2019-08-19, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlborg40
Nej, min skola är svensk. Hur bokar man risk 2 på egen hand och hur mycket kostar det och till vem betalar man det om man saknar skola? Om jag skulle fortsätta på min skola så skulle jag göra körprovet i min lilla stad där jag kan gatorna, var gör jag provet annars om jag bokar själv? Ja, ska säga upp mig på min skola, om han pratar om 5% efter 35 lektioner är det faktiskt inte helt otroligt att han planerar över 100 lektioner, du har låååååångt kvar säger han och när jag säger varför långt kvar så säger han att jag exempelvis inte kan den stora rondellen. På 35 lektioner skulle du ju tagit mig dit om det inte är så att du är så ohederlig att du vill suga ut hela mitt bankkonto innan jag får körkortet.

Kolla informationen på närmaste halklbana, i detta fall Gillinge
https://gillinge.se/riskutbildningar/personbil/

Du bokar givetvis provet där du vill.
https://fp.trafikverket.se/Boka/#/

Det är en myt att trafikskolorna behöver boka ditt prov. Denna missinformation finns för att trafikskolorna skall tjäna pengar på dig. Det som däremot händer är att du kan få svårare att hitta tider själv, detta för att trafikskolorna har reserverade tider och därför får du en tid snabbare om du går via skolan. Detta skulle syfta till att motverka långa köer och bättre kvalitet på eleverna, men så har det ju inte blivit.

Vad i den "stora rondellen" är det du inte behärskar? Den skiljer sig inte nämnvärt från "den lilla rondellen".

Som sagt, man kan ta hela A-CE på 35 lektioner. Jag tror att jag tog mitt B-kort på 10 lektioner. Det svåra var CE som blev några lektioner extra då jag hade ett enormt jobbigt ekipage.

Alla är vi olika, men 35+ lektioner för B kort är extremt mycket!
Citera
2019-08-19, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos

Det är en myt att trafikskolorna behöver boka ditt prov. Denna missinformation finns för att trafikskolorna skall tjäna pengar på dig. Det som däremot händer är att du kan få svårare att hitta tider själv, detta för att trafikskolorna har reserverade tider och därför får du en tid snabbare om du går via skolan. Detta skulle syfta till att motverka långa köer och bättre kvalitet på eleverna, men så har det ju inte blivit.

Vad i den "stora rondellen" är det du inte behärskar? Den skiljer sig inte nämnvärt från "den lilla rondellen".

Som sagt, man kan ta hela A-CE på 35 lektioner. Jag tror att jag tog mitt B-kort på 10 lektioner. Det svåra var CE som blev några lektioner extra då jag hade ett enormt jobbigt ekipage.

Stort tack för svaret!

Eller hur? Jag är verkligen inte världens bästa, men jag är på en nivå så jag skulle åtminstone inte göra olyckor om han redan låtit mig köra där. Dessutom så ser man ju att det är en skolas bil och att det är övningskörning så andra förare agerar ju försiktigt. Varför har han inte tagit mig dit då om det inte handlar om ohederlighet? Det är 7/11 punkter som måste markeras med färgen grön innan provet säger han och du har inte blivit grön på en enda punkt. Vad är det för punkter? T.ex. att du inte kan den stora rondellen. Att jag inte slutade tidigare hos den här blodsugaren till lärare!

Alltså det är så att jag hade nästan tagit det om han sa 50% och efter det hade körkortet klarats efter hälften av de lektionerna då det blir lättare och lättare att klara resten ju längre man kommit d.v.s. hälften och då alltså 17 lektioner till. Men att prata om 5% efter 35 lektioner och dra ut på ordet långt så här låååååångt kvar tills du är redo för prov talar för ohederlighet. Om 35 lektioner motsvarar 5% så undrar man ju hur många lektioner kommer motsvara 100 procent för honom? Det är faktiskt inte otroligt att han haft planer på över 100 lektioner.
Senast redigerad av Ahlborg40 2019-08-19 kl. 18:52.
Citera
2019-08-19, 19:49
Medlem
Citat:

Om risk2 kostar 2050 i paketet jag köpt, vad betyder det egentligen? Att skolans lärare åker med till banan eller är det också skolans lärare som står för det som är risk2? Jag menar om jag bokas genom skolan på risk2, är det med skolans lärare jag gör risk2 eller är det med banans egna lärare man gör det oavsett om man bokat på egen hand eller genom skolan?
Citera
2019-08-20, 02:56
Medlem
Citat:
Om risk2 kostar 2050 i paketet jag köpt, vad betyder det egentligen? Att skolans lärare åker med till banan eller är det också skolans lärare som står för det som är risk2? Jag menar om jag bokas genom skolan på risk2, är det med skolans lärare jag gör risk2 eller är det med banans egna lärare man gör det oavsett om man bokat på egen hand eller genom skolan?

