Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Planering och överdrivet defensiv körning slänger man ut genom bilrutan direkt när man har tagit kortet. För dessa två fungerar inte i verkligheten. Att hålla lämpligt avstånd till framförvarande fungerar inte heller så länge som du har tomtar i trafiken som älskar att kasta sig in i den lucka du har som buffert mellan dig och framförvarande fordon. Det får till följd att man får tvärnita istället.
Ja, jag kan tänka mig det med tanke på vad man har sett och upplevt. Men en hel del av det man får lära sig om "defensiv" är bara rent logiskt. Varför ska jag krypa nån i arslet i 100 km i timmen liksom??? Folk dör inte om jag släpper gaspedalen strax innan bussen och håller foten över bromsen ifall jag behöver bromsa för fotgängare snabbt.
Men lite vett innanför pannbenet får man väl ha ändå, speciellt om det sitter en grönt skylt där bak. Genomsnittet är ändå 100 iq fortfarande tack och lov...
Ja, om övningsköraren rullar bakåt och träffar din bil så är det deras fel, och kanske folk tänker så och tror därför att det är helt okej att slicka röv, men du får fortfarande vänta timmar eller dagar på att få skadan på din bil fixad, och om det blir en sån pass skada så av att du av nån anledning behöver ersättningsbil då? Och i vissa lägen så kanske du också får skiten i alla fall så nu har vi två som ska betala böter om det är nånting allvarligare för att man tutade som en idiot eller slicka röv på 100 väg. Säg att föraren framför behövde tvärbromsa och du nu flyger in i motsatt håll när du ska blixtväja och frontkrockar i motsatta körfältet.
Eller om du dör, vad gör du då? Eller snarare din familj för du tyckte det var värt det att vara en dryg liten skit? Övningsförarens (eller körskolans) trafikförsäkring hjälper dig knappast om du är död.
Det är skillnad på att aktivt skapa olycksrisker, och vara arg på någon noob som grodhoppar osv.
Var inte den personen som aktivt skapar olycksrisker. Det är inte värt det.
Både du och jag vill komma hem levandes hoppas jag.
Jag blir också trots att jag är övningsförare arg på folk som drygar som satan som faktiskt har körkortet. har mött några som skiter 40 på 60 väg osv, ger fan att blinka, ger fan att kolla speglarna, ger fan att placera sig bra. Men jag skapar ändå inte aktivt eller medvetet en farlig situation för att tillrättavisa (köra upp i röven, tuta, distrahera eller använda ljustutan) eller liknande.