undrar om någon sitter på lite mera inside info.
Citera
2021-06-24, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Planering och överdrivet defensiv körning slänger man ut genom bilrutan direkt när man har tagit kortet. För dessa två fungerar inte i verkligheten. Att hålla lämpligt avstånd till framförvarande fungerar inte heller så länge som du har tomtar i trafiken som älskar att kasta sig in i den lucka du har som buffert mellan dig och framförvarande fordon. Det får till följd att man får tvärnita istället.
Ja, jag kan tänka mig det med tanke på vad man har sett och upplevt. Men en hel del av det man får lära sig om "defensiv" är bara rent logiskt. Varför ska jag krypa nån i arslet i 100 km i timmen liksom??? Folk dör inte om jag släpper gaspedalen strax innan bussen och håller foten över bromsen ifall jag behöver bromsa för fotgängare snabbt.
Men lite vett innanför pannbenet får man väl ha ändå, speciellt om det sitter en grönt skylt där bak. Genomsnittet är ändå 100 iq fortfarande tack och lov...

Ja, om övningsköraren rullar bakåt och träffar din bil så är det deras fel, och kanske folk tänker så och tror därför att det är helt okej att slicka röv, men du får fortfarande vänta timmar eller dagar på att få skadan på din bil fixad, och om det blir en sån pass skada så av att du av nån anledning behöver ersättningsbil då? Och i vissa lägen så kanske du också får skiten i alla fall så nu har vi två som ska betala böter om det är nånting allvarligare för att man tutade som en idiot eller slicka röv på 100 väg. Säg att föraren framför behövde tvärbromsa och du nu flyger in i motsatt håll när du ska blixtväja och frontkrockar i motsatta körfältet.
Eller om du dör, vad gör du då? Eller snarare din familj för du tyckte det var värt det att vara en dryg liten skit? Övningsförarens (eller körskolans) trafikförsäkring hjälper dig knappast om du är död.

Det är skillnad på att aktivt skapa olycksrisker, och vara arg på någon noob som grodhoppar osv.
Var inte den personen som aktivt skapar olycksrisker. Det är inte värt det.
Både du och jag vill komma hem levandes hoppas jag.

Jag blir också trots att jag är övningsförare arg på folk som drygar som satan som faktiskt har körkortet. har mött några som skiter 40 på 60 väg osv, ger fan att blinka, ger fan att kolla speglarna, ger fan att placera sig bra. Men jag skapar ändå inte aktivt eller medvetet en farlig situation för att tillrättavisa (köra upp i röven, tuta, distrahera eller använda ljustutan) eller liknande.
Citera
2021-06-24, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gobbidobbi
Ja, jag kan tänka mig det med tanke på vad man har sett och upplevt. Men en hel del av det man får lära sig om "defensiv" är bara rent logiskt. Varför ska jag krypa nån i arslet i 100 km i timmen liksom??? Folk dör inte om jag släpper gaspedalen strax innan bussen och håller foten över bromsen ifall jag behöver bromsa för fotgängare snabbt.
Men lite vett innanför pannbenet får man väl ha ändå, speciellt om det sitter en grönt skylt där bak. Genomsnittet är ändå 100 iq fortfarande tack och lov...

Ja, om övningsköraren rullar bakåt och träffar din bil så är det deras fel, och kanske folk tänker så och tror därför att det är helt okej att slicka röv, men du får fortfarande vänta timmar eller dagar på att få skadan på din bil fixad, och om det blir en sån pass skada så av att du av nån anledning behöver ersättningsbil då? Och i vissa lägen så kanske du också får skiten i alla fall så nu har vi två som ska betala böter om det är nånting allvarligare för att man tutade som en idiot eller slicka röv på 100 väg. Säg att föraren framför behövde tvärbromsa och du nu flyger in i motsatt håll när du ska blixtväja och frontkrockar i motsatta körfältet.
Eller om du dör, vad gör du då? Eller snarare din familj för du tyckte det var värt det att vara en dryg liten skit? Övningsförarens (eller körskolans) trafikförsäkring hjälper dig knappast om du är död.

Det är skillnad på att aktivt skapa olycksrisker, och vara arg på någon noob som grodhoppar osv.
Var inte den personen som aktivt skapar olycksrisker. Det är inte värt det.
Både du och jag vill komma hem levandes hoppas jag.

Jag blir också trots att jag är övningsförare arg på folk som drygar som satan som faktiskt har körkortet. har mött några som skiter 40 på 60 väg osv, ger fan att blinka, ger fan att kolla speglarna, ger fan att placera sig bra. Men jag skapar ändå inte aktivt eller medvetet en farlig situation för att tillrättavisa (köra upp i röven, tuta, distrahera eller använda ljustutan) eller liknande.

Som sagt: OM jag skulle anpassa mitt säkerhetsavstånd som jag skall med respekt för hastighet och framförallt massa på fordonet skulle jag få sitta och tvärnita varje minut för att någon dåre vill in i luckan. Givetvis försöker man hålla någorlunda avstånd med respekt för hastighet och massa, främst när det finns grön/röd skylt på bilen. För dessa gröngölingar gillar inte ha en vägg i sin bakruta.

Men ibland är det faktiskt säkrare för dig som övningskörare att ha EN bil nära bakom dig, för då vet du att denne är beredd att bromsa om du inte uppför dig i trafiken. Alternativet är att du blir pååkt av någon som bara ska in i luckan och ger blanka fan i avståndet till dig när han dyker in mellan oss.
Citera
2021-06-29, 10:50
Medlem
Surt sa räven, min son missade på teoriprovet för moped idag.
Ett fel för mycket …, missade på miljöfrågorna.
Måste ha 52 rätt för godkännande han fick 51.
Att miljöfrågorna är så viktiga i dagens läge?
Citera
2021-06-30, 17:11
Medlem
Någon snäll själ som har gjort teori för B körkort 2021 eller 2020 och vill dela med sig av frågorna?
Citera
2021-06-30, 21:25
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuroch123
Någon snäll själ som har gjort teori för B körkort 2021 eller 2020 och vill dela med sig av frågorna?
Du kommer knappast få exakt samma frågor som någon annan person. Se till att plugga ordentligt istället så att du lär dig. Du ska inte bara plugga för att du ska klara av provet och sen glömma bort det. Detta ska du kunna resten av livet.
Citera
2021-07-17, 20:53
Medlem
Gäller denna fortfarande för B-provet 2021? Jag hittar absolut ingen information på trafikverkets hemsida eller transportstyrelsen.

Fordonskännedom, manövrering 7 frågor
Miljö 5 frågor
Trafiksäkerhet 16 frågor
Trafikregler 32 frågor
Personliga förutsättningar 5 frågor
Senast redigerad av vinc 2021-07-17 kl. 20:56.
Citera
2021-07-18, 08:34
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Gäller denna fortfarande för B-provet 2021? Jag hittar absolut ingen information på trafikverkets hemsida eller transportstyrelsen.

Miljö 5 frågor
Trafiksäkerhet 16 frågor
Trafikregler 32 frågor

jag vet inte med säkerhet men låter helt rimligt. skrev nyligen teori för A och jag upplever distributionen av frågor var nog som du skriver
Citera
2021-07-19, 21:19
Medlem
serjisnebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc

Miljö 5 frågor
Trafiksäkerhet 16 frågor
Trafikregler 32 frågor

Jag gjorde teoriprov för B-kort förra veckan och då var det exakt denna fördelning på frågorna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in