Ingen aning, du får fråga halkbanan.
Citera
2019-08-24, 02:08
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petflaska
Nu börjar de bli dags att ta körkortet igen!

Varit utan i två år, tog det första gången för 10 år sen körde även lastbil. Har man förlorat så pass mycket eller tror ni man klarar körningen utan att övningsköra? Vill tro att jag gör de. Har kört lite och det känns inte alls främmande.

Har alltså inte körkortstillståndet än det kommer om ett par veckor. Vill ju fixa tid för uppkörning och teori så fort det landar i lådan och slippa att det tar ännu längre tid pga övningskörning.

Hur gick det?
Citera
2019-08-24, 02:29
Medlem
Citat:
Om 35 lektioner motsvarar 5% så undrar man ju hur många lektioner kommer motsvara 100 procent för honom? Det är faktiskt inte otroligt att han haft planer på över 100 lektioner.

Tja, om han följer sin egen procentsats (5%=35) så blir hundra procent 700 lektioner!
Citera
2019-08-24, 07:41
Medlem
Isnatts avatar
Vilken jävla tid det tar att få körkortstillståndet. Har väntat sen 1/8. Ringde nu i veckan och frågade om allt var i sin ordning och det var det, bara att dom inte tagit beslut än (eller vad hon nu sa).
Citera
2019-08-28, 17:02
Medlem
hej!! snabb fråga till er kunniga.

vilka körkortsböcker, teoriböcker alltså, rekommenderar ni? min far köpte just ett ”paket” med obegränsade onlinetester, 2st trafikens grunder böcker & 2 vägmarkeringsböcker för 1350kr.

jag har ju fått för mig att böckerna som heter ”körkortsboken” is the shit men vad tror ni? spelar de nån roll ?
Citera
2019-08-28, 18:33
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicointhejumpsuit

vilka körkortsböcker, teoriböcker alltså, rekommenderar ni? min far köpte just ett ”paket” med obegränsade onlinetester, 2st trafikens grunder böcker & 2 vägmarkeringsböcker för 1350kr.

jag har ju fått för mig att böckerna som heter ”körkortsboken” is the shit men vad tror ni? spelar de nån roll ?

Jag använde mig av STR elevcentralen, som för övrigt blev sämre under tiden, samt appen Ta Körkort för 199 kr där appar finns. Sista månaden köpte jag en månads prenumeration på Körkort online.

Lånade körkortsboken på biblioteket, öppnade men läste den aldrig. 61 poäng på kunskapsprovet.
Citera
2019-08-28, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicointhejumpsuit

Trafikens grunder och körkortsboken är ungefär det samma. Trafikens grunder brukar oftast ges ut till högre behörigheter som enbart skall repetera just trafikens grunder innan de läser avancerad trafikteori. Läs böckerna, förstå dem och sedan testar du dig själv med onlinefrågorna.

Gör inte som de flesta fåntrattar gör och gnugga tester tills ögonen blöder. Visst du kanske klarar provet med nöd och näppe, men du kommer inte att lära dig något mer än att se frågemönster.
Citera
2019-08-28, 23:08
Medlem
Citat:
Trafikens grunder och körkortsboken är ungefär det samma. Trafikens grunder brukar oftast ges ut till högre behörigheter som enbart skall repetera just trafikens grunder innan de läser avancerad trafikteori. Läs böckerna, förstå dem och sedan testar du dig själv med onlinefrågorna.

Gör inte som de flesta fåntrattar gör och gnugga tester tills ögonen blöder. Visst du kanske klarar provet med nöd och näppe, men du kommer inte att lära dig något mer än att se frågemönster.
tack så mycket :-)
Citera
2019-08-29, 16:32
Medlem
Isnatts avatar
Väntat en månad på körkortstillstånd. Har även fått reda på att det kommer ta 1-2 veckor till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in